| Kdysi dávno jsem vyráběl 1/2 coulová řetězová kola pro domácí dřevoobráběcí stroj. Na soustruhu, s děličkou a broušením. Zhotovil jsem desku pro pevné upnutí ručního nářadí pro broušení a vrtání a tu připevnil později k suportu. Silný plech velkého kola přivařený na unašeči nožem obrobil, vyznačil patní, roztečnou kružnici. Poloměr dna zubu získán odvrtáním pro přesnost co nejkratším vrtákem a vystružením. Poté vybroušen úhel boku zubu a vytvarovaným brusným kotoučem čelně vybroušen druhý poloměr dna zubu. Poté dobroušen přechod boku zubu, z vnějšku šířka a poloměr zaoblení. První kus mi trval dost dlouho, ale další šly rychleji. Pro kontrolu vyrobil podle výkresu 1:1 negativní šablonu několika zubů a proti světlu kontroloval přesnost. Celkem pracné, ale výsledek při pečlivosti byl výborný. Velmi důležité je masivní upevnění nářadí k desce suportu aby se vyloučilo chvění. Rovněž nářadí nesmí mít vůle na vřetenech. Po několika minutách provozu kola by nikdo nepoznal, jak bylo vyrobeno. Později jsem takto několikrát opravoval různá velká řetězová kola, kde se následně ozubení přivařilo. [Luboš] 10.10.2022 |
| Luboš: fajn, děkuji za tipy. Ještě to zkonzultuji v nástrojárně ohledně obrábění. [Martin Štindl] 05.10.2022 |
| O něco "měkčí" je materiál Weldox 350. To podstatně víc. Je popouštěný na větší teplotu. Je to švédský materiál, a když jsem jej prvně vrtal, tak jsem hned pochopil, že moje staré vrtáky HSS budou málo. Obrábět se dá, ale chce to skutečně robustní stroje bez vibrací, co nejmenší vyložení a délky nástrojů, prostě žádné domácí FERM. Když se použijí nástroje s sk plátky, tak není žádný problém. Ale taková rozeta se neošoupe na motorce ani za sto let. A svařitelnost zaručená. Jen tlustší materiály je lépe předehřát a bránit smršťování. Na druhou stranu materiály originálních rozet na jawách nejsou nic moc a vydržely poměrně dost kilometrů. Při současných nájezdech našich veteránů pár tisíc ročně by měly vydržet do smrti naší, nebo motoru. [Luboš] 05.10.2022 |
| Potřebuji tam mít materiál co nejlepší - jedná se o rozety DKW NZ 350,SB 200 a SB 350. Jen můj pérák najede v průměru za sezónu cca 2500km a to je v provozován zároveň s dalšími dvěmi "sourozenci". Nebude s ocelí Hardox problém při obrábění? U drátovky problém nebude, ale aby mi v nástrojárně nevynadali že to odpravilo odvalovací frézu (12050 má uvedeno 225HB). [Martin Štindl] 05.10.2022 |
| Kamarád co jezdil kros a chtěl aby vydržely, tak používal ocel hardox, myslím 500. Jde svařovat dobře. Na občasné projetí kolem komína ale asi zbytečné. [Luboš] 05.10.2022 |
| Chci se optat strojařů jaká je nejvhodnější ocel pro výrobu rozety zadního kola která se bude přivařovat k bubnu(bez zušlechťování), u jedné rozety bude ozubení řezané drátovkou a následně přivařované, na dalších dvou se přisváří prstence a poté půjdou na odvalovačku. Zvažoval jsem 12050 ale ta je obtížně svařitelná takže se přikláním k 12020. Jsou i nějaké další třídy vhodnější pro takovéto ozubení? [Martin Štindl] 04.10.2022 |
| Děkuji. [elstrem] 20.10.2011 |
|