MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 306164 příspěvků |7500 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 68 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 18 (P | Odpověď 6.7.2020 19:24  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma P350 - Licovanie sania valec/karter a presnost centrovania kluky P/L valec
Ahojte
v ramci nutnosti rozoberat motor riesim optimalizaciu motora Peraka 350 (motorka mi za ten svet nejde rychlejsie ako 100kmh). Mam Vape 12V, karburator z kyvacky 2924SBD-11b (teraz po mnohych testoch trysky 50/103) skusal som posuvat predzapal, menit trysky v karb atd proste nejde rychlejsie...
teme som sa venoval aj tu https://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=114&idtop=301865

Dnes som konecne zacal rozoberat motor, hlavne kvoli "upcatiu" drazky spominanej na odkaze hore a toto som zistil:

1. Sanie
Ked porovnam L a P valec - je tam dost velky rozdiel ako sa napaja karter na valec. Myslite ze je to realne ovplyvni vykon motora? Riesili by ste to? Ak ano, ako?. Taktiez ma napada vyrezat tie predelenia nasavacieho otvoru vo valcoch (kyvacka ani dalsie 350 ich uz nemali), to by mohlo pomoct plneniu motora. Viz foto, rozdiely medzi P a L valcom su oznacene zelenym kruzkom

2. klukovy hriadel
Mam Vape 12V (nechcem sa ho vzdat) a znamy ma upozornil ze kedze Vape pouziva 1 snimac, som zavisly na presnosti ako presne je spravena kluka co sa tyka HU P a L valca. Nedalo mi to, zmeral som to a je tam rozdiel 1.5 stupna. Myslite ze to treba riesit? Kluka ide krasne hladko, motor ma 1300km po GO. Robili ju (aj vybrus, piesty Almet u Padalika)

A este jedna vec
3. Korky do kluky
Ako dobova uprava sa casto riesilo vlozenie korkov do vyvazovacih otvorov v klukovke pre optimalizaciu sania - mam to riesit? Pomoze to? Ak ano, aky je postup?

PS: nechcem robit zavodny tuning, snazim sa len aby motor isiel spolahlivo a dosahoval minimalne standardny vykon (a max rychlost) aku ma.

dik vopred za vecne nazory    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   26.02.2020     Zobrazit téma  
Odpověď  Boco:čo si urobil s tými utopenými piestami?    [Jumbo]   02.07.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  U soutěžních péráků se odřezávali i přepážky na spodu válce, to sice nedělám(pak to je o nervy nasadit válec na kroužky když po stranách chybí náběhy) ale vedle slícování kanálů karterů s válcem lze i zaoblit hranu okénka do kanálu(foto) pro zlepšení proudění(v tom návodu v odkaze níže jsem to nezaznamenal ale Jawa toto doporučovala u úprav motoru k navýšení výkonu)    [Martin Štindl]   02.07.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Teď jsem si všimnul že u toho pístu s odřezanou přepážkou je stále spodní prstenec, ten už pozbyl účelu a může se pro odlehčení také odbrousit. To samé se může provést u vnitřního "orámování" oken přeplachu aby se usnadnilo proudění směsi z vnitřku pístu do kanálů(viz. foto pístu péráka 250).    [Martin Štindl]   01.07.2020
Odpověď  Boco nedařilo se mi odeslat mail, rozkliknout si tě nemohu, nejsem přihlášen a ani není poslední dobou moc času, tak aspoň dám odkaz na který jsem narazil - pro inspiraci. Není to na 350 ccm, ale v principu jsou úpravy stejné, nebo podobné.

https://www.veteranweb.cz/poradna/uprava-motocyklu-pro-souteze-1-cast-cz-125-a-cz-175.php    [J]   01.07.2020
Odpověď  Svíčky NGK jsou sice kvalitní ale v těchto motorech se velmi rády "ulejou", odstranění přepážky bude sice pozitivní pro přeplach ale u třistapadesátkových pístů s pootočenými okny bych se toho bál. Na sraz jedu(pokud to v pátek podle počasí neodpískám).    [Martin Štindl]   01.07.2020
Odpověď  Ernest, ide ti to bobree, palec hore 👍👍    [Jozef ]   01.07.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  este foto piestov    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.07.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Presne to som nakoniec spravil.
"orginal" tesnenie som prekreslil na papier na doupravil na bloku. je to piplacka (zmontovany motor), ale slo to. original (0.8mm) samozrejme presne nepasuje (jedna diera je trochu mimo a mierne zasahovalo do 2 kanalov. Navyse je to tesnenie na 634 takze je na vacsie prepustacie kanaly.

nakoniec som dal 0.4mm a hodilo by sa este tensie, hlavne pod lavy valec, lebo piest je v DU mierne pod hranou prepustacieho kanalu.

Sviecky - daj som NGK s dlhym zavitom a 2 dalsie podlozky. Teraz pasuju presne, viz foto

Z piestov som vyrezal spodne casti pod okienkom a zaoblil hrany, viz foto v porovnani s novym piestom. Ale aj tak su o 12g tazsie ako originaly RIAL! Dostal som na na vahu 190g.
Kruzky som zalapoval a jemne zrazil hrany podla navodu nizsie od Martina (diky!)

Verim ze motor pojde lepsie ako predtym, M2T tam uz nedam, pojde bud Castrol 2T mineral alebo polosyntetika Shell VSX 2T

Ak stihnem zlozit motor (bocny dekel pride az piatok, je este v poste z CZ na SK) a aspon spravit kratky test skusim prist cez vikend na zraz, aspon na sobotu. Snad sa tam s niekym z Vas uvidim (?)    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.07.2020
Odpověď  Nejslabší papír na běžném trhu je 0,2mm. Hlavně nepatlat nějakými silikony. Pokud je potřeba udělat těsnění až na smontovaném motoru, je dobré mít několik siných prodávaných polotovarů, jeden nasadit na motor, upravit a vzniklou šablonu přenést na papír. Je to docela rychlé, přesné a tenký papír se při tom nepoškodí. Šablona tak zůstane i do budoucna a většinou je použitelná i na jiné motory. Sice to je nějaká kačka navíc, ale za ty nervy a čas s kusem celého papíru to stojí.    [vintera] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.07.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dnes se nabízí nejslabší těsnící papír asi jen 0,25mm a 0,3mm(Rotes Z, Artein), a je pravda že prodávaná těsnění pod válec jsou universál a musí se na kanálech doupravit. Pro výrobu "padnoucího" těsnění pod válec je lepší si ho vyrobit před skládáním motoru, při otisku nepřekáží ojnice a nehrozí že by se případné odstřižky lovili ze skříně.    [Martin Štindl]   01.07.2020
Odpověď  Síla těsnění není až tak důležitá sama o sobě, ale jde o to, aby kanály, píst lícovaly jak mají a zbytečně se nesnižovala komprese. Důležité je, aby těsnění nikde nepřesahovalo do kanálů, což většina prodávaných spolehlivě dělá. I na zcela nových motorech těsnění přečuhovalo do kanálů a nic moc se neřešilo.

Vždy před konečnou montáží motoru je potřeba zkontrolovat lícování všech otvorů a přechodů a případně doupravit. A s tím souvisí i síla těsnění pod válci i hlavou.
Rozdíl do plusu pod válcem o 0,8 a pod hlavou 0,5mm dokáže již s kompresí a chodem trochu pohnout k horšímu.

Kartery, válce, hlavy, písty nemají u jaw takovou rozměrovou přesnost, aby se dalo říci, která síla těsnění je ta správná. Vyžaduje to vždy individuální přístup.

Jak rozebírám motory, tak nacházím těsnění od 0,2 do 1mm. Ale i 2mm + silikon pod válcem i hlavou.
Poslední rozebíraná jawa 354 neměla pod hlavami vůbec těsnění, a pod válci doslova papírek, změřený 0,1 - 0,15mm.    [vintera] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  30.06.2020
Odpověď  Dik za nazory ohladom tych kruzkov, zmeriam to presnejšie mierkami

Čo tá hrúbka tesnenia? Aká by mala byť "originál"?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.06.2020
Odpověď  Svíčku s dlouhým závitem jsem dal po namontování opravného závitu. Svíčka s krátkým závitem by byla v opravném závitu totálně utopená. Užívám olej na motorové pily 1:40 a karbon není. Když jsem půlil motor, tak na hlavě byl medovo-kouřový povlak, který jsem utřel hadrem.    [donkomposto]   29.06.2020
Odpověď  Myslím, že konstruktér asi věděl, proč svíčku takto umístil. Je to celkem běžná věc, že svíčka je více či méně utopená. Není utopená pouze na péráku 18. Na druhou stranu posun svíčky mírně dovnitř asi ničemu neublíží, jen nesmí závit čouhat dovnitř, aby se nenapekl karbonem.    [vintera]   29.06.2020
Odpověď  Pretože na 18-ke je sviečka s krátkym závitom hodne utopená.    [Jozef ]   29.06.2020
Odpověď  Nechápu proč dávat svíčku s dlouhým závitem, když je běžně na trhu s krátkým. Pokud je stroj v nějakém běžném provedení a stavu, patří do něj odpovídající díly.
Kdysi byly v prodeji k dlouhým svíčkám i kroužky o síle rozdílu délky závitu, aby se nemuselo dávat na prasáka několik těsnění. Někde bych je možná i našel. Zapečený závit na přečnívající svíčce jsem viděl několikrát. Na dojetí domů asi jo, ale na běžný provoz nechápu jedinou výhodu.    [vintera]   29.06.2020
Odpověď  Pokiaľ ti trčia závity sviečky do spalovaku, tak je každemu jasné že je problém, ale trochu rozmyšlaj.
Dáš dve tesnenia, a je to OK,
Ja na OHC jazdím s dlhymi závitmy + dve tesnenia už niekolko rokov, a ešte som zavit nedokurvil.    [Jozef ]   28.06.2020
Odpověď  pokud vam trci svicka tri zavity z spalovaku tak to skonci tak ze po par kilometrech se na zavitu nabali karbon a az ji budete vyndavat z jakehokoliv duvodu strhnete si zavit v hlave ale klidne to tak nechte aspon si to pak budete lepe pamatovat az budete resit vlozku nebo zavaret a delat nove zavity.    [free]   28.06.2020
Odpověď  Obvyklá radiální vůle kroužku namontovaného na pístu a ve válci se pohybuje 0,6 -0,8mm. Zároveň se musí dodržet vůle v zámku vloženého kroužku.
Axiální vůle na prvním kroužku se pohybuje 0,06 - 0,04, na dalších bývá menší 0,06 -0,03 mm. Problém s nadměrnou karbonizací pístních drážek se musí ale řešit komplexně, a to je především nadměrná vůle pístu ve válci, tepelné namáhání a s tím spojená kvalita oleje. Minerály (M2T) snášejí o něco menší teplotu a dříve karbonizují než oleje moderní syntetické.    [vintera]   28.06.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Mě ta vůle kroužku s drážkou (kroužek 2.35mm drážka 2.65mm) tedy cca 0,3mm připadá dost velká, neměla by axiální vůle pístního kroužku být pod 0,10mm(mám pocit že to je 0,075mm ale kdyžtak mě někdo opravte)?
Možná právě velká vůle může za ten karbon pod kroužkem, pod kroužek se dostane větší množství oleje a ten se teplem připéká.    [Martin Štindl]   28.06.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  A este druha otazka ohladom hlbky drazok na kruzky na pieste

nameral som hlbku 2.5mm, kruzok ma 2.1mm

pre uplnost vyska kruzku je 2.35mm a vyska drazky 2.65mm

Preco sa pytam - napadlo ma ci by pricinou tych opalenych piestov nemohla byt prilis hlboka piestna drazka?

prikladam detailnu foto piesta, je vidiet karbon za 1 kruzkom    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.06.2020
Odpověď  Viete niekto prosim aka je správna hrubka tesnenia pod valce?
V MPS som kupil tesnenie co mi tvrdili ze je jawa original (samozrejme na 634) a zevraj vsetky aj staršie 354 a 18 motory mali rovnakú hrubku, má 0.8mm

Alternatívne si viem vyrobit, mám tensiaci papier 0.4mm    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.06.2020
Odpověď  Já například měřil kliku a labyrint na CZ 175 450. Kde labyrint je o 0,1mm vetší než klika, která je rovných 20mm. Motor funguje dobře.    [jirka]   18.06.2020
Odpověď  Nemám jistotu ale nebude vůle labyrintu na hřídeli cca půl desetiny? Já dnes musel vydoloval z 250tky péráka ložiska klikovky a vytáhl jsem i nově vyráběný labyrint - udivilo mě že má na volno značný "vakl" na čepu, podařilo se mi do mezery prostrčit měrku 1,5mm. Vyhrabal jsem z rezerv origo labyrint a v jeho případě jsem tam vsunul už jen 0,05mm měrku(pro majitele jsem to i nafotil).
Jinak na u kola s nábojem motoru DKW jsem zadával nová bronzová pouzdra a na doporučení strojaře mi na pouzdrech dělali vůli 0,03mm proti hlavní hřídeli.    [Martin Štindl]   18.06.2020
Odpověď  Toto ma tiež napadlo, vie niekto aka ma ta vola byť resp aký ma byť priemer diery v "labyrinte"?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.06.2020
Odpověď  Jeste jestli máte motor rozhozený bych zkontroloval průměr labyrintu v čele a průměr kroužku na klice na kterém ten labyrint má těsnit. Kdyby zde byla velká vůle, tak by tlak přefukoval z válce do válce.    [jirka]   10.06.2020
Odpověď  Fotku nemám a ano, svíčka (závit) trčí ven z hlavy (z opravného závitu) do spalovacího prostoru asi tak 3mm. Izolátor trčí ještě dál, ale píst do svíčky nenaráží a protože účel světí prostředky, tak to nechávám tak. Je to lepší než to bylo a o svíčce prakticky nevím.    [donkomposto]   10.06.2020
Odpověď  A teraz ti ta sviecka "trci" von z hlavy? Nemas nahodou fotku namontovanej sviecky v hlave?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.06.2020
Odpověď  Kdysi jsem používal doporučené svíčky: "sedmičky" (17 ?) s krátkým závitem a krátkým izolátorem. Každou sezónu odešly asi 3 kusy. Někdy byly mokré a někdy přepálené -furt problémy a starosti. Potom jsem musel dát do hlavy opravný závit a proto svíčky "osmičky" (15)s dlouhým závitem a dlouhým izolátorem a svíčku není nutno v provozu prakticky vůbec měnit ani čistit. Absolutně spolehlivé a bezúdržbové už asi 8 let. Možná na to má vliv i seřízení karburátoru a stav zapalovací cívky. Tehdy totiž pořád odcházely cívky vlivem sálání od hlavy válce. Jiskru házely a motor jel, ale tak nějak nepravidelně. Proto jsem dal těsně pod cívku kousek AL plechu jako tepelný štít a od té doby je chod motoru mnohem pravidelnější, což má za následek i vždy správně vypálený a suchý izolátor svíčky. Cívka stále funguje jako nová a nemění vlastnosti. Všechno souvisí se vším.    [donkomposto]   05.06.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  narazanie piesta do sviecky nehrozi ani nahodou!!! Hlava peraka ma kupolu ako astronomicka hvezdaren, viz foto...
Som zvedavy ci si to niekto vsimol a riesil.
Vseobecne by ma zaujimalo aky typ iskrista je idealny na nase stare Jawa 2takty    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.06.2020
Odpověď  Nepřijde mi přímo utopená, horní elektroda zasahuje do spalovacího prostoru. V případě použití svíčky N15YC(12,7mm + vysunuté jiskřiště) nebo dokonce L15C(19mm) bych se obával propálení pístu. Ta L15C je vlastně o 6mm delší než standart a možná by píst už narážel do horní elektrody.    [Martin Štindl]   03.06.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ahojte
v suvislosti s analyzou motora ma kolega tu z fora (Jozef, vdaka!!) upozornil aby som skontroloval ako "hlboko" je sviecka v hlave valca. Na moje prekvapenie je riadne "utopena". Porovnal som aj s hlavou na 354 co som mal doma. Ide o standardnu sviecku Brisk N15C (cize standardne dlhy zavit, tak ako mali kedysi sviecky PAL), je vidiet ze v oboch pripadoch je sviecka utopena v zavite, v pripade Perackej viac...

Riesili ste to niekto?

Jednak to znizuje kompresiu ale predpokladam ze nema dobry vplyv na kvalitu zapalenia zmesi a spalovanie..

Riesenim by mohla byt sviecka s predlzenym zavitom (od Brisku napr L15C??) ale ta zase bude asi prilis dlha? (N15C ma zavit 12.7mm, L15C 19mm). Asi by to riesila 2ha podlozka..

Prikladam foto sviecky N15C v perackej a 354 hlave.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.06.2020
Odpověď  J - klikni si na moj nick, mas tam spravnu adresu, vdaka!    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.05.2020
Odpověď  Zkoušel jsem dvakrát odeslat mail na uvedenou adresu, ale vždy se mi to vrátilo zpět. Zkusím o víkendu znovu.    [J]   21.05.2020
Odpověď  este odkaz pre J : prosim o informacie mailom (daval som tu dole 14.4.2020, mal by sa zobrazit aj po kliku na moj nick) dakujem!    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.05.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ahojte

aktualizacia temy/stavu

1. Kontrola piestov co su v motore. Su to definitivne Almet-y (overene priamo s vyrobcom), 1. vybrus, jeden je B, druhy C. Ak sa potvrdi ze pricinou tych "opalenych" piestov je velka tolerancia valec/piest, jedina moznost bude dalsi vybrus (?)

2. vyska piestu - predtym so si neuvedomil ze povodne piesty boli 15mm a nove su 16mm cap (634), takze vyska noveho piestu je mozno este o malo viac ako stareho (os capu po vrchnu hranu). Tympadom toto nie je pricina utopenych piestov. Este prikladam foto povodnych piestov, je tam vyrazene logo RIAL

3. Casovanie - podla knizky (J.Jozif) som overil casovanie motora, sedi to +/- 1-2stupne (nevedel som to zmerat uplne presne). Este pozriem detailne, zda sa ze hrana piestu laveho valca je jemne vyssie nad hranou kanala v DU.
Kedze casovanie vyzera byt v poriadku, otazka je ci su alebo nie su tie piesty utopene???    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.05.2020
Odpověď  boco: u toho vyplňování otvorů korkem to zas jako úplně jednoduché nebude, ten korek bude muset být z masivu(nelepený) aby se působením směsi nedrolil. Dále já vůbec nevím jak v tomto směru by se mělo správně postupovat - zátka sice vyplní prázdný prostor ale také to má menší dopad na vyvážení klikovky. Navíc korek samotný(suchý) nebude vahou stejný jakmile nasákne palivovou směsí. A tohle samotné vyplňování(ať už korkem nebo hliníkem) bylo lepší provést před samotnou GO klikovky.    [Martin Štindl]   16.04.2020
Odpověď  Díky za potvrdenie!

Čo sa polenia týka - mám bohužiaľ ďalšie 2 dôvody prečo ho asi polit budem... Chcel by som dať korky do kluky a zavarit prasklinu na pravom kartri v mieste kde je naliať ôk ktorý drží kryt reťaze / spojkovy "automat". Tiekol mi tam olej, momentálne je to len zalepene a zatiaľ drží ale nemám v tom istotu    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  A musím opravdu potvrdit, že drážky NEJSOU naproti sobě, ale jsou pootočeny - zase fotka dole.    [Geroder] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  15.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zdravím všechny.
Boco nic nepul zbytečně :) Doma mám připravený ještě jeden motor na 350 péráka po chem čištění - momentálně řeším / ladím ten první, aby šel k mojí spokojenosti. Nejspíše špatně udělaná klikovka - vibrace :(, ale to odbíhám.
Přiložil jsem obě poloviny k sobe, aby "lícovaly". Jen přiložil a porovnal díry pro šrouby zda jsou vůči sobě v ose a dělící roviny. Fotka níže.    [Geroder] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  15.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  M.Š.: Ano, to bude ono!!! Teraz som vyhrabal starsie foto zo skladania motora, fakt su tie drazky posunute, otazka je ci sa naozaj vobec neprekryvaju...Ale to bez rozobratia motora neoverim. Sakra.
Ale v kazdom pripade, toto je informacia ktoru som potreboval a znamenalo by to ze drazka nesposobuje prefukovanie a tympadom by nemala mat ziaden vplyv na vykon motora.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.04.2020
Odpověď  Ta přimazávací drážka by měla v levém karteru být o trochu níže přibližně u závitu, po sesazení karterů by se neměli ani z části propojit.    [Martin Štindl]   14.04.2020
Odpověď  ,,boco,,medzi kľukami máš labyrint,cez ten ti to tiež fúka na dve strany :) je to len lacné moto na bežné používanie...to spojenie na výkon určite má negatív ...    [majco]   14.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  pre J : boco818zavinacgmail - prosim o info ;)

Pre ostatnych ked sa tu debata tak odborne rozvinula, asi ste necitali moj predchadzajuci prispevok ked som to cele zacal riesit tu https://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=114&idtop=301865

Stale som nedostal jasnu odpoved na otazku ci drazka ktoru mam kartroch original a de-facto prepaja pravu a lavu klukovu komoru poza drziak stredoveho loziska je problem alebo nie. Aby som vedel ci to mam riesit ked rozoberiem motor.
Podla reakcii v prispevku tuto drazku maju aj ine peraky 350, takze sa nejedna o ojedinelu vynimku

foto este raz tu    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.04.2020
Odpověď  Špatně pochopeno - napsal jsem "ve směru k ojnici zaslepené", tedy významem jako slepý otvor. V případě zátek v otvorech klikovky lze říci o "vyplnění".
Já naopak nemůžu pochopit u toho popisu 579 že má spodek ojnice zapuštěnou přes okraj, jako že při pohledu podél ojnice jsou v setrvačníku výřezy a je viditelná celá hlava? 579 jsem viděl jen na fotkách ale vím že ty vyvažovací otvory má stejně jako 553.
Jaké je tedy správné odůvodnění že tyto klikovky nemají odlehčovací otvory průchozí ale jsou otevřené právě ke stěně v karteru(čímž jsou vlatně stále částečně ucpány)? A také proč tedy jsou ty ojnice takto leštěny? U dnešních ojnic se uvádí že se po celém povrchu leští pro zvýšení únavové pevnosti v případě motorů vyšších otáček(závodních) - jenže u těchto ojnic 553 je vyleštěna jen část povrchu, k tomu je vyleštěno celé oko ale dřík který je nejvíce namáhán zase ne (???)
Ohledně toho co je níže, nemám to nikde přečteno ale pochytil jsem to z rozhovorů s mým známým jehož otec závodil na krosce vlastní konstrukce s motorem ČZ 150 a skoro na chlup je to v souladu výčtu úprav které popsal [J].
A trochu mimo pěkný příklad výplní klikovky Simson(tedy až na tu podezřele "odlehčenou a leštěnou" ojnici) https://www.extremebike.cz/Klikova-hridel-Simson-S70-TUNING-MZA-d3217.htm    [Martin Štindl]   12.04.2020
Odpověď  Martin Štindl:kluka 553nemá zaslepené vyvaž.otvory-sú neprevrtané,ojnica je zapustená v zotrvačníkoch a zapustenia je až skoro po okraj-je to vyváženie kluky.Kiuka 579 to má až cez okraj.takže tvrdenie o nejakom nevírení zmesi nemôže sa hovoriť.že by to konštruktéri CZ a Jawy nevedeli keď navrhli kluky s rôznymi vyvaž.otvormi a tvarmi zotrvačníkov do závodných motorov.leštenie ojníc bol hlavne iný dôvod ako hladké prúdenie zmesi-aspoň takto sa to dávno učilo.    [Jumbo]   11.04.2020
Odpověď  M.Š. - jo díky dokonce je ta kniha i k mání, asi si ji koupím. Mám toho spousty od SNTL, VKŘ, technické příručky PRÁCE aj., ale tohle ještě nemám... Odborné literatury není nikdy dost:-) Internet je až ta poslední možnost, aspoň u mne...Pěkně se v tom po večerech čte:-) Jak prý říkal ten bastard Lenin - učit se, učit se, učit se. Ale asi jen to co je užitečné a nehrozí levičáckou revolucí:-)    [J]   11.04.2020
Odpověď  Ta fota jsou z publikace Spalovací motory Ing. Karel Chochola - Názorné pojednání o pístových motorech, plynových turbínách a proudových motorech. I. vydání, tisk 22.3. 1951    [Martin Štindl]   11.04.2020
Odpověď  No, lépe než kolega Martin bych to nenapsal. Tyto úpravy jsou doporučené konstrukční kanceláří firmy, takže to nebude "nesmyslné". Problém je v tom, že kdysi o tom věděli lidé, kteří se zabývali zvyšováním výkonu dvoutaktu více a znali princip plnění motoru a jeho technologické nedostatky. Ono totiž nejde jen o pár známých úprav,jako je lícování kanálů atd, ale o řadu na sebe navazujících dalších, které pak ve výsledku dávají konečný, bezvadně fungující, výkonnější motor. Z části se to dá aplikovat i u motoru pro běžné ježdění, za předpokladu, že nebude snižována jeho životnost, třeba navyšováním komprese. Je důležité podotknout, že soutěžní motory byly "vytuněné" pouze aby vydržely ten daný závod. Z vlastní zkušenosti po všech úpravách na motoru mé ČZ a po namontování ostré závodní hlavy z repre s vyšší kompresí, byla jak na steroidech a jela jak vzteklá. Ovšem z obavy o životnost dílů jsem dal hlavu sic také soutěžní ovšem s nižší kompresí a i tak to jede jinak než série. Jinak pro M.Š. - hezké fotky, principu kroužků - odkud jsou? Pro boco samozřejmě pomůžu, stačí sdělit mail.    [J]   10.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pohled do prostoru klikovky - u setrvačníků je tak maximální objem směsi v mezeře mezi nimi, proto u tohoto motoru je zároveň kladen požadavek na co nejmenší házivost u sertvačníků. Také se počítalo že vyleštěním ojnice se při dolní úvrati zlepší proudění směsi do přeplachu, kanály přeplachování a výfukové jsou při porovnání srovnatelné s panelkou.    [Martin Štindl]   10.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dále příklad úprav k navýšení výkonu přímo u firmy JAWA, motor 250/553 "švéd" r.1959 který je součastníkem kyvky 353/04. Kartery motoru jsou podobné kývačce, úprava je hlavně u kanálů a prostoru klikovky, v setrvačníkách jsou vyvažovací otvory průměrem menší a ve směru k ojnici zaslepené(pérák,kyvka,panelka mají průchozí), ojnice je z výroby leštěná. Setrvačníky jsou maximálně natěsno s kartery, jak po obvodu tak i bocích.    [Martin Štindl]   10.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Samotný kroužek je tedy po vsunutí do válce v drážkách pístu stále volně, pístní kroužek je z výroby hlazen jen po stěně kterou přiléhá k válci. Účinnost tohoto těsnění se zvýší po záběhu kdy se kroužek sedne se stěnou válce.
Jenže účinnost jeho těsnosti je důležitá také tím jak dosedá na boky drážek v samotném pístu. Pokud si pečlivě prohlédnete pístní kroužek tak po stranách jsou i okem viditelné rýhy po opracování, v součtu s nutnou mezerou u zámků je to další věc která představuje určitý únik při kompresi a expansi.    [Martin Štindl]   10.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  V tom odkaze je uvedena problematika proudění směsi a také i důležité zdůvodnění o účelnosti tvarování kanálů a otvorů u přeplachu a výfuku. Zároveň je fundovaně poznamenáno že samotným zvětšováním kanálů nelze docílit navýšení výkonnu protože tím dojde k zvětšení objemu v klikové skříni - proto jak už bylo níže uvedeno se do vyvažovacích otvorů v setrvačníkách cpali zátky z korku nebo hliníku (především u setrvačníků péráka s velkými otvory) aby se tím zmenšil objem skříně a také potlačilo víření směsi.
Lapováním kroužků v drážkách se snažilo zvětšit účinnost těsnění, při běhu motoru dochází k drobnému posunu kružků do stran protože se píst střídavě opírá o stěny válce.    [Martin Štindl]   10.04.2020
Odpověď  Jumbo: našel jsem tuto diskusi, možná to je ona? - https://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=108&idtop=12568
Téma této diskuse je na dotaz žadatele o názory a poznatky, beru to jako uvést možnosti jakými lze ze sériově vyráběného motoru cestovního motocyklu vymáčknout maximum. Já neuváděl demontáž kolíčků a lícování kroužků protože jsem to nikdy neprováděl(nejsem na to vybaven a mám obavy že tím zásahem zvětším opotřebení vytloukáním drážek), přesto jak uvedl[J] vím že se toto provádělo - především to dělali ti kteří si písty zpracovávali kompletně sami, tj. včetně udělání drážek a osazení kolíčků. Dodávané kroužky mají stěny doláhající na bok drážky jednostraně zabroušené a když se prohlédnou pod lupou tak jsou v nich znatelné rýhy. Sice i já zalapování beru trochu jako malichernost ale přesto to je věc názoru a daného postoje, má to jisté opodstatnění a určitě to nevnímám jako "holý nesmysl".
U leštění a slícování kanálů je to věc dynamiky proudění plynů, tedy jisté úpravy které nemají neblahý vliv na samotnou mechaniku motoru ale usnadní pohyb směsi která i v případě těchto motorů dosahuje rychlostí v řádech stovek metrů za sekundu. Součastní konstruktéři se této problematice na rozdíl od většiny z nás věnují maximálně : https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=64899    [Martin Štindl]   10.04.2020
Odpověď  tak tu je popsaných více nezmyslú,ale nač se tady hádat :)...nejlíp se učí na chybách    [majco]   10.04.2020
Odpověď  Martin Štindl:k tomu lešteniu kanálov -niekde na fóre je článok,že vyleštené kanály nie sú tak super ako sa predpokladalo.a vyťahovať zalisované koliky z piestu aby sa zalapovali krúžky ....hlavne ak je nárast výkonu 0,0k je nezmysel.    [Jumbo]   10.04.2020
Odpověď  Som prekvapeny ako to tu ozilo za tu kratku dobu co som tu nebol, velka vdaka za nazory a diskusiu!

Pre J - urcite mam zaujem o dalsie, detailne informacie o upravach! Pripadne o dalsiu konzultaciu ak nebudem obtazovat. Mozem poskytnut email ked to bude vhodnejsie ;)

Moj momentalny plan:
- Zmerat piest a valec (ale zatial ho nemam ako zmerat, hladam niekoho kto ma vhodny mikrometer alebo ho kupim, len sa teraz moc neda...). Dali ste mi chrobaka do hlavy s tymi toleranciami vzhladom na hnede opalenie piestov (zeby to u p.Padalika nezvladli?)
Dalej
- demontovat 1 piest z motora a detailne ho porovnat s povodnym co sa rozmerov tyka (toto som bohuzial nespravil ked sa skladal motor)
- namontovat povodny piest, valec a porovnat casovanie noveho so starym piestom a ako vysoko ku hrane valca pojde

PS: mam este jeden 350 motor, zatial len dane dole hlavy a valce (bol povodne v peraku, ma karte s N cislom (354), valce z panelky a hlavy perak), ale piesty su este povodna cs. vyroba), tak by som mohol porovnat ako tam je casovanie a ako vysoko idu piesty k hrane valca

Podla vysledku sa rozhodnut co dalej... budem sa snazit davat info priebezne sem

je vobec realne zohnat piesty podla zmeranych valcov? Alebo znova dat robit vybrus?...v septembri budu zase preteky, sakra rad by som obhajil vitazstvo z r 2018 :D

Najhorsie je ze neni vela casu mam aj dalsie 2 moto ktore riesim a este do toho aj znovu sprevadzkovanie S100 (1970). Tak vsetko riesim nejako postupne.

Vdaka este raz za vasu ochotu a nazory!    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jumbo: Ano, takto to vnímám. Přepážka má tu nevýhodu že když píst směřuje k dolní úvrati tak v momentě kdy se otvírá přeplachovací kanál nad pístem přepážka vadí proudící směsi vstupující do kanálu - "přeřezává" její proud a zvětšuje víření. Tím vyleštěním vnitřku pístů a zaoblením hran výřezu pro přeplachování se také drobátko pomůže proudění směsi stejně jako v případě sacích a přeplachovacích kanálů(foto). Totiž většina směsi se nachází v prostoru mezi setrvačníky a jakmile se otvírá přeplachovací kanál tak začne směs směřovat k pístu, ale spíše než přímo ke kanálům po stranách je setrvačníky vháněna na střed a až zde se nasměruje do kanálů - právě to zaoblení hran výřezů a vyleštění je pro to vhodnější.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Odpověď  Tady to ožilo-:) Jumbo to co jsem napsal o úpravách, není podrobný návod jak na to, ale jen hrubý nástin, také jsem zakončil atd.nebudu tu psát romány aniž bych věděl, že o to tazatel stojí. Slícování přeplachu je jaksi samozřejmost. Pokud by měl zakladatel vlákna zájem mohu mu sepsat podrobnosti, či oskenovat návod SM. Z principu věci originální dílenské příručky Jawy, nebo ČZ k soutěžním strojům nedávám na internet.
Stručně ke kroužkům - vše je myšleno na nových originálních dílech, s replikami se nezabývám a ani mne nezajímá jestli je někdo má namontované. M. štindl to vlastně zodpověděl a dodal i pěkné foto. Kroužky se dají zalapovat i pístu bez kolíčků. Viz něco z veterawebu:
Použijeme bezvadný píst, pokud možno nový. Kromě již popsaného slícování přepouštěcích okének zalapujeme pístní kroužky jemnou lapovací pastou v drážkách pístu. Při lapování je výhodné sevřít pístní kroužek v pomocném kroužku, aby dosáhlo zalapování celé boční plochy. Dále je nutné vyjmout během lapování pojišťovací kolíčky, ale bez poškození pístních drážek. Jejich zpětné naražení musí být naprosto pevné. Po zalapování píst a kroužky pečlivě vymyjeme. Současně zkontrolujeme velikost mezery v zámku všech pístních kroužků po jejich zasunutí do válce. Přesahuje-li mezera 0,5 mm, kroužky vyměníme.
Leštění dna pístu snad nemusím někomu, kdo zná princip dvoutaktu vysvětlovat, také to vysvětlil kolega...
Jinak ten píst na DKW je odlehčen ukázkově.    [J]   05.04.2020
Odpověď  Martin Štindl:krúžky môžeš takto zalicovať len ak ich máš natesno v drážke.k tomu tvojmu piestu:ak je ťažší ako originál tak motor má tendenciu vibrovať.motor je živší pretože si znížil zotrvačnú hmotnosť,ale aj hlavne preto že si odstránením prepážok zmenil časovanie prefukov cez piest.    [Jumbo]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nešlo foto.. znova    [Martin Štindl]   05.04.2020
Odpověď  Ještě jsem našel i foto pístu před úpravou, pravděpodobně je odlitek nějaký univerzál a podle originálu ho pak v brusírně upravují. Větší pěčlivost tomu nevěnují.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  I přesto se mi nepodařilo dosáhnout stejné váhy jako byly u originálů. Ale po montáži se znatelně zvýšil výkon a také motocykl při startování za studena chytá mnohem lépe, zároveň svižněji reaguje za plynem.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  A stržení hran u spodní části a přeplachu.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Odstranění přepážek a slícování s kanály u válce.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pak následovalo vyrovnání a vyleštění zbytku vnitřní části.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ohledně toho leštění a odlehčení vnitřku pístu mám fota postupu co jsem dělal u motoru DKW KS 200, prvotním účelem nebyla snaha o navýšení výkonu ale snažit se maximálně odlehčit píst(AHRA) když se ukázalo že je oproti originálním mnohem těžší.
Na fotu je píst poté co se na soustruhu odstranil spodní prstenec a ztenčila stěna až k futrům pístního čepu.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  A tohle je možná to zalícování, tedy dosáhnout co nepřesněji předepsanou mezeru mezi kroužkem a drážkou.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tím možná asi [J] měl na mysli toto - zaleštění dosedací stěny. Tedy myslím si to.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Já tedy co jsem odebíral výbrusy tak všude(Bašek Třebechovice pod.O, AHRA H.K. a Lopaur H.K.) mi do válce vkládali vedle pístu kroužky a ty měli bez vyjímky hrany ostré. Já tedy i nich pak dodatečně lehce strhávám hrany (viz červené linie na foto)    [Martin Štindl]   05.04.2020
Odpověď  Martin Štindl:zaujímavá info o zrazení hrán na krúžkoch.pisateľ[J] písal o leštení piestov z vnútornej strany a nie zlícovanie prefukov,čo nie je to isté.krúžky liatinové alebo oceľové nemajú ostrú hranu,je tam nejaké zrazenie,nechceš to vysvetliť podrobnejšie?    [Jumbo]   05.04.2020
Odpověď  jumbo uz si to nepamatuju presne ale porovnaval sem to s jinejma jawama co mam a bylo to prakticky stejne jako na panelce s motorem v velice dobrem stavu cca 10 tis po go
ale muzu to zmerit znova az se dostanu do dilny    [Freebiker] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.04.2020
Odpověď  Možná má na mysli stržení hran u pístních kroužků stejně jako u kanálů, aby bylo menší namáhání když kroužek přejíždí přes přeplachovací a výfukový kanál? Vyleštěním vnitřní části pístu(+ zaoblení hran zevnitř u přelachovacího otvoru) se stejně jako slícováním kanálů sníží víření směsi.    [Martin Štindl]   05.04.2020
Odpověď  J:ako sa zalapovávajú čelá krúžkov,nalícovávajú krúžky do drážiek na pieste a leštia piesty z vnútornej strany a dôvody?free:aký kompr. tlak si nameral?    [Jumbo]   05.04.2020
Odpověď  Jo jo, napsal jsem to blbě, samozřejmě jsem měl na mysli kompresiometr na tlak. Ten poměr 10:1 už je dost...    [J]   04.04.2020
Odpověď  omlouvam se nejak mne to navklada cely prispevek kdyby pist sel az na hranu jak ma vysel by mne pak kompresni pomer 10:1    [FreebikerRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.04.2020
Odpověď  bylo ten    [free]   04.04.2020
Odpověď  kompresni pomer a komprese motoru jsou rozdilne veci ja sem meril kompresni pomer nalitim kapaliny do spalovaku a nasledne to vypocital
jinak kompresni tlaky sem taky mneril a sou ok
jinak ja´k sem psal spodek kanaly a pist naprosto souhlasi ale ten vrsek tam je tech 0,8 mozna malinko mene blbe se to meri na hranku pistu

kdyby tam bylo    [free]   04.04.2020
Odpověď  Merak na kompresni pomer?????
Mas ho doma? Dej sem prosim foto, nebo odkaz kde se o tom dozvim neco blizsiho.    [takysportkar]   04.04.2020
Odpověď  free: mrkni se na sílu těsnění pod válcem, není jistota, že nebylo měněno. Ono se dá všechno změřit a spočítat na samotné půlce karteru a válci, na 3D, jestli to sedí ale to je už dost složité a hlavně zbytečné. Jestli ti kanály lícují?... Výpočet komprese je ok, ale je to jen teorie, skutečnost bude jiná. Pístní kroužky u motoru co má něco najetých km, už nebudou tak těsnit. Našroubuj místo svíčky měřák na kompresní poměr a uvidíš skutečnost.    [J]   03.04.2020
Odpověď  Odřezání přepážek v pístu 350tky bych se bál, sice u 250tky odřezávám přepážky v pístu i válci už automaticky(+následné slícování s kanály) ale u 350tky je problém že okénka přeplachování jsou docela vysoko zasahujíce do úrovně pístního čepu a k tomu nejsou oproti 250tce v ose se pístním čepem - jsou cca natočeny o 45 stupňů. Přepážka u 350ccm tak zároveň poskytuje pístu oporu v jeho spodní části, pokud by se odřezala tak opěrná plocha pod pístním čepem je značně zmenšená.
U 250tky to problém není protože vyřezáním přepážky se přední a zadní dosedací plocha spodní části pístu nijak nezmenší.
Upřednostnil bych jen to odlehčení pístů aby byly vahou srovnatelné a rozměrově jednotné.    [Martin Štindl]   03.04.2020
Odpověď  boco jinak kdyz uz se v tom hrabes zvaž si oba pisty abys je mnel stejne tezky a pri
padne je odlehci dnesni pisty sou tezky a motor pak zbytecne vybruje nekdo i odrezava spodni prepazku    [free]   03.04.2020
Odpověď  J ja vim ze to je spatne ale podle mne to u jawy nejak extra neresily skusim schvalne rozdelat naky jiny motor a mrknout na to
jen by mne zajimalo co je spatne u toho myho motoru kdyz vsechny dily jsou originaly z prvovyroby a je to motor z sveda u kteryho je videt ze se mu venovali nasobne vic nezli seriovym motorum vsechny kanaly lesteny lestena ojnice zadne prechody vse znacene S jawa
taky sem zmeril a spocital kompresni pomer a origo mamit 8,5 ja mam cca 9
kdyby tam nebylo tech 0,8 mezera tak bude komprese k 10ti to uz je dost    [free]   03.04.2020
Odpověď  Utopené písty jsou špatně, měly by lícovat s hranou válce. Kamarád koupil motor po GO do kejvy 350 a pořád jeden válec více kouřil i přes výměnu všeho kolem zapalování. Při půlení se přišlo na příčinu, písty každý jiný a kouřící utopený. A každý i jinak vážil.
Já bych neupravoval válce ani hlavu a dal písty, které do motoru patří.    [vintera]   03.04.2020
Odpověď  boco: sic už to máš rozhozené, ale máš "utopené" písty, tak jsi mu měl dát cca o 2 mm větší předstih a to opálení je proto, že si "nesedly" ještě pístní kroužky, nebo jsou písty s větší tolerancí. Srovnej výbrus na válci(rozměr) s rozměrem pístu (první/druhý/třetí), aby to sedělo. Minerální olej na zajetí je OK, ten karbonuje, zvláště, když máš bohatší směs na zajetí. Po zajetí bych klidně dal lepší minerál, nebo polosynťák. Jinak pro zvýšení výkonu dvoutaktu už je to klasika - a moc to nedoporučuji pro normální ježdění - snížit hlavu o 0,8 - 1 mm, vnitřek klik. skříně vyleštit, kliku vyleštit, přepouštěcí kanály zvětšit (nejlépe "dremlíkem"), kanály přesně slícovat s válcem - výfukové do stran, zvětšit sání(při zachování původního karb. s přechodem), pod hlavu hliníkové těsnění - je tenčí, do setrváků korek, nebo hliník a zaleštit, písty odlehčit zevnitř, vnitřek pístu vyleštit, čela pístních kroužků zalapovat a nalícovat do drážek a to každý do té svojí, řádně vyúhlovat ojnice atd.atd. Vyhrát se s tím dá..., halvně potom s karburací...:-(    [J]   02.04.2020
Odpověď  Free: už z principu věci máš něco špatně. Co jsem měl Jawu 634, ČZ 175 sport, 125 sport, 150 c, když jsem sundal hlavu, tak to seděla hrana válce s hranou pístu. To by snad mělo být samozřejmé. Spalovací prostor se rozumí mezi hlavou a pístem a neměl by zasahovat, pokud je píst v HÚ, do prostoru ve válci. Napsal jsem to laicky, ale snad k pochopení.Když máš sundanou hlavu a nastavuješ předstih, řekněme 4 mm,jak to změříš? To je myšleno od hrany válce, ale nemůžeš k tomu přičítat nějaké další rozměry,jen kvůli tomu, že ti nesedí píst s hranou válce? Samozřejmě i u čtyřtaktů to tak mám a beru to jako samozřejmost. Nebo jinak - nalistuj si řezy motorem v knize motocykly Jawa 250/350/500 od Jozífa (Jawa 250 pérák) , nebo Dočkala str. 141 Jawa 350/634, nebo katalog ČZ 150c, kde je píst v HÚ a uvidíš to jasně. Hrana pístu se vždy kryje s hranou válce. Spalovací prostor je jasně definován už od pravěku :-)a ten je pouze, když je píst v HÚ - mezi pístem a hlavou válce, nikoli v prostoru válce, ale to už se opakuji...    [J]   02.04.2020
Odpověď  jumbo: máš pravdu v zápalu boje jsem to nedopočítal do konce - při poměru 1:6,5 udělá 1mm 0,5 na kompresi. Ale to je stejně jenom teorie, pokud se to nezměří v realitě tak se nedá říct, jestli bude na konkrétním motoru stejný poměr i v reálu.    [meela]   02.04.2020
Odpověď  nejak se mne to smazlo chtel sem napsat ze mam vse origo a stejnak mne vrsek pistu nejde k hrane valce spodek kanaly sedi perfektne.    [free]   02.04.2020
Odpověď  J s tebou teda nesouhlasim mam originalni pist. ,ojnici,    [free]   02.04.2020
Odpověď  meela:percentá rátaj z objemu spaľovacieho priestoru a nie z objemu valca a mimochodom 1,5 mm má dosť podstatný vplyv na výkon.boco:ak sú tam kratšie ojnice,tak nesedí ani dolná úvrať s kanálmi.    [Jumbo]   01.04.2020
Odpověď  "Originálne Jawa ojnice" tam s největší pravděpodobností nemáš. Pan Padalík mi řekl, že když opravuje kliku, tak dává ojnice nové. Tzn. replikové    [Petan69] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.04.2020
Odpověď  ten vliv na kompresi asi nebude moc velký, zdvih je 65mm, 1mm udělá 1,5%. na kompresním poměru to udělá 0,1 dolů? Matematicky to zvládnu, ale jaký to bude mít vliv na výkon to netuším :-)    [meela]   01.04.2020
Odpověď  Ešte ma napadlo - dá sa nejako jednoznačne poznať či tam mám originálne Jawa ojnice bez rozlišování kľuky?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.04.2020
Odpověď  Dik za odpovede. Schválně vyskúšam dat do jedného valca pôvodný piest, dam sem foto na porovnanie.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.04.2020
Odpověď  Hrana pístu musí vždy sedět s hranou válce. Nikdy se mi nestalo, aby, při zachování originálních dílů a těsnění, bylo jinak. To musím mít kvůli nastavení předstihu,slícování,komprese atd. Pokud to tak je, mám jistotu, že ostatní je ok. Konečný kompresní poměr pracuje s prostorem jen mezi hlavou válce a pístem, kdy se mění např. tvar spal. prostoru, nikoli delší, či menší HÚ. HÚ je pevně daná a pokud nasadím válec musí lícovat - hrana p. - hrana v.    [J]   31.03.2020
Odpověď  Zdravím. Znám tyto motory a jejich problematiku. Podle toho co jsem zde přečetl zkusím poradit. Vše vypadá Ok-zaměřil bych se na nastavení zapalování. Co jsem montoval wape,tak ve všech případech neseděl předstih-musel jsem upravovat držák snímače. Píšete o špatně nalisovaném čepu,ale ve skutečnosti je to chyba konstruktéra zapalka. A jáké máte sekundární řetěz kolo-17z? s tím to víc jak 110 taky nikdy nevytáhne.    [Petr]   31.03.2020
Odpověď  jumbo to ani netvrdim :-)spodek ale sedi presne hrany kanalu k pistu    [free]   31.03.2020
Odpověď  free:ak máš 0,8mm-neznamená že to tak majú všetky motory    [Jumbo]   30.03.2020
Odpověď  ted sem rozdelal s553 a ta ma k vrchni hrance 0,8mm
skousel jsi zmerit skutecny kompresni pomer podle tohohle

Kompresní poměr zjistíme výpočtem:
Reklama

píst dáme do horní úvrati
svíčkovým otvorem pomocí injekční stříkačky naplníme olejem a pečlivě poznamenáme obsah hlavy v cm3, např. 5 cm3.
obsah válce 50 cm3 (výbrus vždy přepočítat)
50 + 5 = 55
55 : 5 = 11 (kompresní poměr)


Sečteme obsah motoru s obsahem spalovacího prostoru, vydělíme obsahem spalovacího prosroru a výsledek nám ukáže skutečný kompresní poměr motoru.    [free]   29.03.2020
Odpověď  Boco:1,5mm od vrchu valca je veľa.motor má malú kompresiu-preto neťahá.ak ti horná hrana piestu presne otvára prefuk tak daj stočiť z valcov z vrchu.    [Jumbo]   29.03.2020
Odpověď  Délka ojnice nemá vliv. U většiny 350 jsou pístyvíc nebo míň utopený, vůbec bych to neřešil. Zkontroluj si, jak vypadá otevření kanálů.Pokud to otevírá kanály v pořádku, tak změř kompresi. Kdyby bylamalá omprese,takby bylo nejjjednodušší řešení prostě stočit hlavy.    [gryzzlik]   29.03.2020
Odpověď  tesnenie mam standardne, som to tu pisal. Este mozem vyrobit o nieco tensie, ale vela to nespravi.

Stale ta ista otazka - ci su podla vas tie piesty utopene alebo nie (podla fotky)?

Ked sa dostanem k ojnici - vie niekto aka ma byt presne dlzka?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.03.2020
Odpověď  Nejjednodušší bude vzít válec do soustruhu a ze spodu válce dosedací plochu o cca 1 mm stočit.Nejdřív samozřejmě změřit bez těsnění.Bude to stát pár kč a případně silnějším těsněním se to dá vrátit zpět.    [Franta 2776] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.03.2020
Odpověď  jeste takova drobnost nemas nak extra silne tesneni pod valcema kdyz ho vyhodis mnelo by se to zlepsit    [free]   29.03.2020
Odpověď  možné je vše,skontroluj a uvidíš,když ty písty jsou stejné, tak v čem jiném by to bylo ?máš je utopený v válcích ,pak je jasný že to nejede, když to má menší kompresní pomer...    [majco]   29.03.2020
Odpověď  Su to povodne ktore tam boli. Ak by ich aj niekto zamenil myslis ze by mohli byt zrovna o 1 mm kratsie?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  skontroluj si celkovou délku ojnic, jestli tam nemáš z nečeho nejaký kradší    [majco]   28.03.2020
Odpověď  Dakujem za postrehy:
- motor je 1200km po generalke
- generalka kluky, ojnicnuch lozisk, vybrus a aj piesty, capy, kruzky.. dodaval p. Padalik. Piesty by mali byt ceske Almety (predpokladam ze tieto) https://www.moto-pisty.cz/index.php?main_page=product_info&cPath=243&products_id=2780
- piestne capy su zaslepene na jednej strane, nie v strede. Montovane su zaslepenim do stredu motora
- valce su original par z motora, ziaden mix
- vibracie nejake su vo vysokych (vyssich) otackach, ak to porovnam s original vojenskou 634 co som mal nepovedal by som ze je tam rozdiel

Motor tak akoje teraz (bez kruzkov, valce nasadene) ide pretacat krasne lahko.

Mne sa nepaci ako su tie piesty "opalene" do hneda a tiez ani ten hnedy pruzok, ale netusim co s tym mozem spravit, pride mi to moc na to ze motor ma len nieco vyse 1000km.
Na valcoch ani piestoch nie su ziadne znaky pridretia...
Plej som daval M2T (tak mi to doporucili pre bronzove ojnicne loziska), specifikacia API TA alebo TB

Original piest je v rozmere od otvoru piestneho capu po vrch piestu vyssi cca o 0,3mm

Mne osobne    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  Na třetím obrázku je vidět, že kanály na karteru nejsou slícované s válcem. Takový ten hnědý proužek. Ta hrana se mi zdá dost velká.
Pak bych se podíval na vůli a opotřebení pístních kroužků    [Petan69] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  Dobry den,
mate dobre udelanou a hlavne vycentrovanou kliku???To je zaklad,dale,kdyz mate valce,kazdy z jine motorky,taky to muze mit vliv,dale pistni cep uzavreny na stredu cepu a dale vaha,jak cepu,tak pistu,ma to velky vliv na vykon.Kazda zamena,sebou nese velke riziko.
Kdyz jedete,ma motocykl vibrace?Dnesni renovace prinaseji velke prekvapeni.Kdyz budete mit moznost se svezt na puvodnim motocyklu,kde nikdo nic nedelal,budete prekvapen,hovorim ze svych zkusenosti.Zadne vibrace a naprosta balada,motor jede jako sici stroj...,zacnete u kliky,pak je velky problem,kdyz je stredni dil,co se dava do bloku mezi valci zameneny nebo poskozeny,tim motor ztraci vykon a vubec nejede...    [FJ]   28.03.2020
Odpověď  rekl bych ze zasadni problem to neni valce bych kvulitomu nenicil zmeril bych rozdil vysky pistu od otvoru pro cep nahoru oproto originalu to je kolik?
pokud to jsou desetiny tak to nechat byt jestli to je milimetr sehnat lepsi pisty    [free]   28.03.2020
Odpověď  Já jsem nedávno skládal 350 panelku motor a řekl bych že písty nebyly utopeny vůbec.    [Franta 2776] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  Lebo aj tie originaly su "utopene" aj ked troska menej    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  Moja zakladna otazka je ci su podla vaseho nazoru tie piesty moc "utopene".
Piesty su ceske Almet (ci ako presne sa vola ten vyrobca)...    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  tak přece nezkurvíte válce kvůli pístům? jednak mně rozdíl nepřijde až tak velký,a jednak se přece dají sehnat nějaký lepší písty, ne?    [Monty]   28.03.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  tretia    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  druha    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  este na doplnenie, foto sucasneho a originalneho piestu    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Aktualizacia temy:
kanaly vyzeraju byt zlicovane spravne (casovanie by malo byt OK), ale piesty nedochadzaju uplne k hornej hrane valca, okraj piestu je cca 1.5mm pod hranou, viz foto.
Porovnaval som to s original piestom, je tam drobny rozdiel v rozmere od piestneho capu po vrch piestu, originaly maju ten rozmer cca o 0.3mm vacsi.

Ak toto moze byt problem, napada ma jediny sposob riesenia - osustruzit/ofrezovat vrch valca.
PS: Tesnenie pod valcami je standardne, asi by som mohol vyrobit o nieco tensie, ale to zase posunie casovanie ktore za zda byt OK. Ako tesnenie medzi valom a hlavou mam tenke hlinikove kruzky.

Nazory?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.03.2020
Odpověď  - zapalovanie na 2V perak nemam a nechcem do neho investovat (viete kolko stoji), v kazdom pripade 6V nechcem. Okrem toho "podozrenia" na nie uplne presne zlisovanu kluku (1,5 stupnovy rozdiel P/L valec), som s tym nemal iny problem. Startoval vzdy na 1 kop.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.02.2020
Odpověď  - karburator som riesil dlhu dobu (nekonecne testovanie, nastavovanie, zmeny trysiek...) zacal som na original 98/50 skoncil na 103/50. Ale ta 103 je nejaka novovyroba, takze je otazne ci to je naozaj 103... Karbec som kupoval prakticky novy, kompletny, bez opotrebenia.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.02.2020
Odpověď  Free:
- motor je 18, rok 1954 (uz s jednopakou, dovezeny z NL), ale orig Perak
- Piesty sme kontrolovali, nevyzera tam byt nic zle, kanaly s piestom vychadzaju spravne, piesty nejdu uplne k hrane valca ale oba idu rovnako, ale neviem posudit ci je to OK, odfotim ich v HU, pofotim aj ako licuju piesty s kanalom a dam sem fotky. Ale je fakt ze vysku piestov som nemeral voci originalom, ale spravim a dam sem vysledky.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.02.2020
Odpověď  mas motor 12ku nebo 18ku? tam je celkem velkej rozdil v vykonu.
jinak to slicovani pomuze ale ne ze ti to pojede o 20km rychleji nemas tam jen spatny vystupni kolecko retezove?
skousel jsi jestli ti spravne vychazeji kanaly s pistem ? mas spravny pisty porovnal jsi je s tema co tam byly puvodne? treba vyska je spravna? dojizdi ti pist k hrane valce? oba stejne?
tryska na peraka 350 ma bejt 98 na motor 18ku. hodne moc dela stav karburatoru osobne jsem pro repas originalni karburace a otryskovani dle manualu
to vape s spatne slisovanou klikou ti muze zapricinit horsi chod motoru ale to nikdo od pc neposoudi muzes tam osadit klasicky zapalko bez dobijeni jen na baterku a vyskouset zda bude rozdil kdyz udelas predstih presne na obou valcich.
prepazky muzes odstranit ale samo o sobe to zvyseni vykounu nebylo jen prepazkama kejva ma vetsi kanaly vetsi kompresy jiny spalovaci prostory atd    [free]   26.02.2020
Odpověď  Dik za radu - nechcem ist cestou extremov (upravy na 362 by uz vyzadovali lepsie chladenie ktore sa s perackymi valcami a hlavami neda dosiahnut, resp. by to bolo na hrane), max. by som spravil nejake "lahke" dobove upravy (napr tie korky alebo vyrezat prepazky v nasavacich kanaloch valca), inak chcem nechat motor v orig stave.
Budem v principe spokojny ked motorka pojde ako ma 350 Perak ist co sa tyka vykonu/max rychlosti.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.02.2020
Odpověď  minule keď si sa na to dotazoval ,tak tam máš napísane,,,,Chcem sa zucastnit zavodu perakov, tak potrebujem max vykon...,,,tak pokiaľ chceš niečo jednoduché ,skopíruj výšky kanálov a kompresiu z najsilnejšieho typu,, californie 350 362 a máš to...    [majco]   26.02.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  pravy valec    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.02.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  lavy valec    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.02.2020


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006