MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 303074 příspěvků |7347 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 100 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 500 OHC | Odpověď 10.12.2019 14:20  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentModerovaná diskuse Zodpovězené téma páčka zadní brzdy "made in Motoren"
Takto dopadla páčka zadní brzdy po lehkém sešlápnutí pedálu brzdy,radši si ani nepředstavuji co by se stalo při jízdě v krizové situaci.....
Důrazně všechny varuji před nákupem tohoto dílu,a dle referencí přátel i jiného zboží,od této firmy.Na foto vlevo zdefofmovaná replika v pravo originál.    [lufo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   06.10.2019     Zobrazit téma  
Odpověď  Ještě bych dodal. Netýká se to samozřejmě všech výrobců replik. Na trhu je řada solidních. Ta moje bajka se týká jednoho konkrétního.    [T-1000]   17.11.2019
Odpověď  Ano, a přidal bych "ať se to dobře obrábí a tvaruje".    [vintera]   17.11.2019
Odpověď  Od spousty dílů existují originální výkresy,kde je téměř vždy popsán materiál a případně zušlechtění a povrchová úprava. Problém je jako vždy v lidech. Když dojde majitel replikářské firmy někam do výroby, dá zakázku a na dotaz "Z čeho to máme vyrobit?", odpoví "To je jedno, hlavně ať je to levné"... A jsme doma.    [T-1000]   17.11.2019
Odpověď  Vtip je v tom, že nikdo neví z čeho přesně se to dělalo. A to je se všemi replikami.
Díl z druhovýroby pěkně vypadá na oko, ale funkce nikoho (kromě koncového zákazníka) nezajímá. Dříve se podle ČSN válcovaly i plechy 120xx třeba i ke zušlechtění. Nevím jak dnes, ale podle přispívajících členů fóra, kteří se zde dělí o zkušenosti, tak pochybuji, že existuje nějaká náhrada místo původního dílu. Samozřejmě tento díl je extrémě namáhaný a nemůže být z obyčejného plechu. Já jsem si nikdy nedovolil nakupovat repliky - pokud byl k mání původní díl i když byl hodně drahý. Stačí vzít původní díl na zkoušku jiskrou a řeknou vám materiál.Stačí to a netřeba to zkoumat Rockwellem, Brinellem či Vickersem. Všeobecně vzato - se kvalita původních dílů dnes hodně podceňuje a to zvláště u dílů vyrobených v 50. a částečně ještě v 60.letech. V době "normalizace" už kvalita dílů rapidně klesala a to nejen u motocyklů.    [J]   16.11.2019
Odpověď  Pokud je problém v materiálu, tak jeho vyřešení není vůbec jednoducha záležitost. Dovedu si přesně představit, jak se díl vyrábí v dnešní době. Pálí se to někde na laseru, pak naohýbá, zboduje. Pokud se v jakékoli firmě zpracovávající plech zeptáte na materialovelé moznosti, tak vám nabídnou jen
tloušťku, u silnějších pak nějaký se zaručenou svaritelností. 11500, 11600 nemáte šanci sehnat firmu, která by ho používala. Všude se používá Čína v nejobycejnejsi kvalitě. Ani kulatiny 11600 koupit není jednoduchý, natož plech. Materialove jsou packy z toho největšího šuntu a lepší nikdy bohužel nebudou. Ale    [ZČ] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.11.2019
Odpověď  Napadá mě ještě jiný způsob svaření - počet bodových svárů?    [longr]   31.10.2019
Odpověď  Ono moc možností materiálu zase nebude- Copak takovou věc na seriový motorky dělali z 16440? TEM?
To asi fakt ne, takže maximálně něco jako 12050.
Napadá mně problém s přesností tisícihranu, pokud bude o nějakou desetinku volnější, klíč se při zatížení zkříží na hřídeli drážkovaným, a celý se to začne kurvit.    [Monty]   30.10.2019
Odpověď  Vintera: některý ruční spektrometr ti materiál či jeho ekvivalent určí. Většinou buď Werkstoff Nr. nebo označení podle ASME. Pak se dá snadno určit ekvivalent dle staré ČSN. Akorát tyhle spektrometry bohužel nedokáží určit množství uhlíku a některé další nekovové prvky.    [pmr] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  30.10.2019
Odpověď  Třeba by něco mohl vědět Milan(OHC)? :)    [longr]   30.10.2019
Odpověď  Když není tovární dokumentace k dispozici, lze využít i zázemí některé moderní strojírenské výroby, kde se dá udělat rozbor materiálu a určit tak s velkou přesností jak vyrobit náhradu.
A v případě orientačního určení (složení) materiálu se dá celkem jednoduše a levně využít i nejbližší větší výkupny kovů, které většinou disponují alespoň ručním spektrometrem. Určí sice jen procentuální zastoupení jednotlivých prvků v materiálu, ale v kombinaci se znalostí vyráběných materiálů (v literatuře) se dá určit, který byl použit, případně jaká by byla současná náhrada.    [vintera]   30.10.2019
Odpověď  Tím se problém asi nevyřeší,ale třeba zmírní...........
Musím někde ulovit origo tovární výkres na páčku brzdy, zajímalo by mně, jakej matroš a tepelný zpracování používali.......    [Monty]   29.10.2019
Odpověď  Takže při použití páček z měkčího plechu bych se přikláněl k použití i měkčího obložení. Tím by se vyřešila nekvalita páček a ovládací síla.
Kdysi jsem takto přenýtoval svůj ŽUK a brzdil suprově i plně naložený.    [vintera]   29.10.2019
Odpověď  Mám na péráku najeto k dnešnímu dni za 3 roky 11300km. Brzdil jsem asi 4x kurv.ky na prase zadkem,..odo smyku - páka není ohnutá!! popravdě se mi ohnul ten trubkový výstupek ze štítu - oprava zalisováním a ovařením. Ale fakt sem tu páčku zatím neohnul ani nestrhnul.    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.10.2019
Odpověď  Co vím, tak i auta bez posilovačů brzd s některými obloženími hlavně ze začátku brzdí hůř. Jde o to, že tvrdé obložení si sedá o dost déle, než původní. Dá se tomu pomoct spasováním paken na štítu s bubnem, třeba na soustruhu nebo i obyčejně pilníkem. Je to drbačka. Pokud se dá nechat nalepit měkčí obložení, tak se určitě vyplatí udělat víc paken a dříve měnit. Stejně na těch "krámech" málokdo jezdí velké porce kiláků, ale i ti nadšenci si určitě cení života víc, než jedněch paken navíc.
Já zas bojuju s kvalitou lanek. Dal jsem bowden venhill, a pomohlo to fest, ale stejně se kroutí a péruje i lanko. Je to brzda, tak se mi do toho nechtělo šahat, ale stejně bude bezpečnější mnou zaletovaná dolní koncovka, než tohle šmejdské.    [longr]   28.10.2019
Odpověď  S paknama je to jasný- starý jsou s azbestem, nový jedině bezazbestový, ekologický, takže prd.
Já si nechávám lepit takový měkký červený obložení, a to brzdí dobře, jen se brzy ojede.Značku netuším.    [Monty]   28.10.2019
Odpověď  Před 40 lety jsem jezdil dva péráky 250 bez čísel, více méně po polních cestách a necestách. Takže brutální zacházení. Jeden špatně brzdil, protože bylo hodně zamaštěné obložení a u toho byla i páčka trochu ohnutá. Takže je asi možné, že při brutálním brzdění se páčka ohne.

Při opravě brzd minulý rok jsem si všiml, že nové moderní obložení brzdilo hůře (velký tlak na pedál). Čekal jsem, že si sedne, ale moc se brzdění nezlepšilo. Vyměnil jsem nové moderní pakny za původní ze starých zásob a hned byl znát rozdíl v menším tlaku na pedál.
Původní obložení brzdí lépe než replikové, takže není nutno tolik tlačit na pedál.

Ale že většina replik je nekvalitních, jak rozměrově, tak materiálově je pravdou. Zrovna jsem řešil ohnutou přední stupačku na kývačce. Replikový trn i poměrně tlustý plech jde narovnat velmi snadno, kdežto originál vyžaduje mnohem větší sílu.
Udělal jsem včera proto pokus a ohnul replikovou páčku a páčku originální o kterých se pojednává. Repliková se ohýbá i rovná snadněji.
Jé lépe se vyhýbat neoriginálním dílům na místech týkajících se bezpečnosti.
A pokud mám díl, který je zeslabený korozí, nebo jinak narušený - tedy nevhodný, tak ho nemontuji, nerenovuji, ale odložím a sháním jiný dobrý. Nejde za každou cenu renovovat každý díl, pokud není účelem pouze muzeální využití.    [vintera]   28.10.2019
Odpověď  Presne.Chcel by som vidieť pérakovú páčku ktorá by nepovolila pri brutálnom stlačení pedálu - šlápnutí na zadnú brzdu.Dôvod môže byť rôzny ale výsledok bude ako na foto.    [Joski]   25.10.2019
Odpověď  no, já si myslím že když se sejdou faktory,jednak zbortí se tvar páčky vlivem špatného materiálu,potom vlivem vůlí mezi průměrem táhla a válečku,no a nakonec ještě jednostranné uchycení táhla v pedálu brzdy může způsobit táhnutí celé sestavy mimo osu,nevím třeba.    [lufo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.10.2019
Odpověď  Tak 5 dalších výkřiků do tmy------------
Kdyby se protočil tisícihran,tak si řeknu, že měl špatný rozměry. Ale pokud jsou plechy klíče správně silný, stejný jako originál , tak PROČ se takhle zkurvil?
A navíc- proč se roztáhla strana s kulatejma dírama, kde je váleček napříč a táhlo? Tam jde síla rovnoměrně na oba díly páčky, jakej je důvod,aby se to deformovalo?    [Monty]   25.10.2019
Odpověď  Ale plecharinu, kterou Macak nechal vyrobit prodavas taky &#128512;    [Jested]   25.10.2019
Odpověď  to lufo: Tak to je dobré vedět. Bude to tedy opravdu tím použitým materiálem. Jak už tvrdím léta, Motorenu je lepší se vyhnout velkým obloukem!    [fikuscz]   25.10.2019
Odpověď  jen pro informaci,když jsem tam nasadil originální páčku tak funguje v té samé poloze bez jakékoli deformace oproti tomu šmejdu.Jinak za mě,radši replika, ale kvalitní, než roušením a leštěním zeslabený originální zrezlý díl. Ale o tom se pře neustále celá veteránská veřejnost.    [lufo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.10.2019
Odpověď  Mám dojem, že zrovna Motoren, měl na webu uvedeno u repliky rámu (kterýžto kauza se tu řešil také poměrně hodně), že je vyroben jen pro výstavní účely.

Za mě osobně. Nechápu jak někdo můžete dávat takovéto replikové díly (kteréžto Vás jako jezdce drží při životě!!!!!)na motocykl. Replikové pakny, pružiny brzd, páky, táhla.....ve vlákně o replikách/zmetcích je můj nákup repliky táhla na zadní brzdu péráka origo 6tka kulatina, replika 5tka kulatina....
(nejde o hejt ani flame, jen uvažuju zdravým rozumem)    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.10.2019
Odpověď  Klíč se zkurvil z jednoho prostého důvodu- je to šmejd. Jestli potřebuju objektivně vědět z jakého materiálu je potřeba danou součástku vyrobit, tak buďto podle firemního manuálu, anebo dnes jednoduchá metoda vzorku z originálního dílu a jeho rozbor, který dá informace o materiálu, zušlechtění. Tím se ale běžný renovátor nezabývá, tak montuje šmejdy a pak se rozčiluje, že naletěl na eschopový chromovaný špek. Jako i já.

Oni i aftermarket díly na současné stroje bývají šmejdy. Přesně měsíc vydržel kulový čep řízení než se v zatáčce rozpůlil.    [vintera]   25.10.2019
Odpověď  Tak mě to nedalo a šel jsem se podívat na tu svoji páku.
Asi hodně bude záležet, v jaké poloze ta páka je nasazená na klíči. Pokud je nasazená pod velkým úhlem kvůli dlouhému táhlu brzdy, tak má opravdu snahu se takto kroutit. Je i pravda, že jsem viděl na originálních pákách různě dodělávané výztuhy.
Podle toho tedy usuzuji, že je lepší páku nasadit tak, aby šla více do tahu než do tlaku.    [fikuscz]   25.10.2019
Odpověď  Tak filozofie tady čtu spoustu.

Ale řekněte mně někdo, co na tomto konkretním klíči brzdy mohlo být špatně?

Přece ani origo z Jawy nebude nějakej tepelně zpracovanej matroš ,takový věci se dělaly z něčeho jako 11500,11600. Proč se todle tak zkurvilo? Mně to hlava nebere.

S brzdovejma pedálama na Kejvačku je to jiná písnička, to je prostě zkurvenej tureckej šmejd!    [Monty]   25.10.2019
Odpověď  Použití jakéhokoli neoriginálního dílu je vždy na zodpovědnosti toho, kdo ho použil.
Ať se nám to líbí nebo ne, tak naše veterány jsou stroje, které by jinak měly být dávno zrecyklovány v hutích. Jedním z důvodů je i nedostatek skutečně originálních dílů, které výrobce nedodává. Z toto důvodu používáme neoriginální (výrobci obecně nedovolené) díly. A pokud se díl týká tak zásadní věci stroje, což je bezpečnost, tak je skutečně na pováženou montovat neoriginální, navíc neodzkoušený díl.

Skutečnost, že náhražka (replika) vypadá podobně a dá se i nějak namontovat někdy i bez dodatečných úprav ale vůbec neznamená, že má stejné vlastnosti jako originální díl a lze jej tak i používat (jezdit a chtít i brzdit).
Proto renovace (skutečná renovace) je dlouhý a náročný proces se sháněním originálních dílů, nebo i jejich vlastní výroby při dodržení určitých pravidel. A to z důvodů smyslu renovace (původnost) a z důvodů funkčnosti a bezpečnosti.
S renovacemi se roztrhl pytel, přehrabují se stodoly a z vraků se staví nablýskané stroje, přičemž originální díly nejsou a nebudou. Tak se montuje co se v eschopu najde.
Sám jsem také naletěl a montoval brzdový pedál na kývačku, který se zdeformoval při prvním použití a to pouze rukou! Nakonec jsem rád, že pedál byl tak mizerný, že se poškodil hned a ne někde na křižovatce.
Neviním z toho ale prodejce ani výrobce, ale především sebe, protože jsem si chtěl ušetřit čas se sháněním originálu, či s jeho renovací.

A protože si nestavím stroje na výstavu do výlohy či obýváku, ale na běžné ježdění pro radost, tak eschopy a jiné pochybné prodejce replik (i na burzách) již ignoruji.    [vintera]   24.10.2019
Odpověď  Zdravim,to same se me stalo na peraku,taky od Macaka,kdyz jsem mu to dal,tak me rekl,ze jsem si spatne seridil brzdu,najel jsem asi 150 km,dale jsem mel klicek celokovovy od nej do spinacky na FJ,ten upadnul na zem a zlomil se,nemam uz fotku,nevim,ja uz Macaka obchazim na bperkurze,radeji to nebudu mit a pockam a koupim original,az bude,nekdy je to na zabiti...,a on by mel v CZ na burze uz dostat na hubu,tolik lidi odrbal a nevrati nic,ze by ho meli nakopat na ten vychod,odkud pochazi a nepoustet ho do CZ na burzu    [peros]   24.10.2019
Odpověď  Nese vůbec někdo zodpovědnost za takový díl? Je to součást brzd a to už není sranda, co kdyby se opravdu někdo zabil, pátralo by se, co bylo příčinou selhání brzd? Kdo by to odnesl? Řidič, servis, prodejce nebo výrobce?
Po mě chce každý druhý zákazník certifikát výrobku...    [Petan69] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.10.2019
Odpověď  drtivá většina replikových dílů je vhodná pouze na stroje stojící ve výloze.    [vintera]   06.10.2019
Odpověď  Jj, to v každém případě!    [fikuscz]   06.10.2019
Odpověď  Ano,stále a stále dokola,dokud se budou vyrábět a prodávat s...ky.
A i kdyby toto upozornění odradilo jednoho jedinýho člověka od koupi toho dreku,tak je to dobře.    [lufo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.10.2019
Odpověď  Stále dokola. Hlavně ty fotky pošli jim na firmu, ať s tím něco dělají.
I když už slyším toho ko..ta, "Máte možnost díl reklamovat podle zákona"    [fikuscz]   06.10.2019


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006