MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 307024 příspěvků |7543 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 156 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexŽivot kolem veteránů | Diskusní téma 30.9.2020 03:59  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma  Vyznáte se v přezdívkách našich motocyklů?
Proč se Pérák jmenuje Pérák či Kývačka je Kývačkou je obecně známé. Ale o jaký motocykl se jedná v případě názvů jako Sadílek, Banán či Tramvaj? Udělejme databázi přezdívek.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.09.2007     Přidat odpověď  
Odpověď  K tomu,,kombajnu"-bol u mňa starý pán závodník čo ho sedlal a ten tvrdí že prezývka vznikla preto že to bol relatívne veľmi spoľahlivý stroj,išiel stále,bez zastávok ako kombajn.    [Jozef Joski]   18.08.2011
Odpověď  http://www.subito.it/moto -e-scooter/jawa-360-sadil ek-padova-25886885.htm
9000 euro :D    [PT]   02.07.2011
Odpověď  Nemáte někdo foto nebo informace o Jawa 350 Laureát.Díky.    [Milan Vaníček]   01.11.2010
Odpověď  Určitě, už je mi to tak nějak jasné, děkuji za vyvětlení, moc se mi tydle stroje líbí, snad si taky někdy nějakou tu tramvaj pořídim...    [Dachlmen]   28.01.2010
Odpověď  Ještě k Sadílkům-nádrž byla hliníková,uchycení takovým páskem na kterým je přinýtovaná kožená brašnička.Samozřejmě byly zase různě tvarované nádrže dle roku výroby a kubatury,to platí i pro ostatní typy.    [jirka]   28.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Unitrak-dvě jednotky centrálního pérování byly nahrazeny klasickou jednou.Poslední typy pak měly i vodou chlazené motory.Koncovky výfuku byly z hliníku podobně i u bitraku.U kol se změnily náboje,pozdeji byly bubny nahrazeny kotoučovýma brzdama.Zkoušelo se i podélné dělení karterů.Asi by stálo za to otevřít na fóru pro každý typ zvlášť téma,ale to by chtělo v tématech o krosových a enduro strojích.Snad to takto rámcově stačí.    [jirka]   28.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Bitrak-změny jsou podobného charakteru jako u tramvaje,ale dostala centrální pérování z dvěma tlumiči-proto bitrak.Pozdější motory měly navíc klapky sání.    [jirka]   28.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tramvaj-má přepracovanou zadní část rámu.Kyvka je již uchycena mezi trubkami uvnitř rámu.Jiné vedení výfuku.U prvních typů se používaly stejné motory jako u sadílka,a proto měly podobné uchycení,jen zadní záchyty byly upraveny na uchycení na ose kyvky.Později byly odlity jiné kartery,kde zadní držák motoru byl nahrazen nálitkem s otvorem přímo na karteru a tak osa kyvky se prostčila zkrz..Ale zustaly tam i původní nálitky-viz foto.Později byly zrušeny,někdy je i obyčejně uřízly a zabrousily.Zadní blatník byl laminátový,později plastový.Rovněž se změnily bubny kol.Nádrže byly z laminátu nebo z plastu.Sedlo změnilo tvar.Rovněž filtr a podsedlové plastové kryty.U posledních typů se již používaly hranaté tabulky pro čísla včetně přední masky.    [jirka]   28.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Sadílek-novější typ.Trubky,na kterých jsou uchyceny zadní tlumiče, jsou u kyvky blíže k sobě a pod sedlem je uložení širší.Jsou také pstaveny blíže směrem k nádrži.Zadní kyvka není prohnutá,ale je stále vně rámu.Tlumiče mají vyšší zdvihy jak vzadu tak vepředu,přední byly nahrazeny typem s osou kola před podélnou osou tlumiče.Vedení výfuku se rovněž liší.    [jirka]   28.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Každý typ jawa enduro se lišil dle roku výroby,zda se jednalo o prodejní typ,vývozní typ,typ pro reprezentaci,typ pro Svazarm atd.Možná nebude moje technické vyjádření správné,nebudu se zabývat všemi detaily,ale budu se snažit o hrubé vnější rysy jednotlivých typů.Případně to může někdo opravit či doplnit.Takže Sadílek-starší typ.Rám má trubku,na které je uchycen zsdní tlumič,nataženou více dozadu.Má menší zdvihy tlumičů.Přední osa kola je v podélné ose tlumičů.Motor je uchycen klasicky šrouby k rámu.Kyvka je uchycena vně rámu.Blatníky zadní byly nejdříve laminátové,později plastové.Přední blatníky byly laminátové,hliníkové a plastové.Motocykl byl přibližně výškově na stejné úrovni jako běžný motocykl jawa-tzn.žádná vysoká koza.Samozřejmě i vzhled a způsob vedení výfuku.    [jirka]   28.01.2010
Odpověď  Mužu se zeptat jak se od sebe pozná Sadílek, Bitrak, Unitrak a Tramvaj?? Myslim tim jako celkově na vzhledu, neni to např podle nádrží?? Děkuji za vysvětlení...    [Dachlmen]   26.01.2010
Odpověď  o tak dodam par perlicek co som pocul u nas parez bol tzv. jednohrb myslim ze nemusim zdovodnovat preco a 05 20 a 21 tzv dvoj hrby abo "pincek" alebo uz spominana predvalecna jawa 175 Villier prezyvana chobot... chobot bola podla jedneho ale zato velkeho vinuteho kolena vyfuku a villier preto lebo pre bola skladana z niektorych dielov od anglickej firmy villiers CZ 500 vatikan bola niekolko kusova serie CZ 500 v zalto bielej farbe .... boli vyrobene vraj na falosnu zakazku pre papezovu osobnu gardu cezety sa vyrobily ale nikto si ich nevizdviho lebo ako som spominal bola falosna niekto sa asi nudil ale boli prekrasne tak sa rozpredali ako normalne zachovane su podla neoficialnych zdrojov asi 2 a ostatne su uz len "obycajne" patsovky nastriekane v tomto style    [Vlado]   28.12.2009
Odpověď  Plochodrazni Jawe a Eso se rikavalo olejnicka protoze mela ztratove mazani a veskery pouzity olej vychcaval ven z motoru ztratove mazani se pouzivalo az do roku 1990.A nebo se temto motorkam rikalo stojaky protoze motor je stojate polozen v ramu.Stojate provedeni se take pouzivalo do 90 let nez je nahradilo lezate provedeni ktere se pouziva dodnes.    [Lukáš Hromádka]   05.09.2009
Odpověď  Jawa Enduro Bitrak podle toho ze vzadu je odpruzeni centralni a ma dva tlumice a Unitrak to same akorat jeden tlumic.    [Lukáš Hromádka]   05.09.2009
Odpověď  Zdravím, Erik Zubek to vystihl naprosto přesně. Pérák je opravdu odvozen z válečného komiksu. Většina lidí si myslí, že Jawa pérák je název podle odprožením zadního kola soudky, není tomu však tak... kývačka už je však opravdu podle kyvné vidlice.. Mějte se    [Jirka]   15.06.2009
Odpověď  Podle mne se říká Jawě "Pérák" podle komiksového hrdiny "Péráka" , který za války vystupoval v samizdatových komiksech. Byl to hrdina, který s péry na nohou sabotoval německé okupanty, a tím se stal symbolem odboje, stejně jako tajně vyvinutý motocykl.    [Erik Zubek]   13.04.2009
Odpověď  Sadilek podle mistra vyroby prodejnich sout.mtc.    [Franta]   13.04.2009
Odpověď  No tak me by zajimalo proc se jawe-ogar podle vas rika perak :) zatim jsem si tu cetl same pohadky o pruzine pod sedlem nebo o zadnim odpruzeni. Ani jedno spravne :)tak dotoho chlapci    [tomtnt]   09.04.2009
Odpověď  Banán se říkalo motokrosové Jawě podle tvaru rámu, byl dvojitý, páteřový    [matt] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.04.2009
Odpověď  bizo podle nahrbené nádrže    [Jakub]   01.04.2009
Odpověď  Bizoj je podle řidítek ne?    [Tomáš]   05.12.2008
Odpověď  Parez taky ne :-) jednosik mel stejny sedlo.. je to podle tvaru plechu pod sedlem + sedla, taky se mu proto rikalo sloni hnata.    [Pája]   25.11.2008
Odpověď  Michale, to snad ne, pérák přeci pro odpružení zadního kola péry, jako později kývačka podle kyvné vidlice.    [Drahonovsky] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.11.2008
Odpověď  Ten pérák asi podle sedla s pružinou.Jawa duplex blok ,,duplex,, podle duplexního dvojitýho primárního řetězu ,,blok jako motor s převodovkou v jednom bloku.Jawa pařez podle sedla,villiers podle motoru.    [Michal.V]   21.11.2008
Odpověď  Prosím, nemá někdo popis a technické údaje k MTC Jawa 250 ( enduro ) Sadílek?    [Milan Pospíšil]   20.11.2008
Odpověď  Holandské motokolo ČZ98 vzniklo tak že si holandský obchodník objednal několik strojů se startovací klikou na pravé straně a pevnými stupačkami.Těmito úpravami se liší od normálního motokola.    [TOLI.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.12.2007
Odpověď  no mě vždycky zajímala přezdívka u motokola ČZ 98 -holandan-!!nevíte,kde se to vzalo??    [pavel]   16.12.2007
Odpověď  Jawa 250 - horská (2 setrvačníky)    [jawa350ohv]   16.12.2007
Odpověď  U soutezaku jeste "ereso" (provedeni s rotacnim soupatkam) a "bitrak" (dvojity prolink), "tatranka" (slovensky osmikvaltovy Tatran), "vyzkumak" (Jawa 100 UVMV) atd.    [Pája] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.10.2007
Odpověď  "Malá Jawa 100 byla představena na Pražských vzorkových veletrzích v roce 1937 a reklamní oddělení továrny mělo štastný nápad vypsat pro návštěvníky veletrhu soutěž na její pojmenování.Během tří týdnů napsalo svůj návrh na slosovatelný lístek celkem 15025 návštěvníků,kteří se ucházeli o prémii 2500 korun pro nejlepší název.Porota rozhodla že nejpřiléhavější je Robot-doporučilo ho 65 účastníků ankety." Tak jest psáno v knize Věčně mladá Jawa.    [TOLI.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.10.2007
Odpověď  ČZ 76 - kaktus - kvůli tvaru válce
Jawa Robot - nevím proč se jí tak říká    [Jawa350ohv]   10.10.2007
Odpověď  Co třeba závodní Jawa 500ohc BEDNA?    [TOLI.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  02.10.2007
Odpověď  ČZ 150C lidová verze - u nás se jí říkalo Kominíček a nebo prostě Zetka.    [Zdeněk Máčalík]   02.10.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jawa 250/652 - Tramvaj - jezdil jsem na ni jako maly kluk...    [Zdeněk Máčalík]   02.10.2007
Odpověď  JAWA 175 -"Chobot"
Praga 500 BD -"Beďar"    [M.]   22.09.2007
Odpověď  Ten Bizon od ČZ bol prototyp 350-tky, názov podľa jeho mohutnosti.
Preteková Jawa 350 - "Rampouch"
Jawa 500 - "Rumpál"
ČZ 500 - "Vatikán"
ČZ 98 - "Holaňďan"    [M.]   15.09.2007
Odpověď  Pullitr alias pětikoule je jasnej (podle objemu), někde se mu říká půltón. První model je "šnek" podle tvaru ozubení rozvodových kol. Bizon byla tuším předválečná ČZ 500, pozdějšího Bizona známe všichni. Předválečné Jawy jsou podle rozvodu "vrchová" (OHV) a "spodová" (SV). Armádní - zelené "Libeňáky" jsou Švédi kvůli masivnímu exportu do Švédska.    [JzK]   13.09.2007
Odpověď  U nás se Jawě 21 říkalo Kozel.
Kdo vlastně dal Jawě 550 název Pionýr? Bylo to již ve fabrice, nebo to přišlo od veřejnosti?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.09.2007
Odpověď  Asi nejvíc přezdívek dostaly Jawy 50.
Co jen vzpomenu Pařez(555 dle tvaru sedací části), Fichtl (zřejmě podle motokol s motory Fichtel&Sachs),od toho odvozený Fixl(řada 20,21),Piňdour (od Pionýr,obecně 550,555,20,21,23), Kozí dech-S11 (žeby dle zvuku motoru)
, Splašený trubky-S11 (dle konstrukce rámu).Dále třeba Prase (ČZ 175 Skutr-asi podle kapotáže).    [Franta]   13.09.2007
Odpověď  "Nanuk" - to je přezdívka okapotované policejní Jawy 350/360. Přezdívá se jí tak kvůli vzhledu kapotáže.    [Petr]   12.09.2007
Odpověď  Přidám jednu novodobjejší přezdívku Jawy 350/634 cca rv.1981 a výš. Všichni určitě viděli filmy Seno,slunce,... .A podle Venci Konnpníka se jí říká "konopnice".    [venca]   12.09.2007
Odpověď  Libeňák se ještě dělí na: laureát, evropan, kombajn. Kombajn je jednoválcová 350 - tak kvůli síle motoru kombajn. Laureat byl první typ 553, která byla oceněna na ňáké výstavě.Evropan má jinou zadní část rámu a dílů k tomu spojených, ale proč evropan to nevím.
Všechny tyto přezdívky vznikali mezi jezdci, ale ani mezi nimi není shoda o tom, která přezdívka ke kterému typu patří.Vím to z vlastní zkušenosti, když jsem po přezdívkách pátral.    [Luc]   12.09.2007
Odpověď  Sadílek podle jména konstruktéra(mechanika?) Tramvaj podle barvy,do té doby byly Jawy tmavě červené,tohle mělo stejnou světlou barvu jako tramvaje.
Libenák podle části Prahy,kde se vyráběl,Trubka byl první trubový rám , dál mně nic nenapadá.    [MONTY]   11.09.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak Banán bychom měli. Co Dál?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.09.2007
Odpověď  Tak ten "Banán" je snad jasný, je to podle tvaru rámu. Zavěšení motoru pod rámem.    [vojta]   11.09.2007
 Přidat odpověď   (46) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006