MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316199 příspěvků |8190 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 146 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexTraktory, stabilní motory a os | Diskusní téma 27.7.2024 02:05  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma  Dobreý den. Velice se omlouvám za možná neodborný dotaz, ale rád bych věděl, jestli se někde dají sehnat informace o traktorech Svoboda (jaké typy se vyráběly atd.). Kolik by mohl stát takový pojízdný traktor v ne zcela původním traktor z 30. let 20. století? Předem děkuji za odpověď    [Josef Mansfeld]   22.08.2006     Přidat odpověď  
Odpověď  Igor: Pozdě, ale přece... Podvozek Svoboda 10 nebo 12 - přední náprava jiná, motor asi Slavia.    [bartos] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.01.2018
Odpověď  Dobrý den, poptávám návod / servisní manuál na Svoboda DK15 pro vlastní renovaci. Pokud někdo můžete nabídnout nějaké info budu vděčný, děkuji.    [jeromeRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.12.2017
Odpověď  Lepsi by byl traktor jako prase nez tahle krava.    [Materna]   13.10.2009
Odpověď  a eko palivo i emise    [slava]   10.10.2009
Odpověď  Ja bych ji nechtel,asi to moc zere ale zas ma 4x4    [honza]   10.10.2009
Odpověď  to neni traktor tohle vypada na kravu cervenou straku    [slava]   09.10.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dobrý den, mohlby mi někdo říct coto je za traktor, je to seriovka nebo domácí výroba. děkuji    [Igor]   09.10.2009
Odpověď  TO jan malohlava: Nemáte nějaké foto, měl bych zájem. A odkud jste?    [Tomek]   23.06.2008
Odpověď  ahoj ja mam doma ve stodole 15 svobodu ani nevim jestli jede byvaly majitel nežije asi to prodam nabidne někdo cenu tel muj je 608613302    [jan malohlava]   21.06.2008
Odpověď  To je to. U nich mají alespoň tu jistotu, že na to seženou náhradní díly. Byť repliky. U nás se to musí vybudovat, ale potom je všechny strčíme do kapsy. Dobré ceny jsou, jak jste psal ve VB, ale také ujdou ve Francii.    [Tomáš Dvořák]   15.12.2007
Odpověď  Ty ceny v čechách jsou opravdu hrozné. Dcerka mi přivezla z Anglie časopis Tractor a Machinery a zde je také poměrně hodně stránek věnované inzerci. Traktory Ferguson Fordson a jiné v Anglii nejrozšířenější značky zde začínají na cenách 350 Liber to je cca 14.000,-Kč. Přitom se jedná o stroje většinou kompletní pojízdné a dle foto celkem v rozumném stavu. Je tam také kompletní nabídka plechařiny, doplňků, sedaček a všech dílů na většinu poválečných anglických strojů a ceny rovněž srovnatelné s našimi. Samozřejmě u strojů značek Lanz Buldog a pod. po renovaci jsou ceny o dost vyšší. Zetor celkem šrot( 25A, 5748 apod. je nabízen v cenách 2.000-3.000 liber. Jsou tam ale v nabídce již dlouho a zatím je nikdo nechce.    [bobes] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.12.2007
Odpověď  Krátký návodk k použití je ke stáhnutí na stránkách www.traktorsvoboda.webgarden.cz Ten dlouhý se snažím sehnat, zatím se moc nedaří.    [Tomáš Dvořák]   15.12.2007
Odpověď  Koupil jsem traktor Svoboda 15 v bednách od odborníka, který jej rozebral a skončil. Traktor je již z 80% smontovaný, ale nemám k němu žádnou dokumentaci, byl bych moc vděčný za jakýkoliv manuál, nebo jakoukoliv literaturu. Děkuji.    [Vladislav Lukášek]   12.11.2006
Odpověď  Petře tak to ti můžu s klidným svědomím slíbit. Nejsem překupník! A historické stroje mám pro potěchu svoji a svého okolí ne ze spekulativních důvodů. Jinak myslím že by mě stačilo brožurku oskenovat. Kdyžtak se ozvi na email.
Lukáš: O předražování se nemá cenu bavit. Já to neřešim, vždy se jen pousměju a říkám si blbec kdo prodává a ještě větší blb kdo to za ty peníze koupí. Dle mého je regulace nesmysl a nic nevyřeší. A ani na západě to není jiné. Při svých dovolených jsem už navštívil i pár burz v zahraničí a nemám jen černo-bílé vidění.    [Tom]   28.08.2006
Odpověď  Někteří lidé asi už přešli na EURO a podle toho stanoví ty astronomické ceny.S takovým "chováním" ale uspějí asi pouze tady v Čechách,protože jak občas prohlížím německé inzertní portály o veteránech,je tam obvykle uvedeno,kdo by nabízel veterána spekulativně,za takovou nesmyslnou cenu,předraženou,bude jeho inzerát automaticky smazán.Ceny stabiláků a traktorů jsou tam poměrně pevně stanoveny dle stavu a typu.Taky je tam spoustu veteránských spolků zabývajících se touto technikou a lidi jsou informovanější,takže se nedají tak snadno očůrat jako v ČR. Takových spekulantů je u nás bohužel čím dál tím víc. Nemají obvykle k této technice
žádný osobní vztah. Pouze se snaží někoho natáhnout a lehce vydělat.    [Lukáš]   25.08.2006
Odpověď  Tom:
Můžu ten návod okopírovat, nebo poslat mailem, ale měl bych podmínku: Fakt bych nerad viděl, že za měsíc bude někdo prodávat na burze kopie po dvou stovkách. Když mi slíbíš, že se to nestane, tak Ti ho poskytnu.    [Petr Kropáček ml.]   25.08.2006
Odpověď  Tak koukám že já o vlku a na Motomagazínu je jedna 12 na prodej za 250. Ta samá fotka v březnu za 350 a myslím že ještě sto dolů by to nejmíň chtělo (i tak blázen kdo to koupí). Podle fotky to na důkladnou renovaci nevypadá (zelenou z jedné vody načisto, ani odstín se mě nezdá ale to může zkreslovat fotka). Chybí minimálně krycí plech na přední nápravě a ani zvolené obutí není vhodné. Tak se mě zdá že se někdo snaží bezpracně vydělat?    [Tom]   25.08.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  In:Tip pro Oldtimer,červen 2003    [Lukáš]   25.08.2006
Odpověď  Diskuze ohledně cen je vždy problém. Ale běžní Svoboďáci se zatím nad 100 tisíc prodat asi nedají (snad jen po zdařilé renovaci - ne štětkou). Bombastické ceny tvoří vždy oboru neznalí lidé, kteří Vám tvrdí že ta jejich 12 byla vyrobena v roce 1925 a dochovalo se jen 10 kusů (s tím jsem se již setkal mnohokrát). Naproti tomu ještě před 5 lety mě nabízeli kompletní 10 za 7 tisíc a nemyslím že by se nedala sehnat i dnes jen mít štěstí. Běžná cena za výjmečný kus je nad 50 tisíc a 30 za běžně používaný stroj. To platí zhruba o všech základních modelech (10, 12, 15, 22). Ale i v tomto oboru jsou dnes již překupníci a ti cenu šponují.    [Tom]   25.08.2006
Odpověď  Zdravím,pánové,chtěl jsem přispět svou troškou do mlýna ohledně traktorů Svoboda a oskenovat krátkou zmínku o firmě Svoboda z knihy Historie podnikání na Mladoboleslavsku,ale nějak jsem ztratil nervy při úpravě fota na žádanou velikost. Administrátor by se měl zamyslet,zda poskytovaná velikost obrázků je dostačující.Proto,kdo máte zájem,si vyhledejte o Svobodovi ve zmíněné knize. Pro opravdu vážné zájemce by nebylo od věci oslovit mladoboleslavské muzeum a archiv,kde by se mohly nějaké záznamy dosud nacházet.Je známo,že firma Svoboda skončila s výrobou traktorů v roce 1949,kdy areál převzala Škodovka.Za války se dokázala továrna velmi dobře ve spolupráci s Deutzem přeorientovat na výrobu dřevoplynových traktorů. Traktory jako výrobní artikl nebyly jediným jejím výrobkem.Výráběly se zde též elektromotory, samostatné stabilní motory, nářadí aj.
Slavný traktor "12" se vyráběl asi 10 let,vedle slabších typů tříkolové 7mičky a 10sítky a po válce 15tky.Zmínka o Svobodovi je též v časopise Tip pro Oldtimer,červen 2003,kde je prezentace 22cítky a je tam i snímek z montovny traktorů.To je asi zatím vše,čím mohu přispět. Jinak by mě zajímal váš názor na ceny traktorů,myslím v opravdu dobrém stavu s originální nápravou.Zdá se mi,že ceny traktorů nad 100 tisíc,s kterými se občas setkávám,jsou poněkud přehnané a předražené.    [Lukáš]   25.08.2006
Odpověď  Tak jsem to startoval až doposud (a mnohokrát), rychlost a švih mám dobrý, jenže ta moje 15 zatím není vylágrovaná a má hroznou kompresi a pak stačí aby zůstalo trochu nafty ve válci, bouchne si to o trochu dřív a malér je na světě. Nechtělo se mě věřit že beztak 150 kg setrvačník to dokázalo tak rychle zastavit a vrátit. Startoval jsem mnoho srtojů a většinou není problém utočit kompresi i na 12 koňce, ale ta moje potvora nejde, maximálně 3x přetočit kompresi a pak už kope (ale tenkrát kopla napoprvé). Jak říkám zdraví je mi milejší a odteď mám startovačku, ale desítku si s radostí budu točit ručně.
Jinak nešel by ten návod sehnat ještě jednou, dlužný nezůstanu.    [Tom]   25.08.2006
Odpověď  Skutečně se divím,že někoho může kopnout diesel ještě k tomu vybavený dekompresorem?? Jak to divně natáčíte? To se mi spíš stává u benziňáku s předstihem.Chce to opatrnost a hlavně pevně držet kliku za každou cenu.    [Fanouš]   25.08.2006
Odpověď  Návod jsem sehnal od kamaráda, co má hodně kamarádů,...
Jinak žhavení mi chodí taky, vždycky to musím pořádně roztočit s dekompresorem a pak už ty setrváky mají takovou energii, že to nemůže nic provést.    [Petr Kropáček ml.]   24.08.2006
Odpověď  Možná by to někoho mohlo zajímat. Převzato z http://www.kosmonosy.cz/zpravodaj-nov-03cerven.php

Za mého dětství jsem často viděl traktůrek značky Svoboda Motor Kosmonosy, který supěl do kopce Boleslavskou ulicí. Táhl naložený vlečňák s cedulí: Rudolf Klíbr Kosmonosy - obchod uhlím. Tehdy jsem neměl ani ponětí, jaké světové proslulosti toto motorové vozidlo dosáhne. Traktor měl velikou oblibu nejen u zemědělců, ale i v jiných oborech. Traktor Svoboda jsem viděl naposledy v provozu asi před 30 léty u nádvorní party továrny na tramvaje ČKD Tatra Smíchov. Vedoucím této party byl mistr Ratimec a domnívám se, že pocházel z Tesařské ulice v Kosmonosech. Z továrny na tramvaje v Plzeňské ulici zbyla pouze část čelní žluté zdi. Na pozemku se nyní nachází hypermarket Carrefour a Village Cinemas. Jaký byl osud traktůrku Svoboda nevím, je v některém z muzeí?
Jezdil jsem s rodinou na dovolené do Blatné. Nedaleko nádherného vodního zámku s daňčí oborou bylo Střední odborné učiliště zemědělské. V jeho areálu stál dlouhý přístřešek s řadou asi 15 historických traktorů. Mezi nimi stál i výrobek kosmonoské továrny Svoboda Motor. Nebyl veliký, mezi značkami Zetor, Škoda, Deutz, Lanz Buldog, John Deere a Fordson se jaksi ztrácel.
V současnosti je několik fotografií traktorů Svoboda Motor Kosmonosy v přízemní chodbě Národního zemědělského muzea v Praze 7, Kostelní č. 44. Stálá výstava největší tuzemské sbírky historických traktorů a oradel, sklízecí techniky a stabilních motorů se nachází ve Zdechovicích u Přelouče. Ve velkých halách jsou k vidění i traktory Svoboda Motor. Ve Zdechovicích jsou vystaveny i parní oradla ("voračky"), která orala těžké řepné půdy na Mladoboleslavsku. Viděl jsem je v mládí orat v Kosmonosech a v Židněvsi. Je to známá dvojice Přemysl a Libuše, která byla původně umístěna v parku zámku Kačina u Kutné Hory.
Ministerstvo zemědělství v roce 1934 pořádalo hospodářskou výstavu v Praze Holešovicích. Malá továrna Svoboda Motor z Kosmonos nabízela zemědělský malotraktor pro drobná hospodářství Diesel-car. Traktor nabízel pan Bohumil Svoboda, majitel strojírny z Kosmonos. Traktor Diesel-car měl 10 HP. Spotřeba nafty na jednu hodinu byla 36 haléřů při plném zatížení. Traktor měl osvobození od silniční daně a řidičská zkouška nebyla zapotřebí! Cena nového traktoru se v roce 1935 pohybovala okolo 23 000 Kč, což se rovnalo ceně dvou párů koní či malého rodinného domku se zahrádkou. Nejznámější traktor Svoboda DK 12, vyráběný od roku 1939, nás uchvacoval velikým kolem setrvačníku na boku.
Při cestě autobusem z Portugalska jsme se zastavili ve Francii poblíž Lyonu, kde jsme navštívili sbírku historických motorových vozidel pod širým nebem, zaměřenou hlavně na nákladní automobily, vojenská a pracovní vozidla a na zemědělskou techniku. Mezi malými traktory jsem nalezl Svoboda Motor Kosmonosy 12 HP s kolem setrvačníku na boku.
Při cestě po sedmi státech východního pobřeží USA jsem prohlédl rozsáhlé muzeum motorových vozidel snad všech značek světa. Skládalo se převážně z drobných modelů vozidel. Mezi nimi byly tři traktory Svoboda. V muzeu zemědělské techniky měli traktor Svoboda Motor 10 HP, údajně stále provozuschopný.
Splnil se mi dávný sen, když jsem mohl navštívit nejvzdálenější stát od naší vlasti - Nový Zéland. Na Severním ostrově jsem přistál v Aucklandu, největším městě Nového Zélandu. Měl jsem štěstí, seznámil jsem se s místním farmářem českého původu, velikým zemědělským odborníkem. Před padesáti léty vystudoval v Československu veterinární lékařství a zemědělské inženýrství. Jeho obrovská farma skotu produkovala mléko pro miliónové město Auckland. Vyprávěl jsem mu, že moji rodiče obchodovali ve třicátých létech s mlékem a s mléčnými výrobky, že jsem se narodil v Kosmonosech, kde měla sídlo firma Svoboda Motor. Farmář tyto traktory dobře znal, ale nikdy je nevlastnil. Ptal jsem se, zda někdy traktory Svoboda na Novém Zélandě viděl. Přisvědčil mi, že tomu tak bylo asi před čtyřiceti léty. Vyprávěl mi, že traktory Svoboda viděl i na ostrově Tasmánie, který patří Australskému svazu. Doporučil mi navštívit v Austrálii skansen Bohemia Village, ale o tom až někdy jindy    [Jiří Bartuš]   24.08.2006
Odpověď  Petře, tak to je supr. Kde se dá sehnat? Jinak 15 jsem letos přestal startovat ručně. Na jaře mě šeredně kopla hned na první bouchnutí zpátky do ruk a namotala na kliku. Řekl bych že zázrak že mám obě ruce celé. Paradoxně to bylo proto že jsem po dlouhé době rozchodil žhavení. Tak jsem právě včera dodělal startovačku elektromotorem přes plácák. Zdraví je mi milejší.    [Tom]   24.08.2006
Odpověď  Pokusím se udělat pár hezkých fotek.    [Josef Mansfeld]   23.08.2006
Odpověď  Tome, mám xerokopii návodu k obsluze na patnáctku.
Jenom jsem se chtěl pochlubit :-)    [Petr Kropáček ml.]   23.08.2006
Odpověď  Přeji hezký den. Informace o traktorech Svoboda se schánějí těžko. Něco málo zjistíte v zemědělském muzeu v Čáslavi, kde je uvidíte. O žádné publikaci kromě katalogu náhradních dílů nevím a to se o tyto traktory již několik let zajímám. Z historie: Firma vznikla odejitím několika zaměstnanců z továrny bratří Paříků (Slavia) a založením firmy Svoboda v r. 1927, která vyráběla dieslové stabilní motory. V roce 1934 začali vyrábět traktory zprvu tříkolové (5 a 7 koní) a v témže roce i typ 10 který je čtyřkolový s kočárovou nápravou. Typ 10 byl v roce 1939 modernizován a zvýšen výkon na 12 koní. Za války se vyráběl ještě dvouválcový model 22 s motorem Deutz. V roce 1945 se začal vyrábět jednoválcový traktor o výkonu 15 Ks, který se vyráběl až do znárodnění v r. 1949. Na přelomu 30 a 40 let byl vyráběn ještě mode 17.
Cena typu 10, který je poměrně vzácný závisí na mnoha věcech, ale pohybuje se mezi 30 až 100 tisíci Kč. Pokud máte nějakou fotku mohu Vám říct co je a co není původní.
Zároveň bych Vás rád poprosil pokud se jedná o originální elektroinstalaci, zda-li by nešla nafotit. Sám tento traktor vlastním, momentálně prochází důkladnou renovací, a rád bych jej doplnil o originální osvětlení, které také mám, ale neznám jejho umístění.    [Tom]   23.08.2006
Odpověď  Tak jsem se spletl. Jedná se o typ DK 10 se světly.    [Josef Mansfeld]   22.08.2006
Odpověď  jedná se pravděpodobně o typ traktor Svoboda DK 12    [Josef Mansfeld]   22.08.2006
 Přidat odpověď   (30) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006