MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 297576 příspěvků |7095 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 70 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 1 | Diskusní téma 17.12.2018 14:37  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Uloženka.


 http://www.metro.cz/muzeu m-ziskalo-uplne-novou-mot orku-z-roku-1953-fao-/met ro-extra.aspx?c=A130114_1 25410_metro-extra_jbs    [ED250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.01.2013     Přidat odpověď  
Odpověď  Mam na péráka novou nepoužitou rozetu i s novým štítem a světe div se je ve slonové barvě, žádná stříbřenka, což beru jako důkaz že se takto některé díly stříkaly....    [Ladic]   17.04.2014
Odpověď  Jen k těm "dobovým" továrním fotkám . .. .
Je třeba si uvědomit, že se fotily (filmovaly) předem připravené a promyšlené "věci".
A ne jak dneska si foťák vezme kdajaký "osel", a máčká, ani neví co dělá ....
Takže na fotkách se objevovalo jen to, co se vidět mělo! Předem nachystané!
"Nadruhé straně" - lidi byli podstivější, pečlivější, šlendrián (Made in Turecko, China, Indie)se nedržel.    [radek]   15.04.2014
Odpověď  [Martin27] Nic proti Vám, nicméně na základě čeho dáváte tu historku o těch "skladech a skládání toho o měli po ruce"? Já to slyšel snad už asi milionkrát, a popravdě se mi potvrzuje kontrolou archivů, továrních fotek a mnoha desítek motocyklů právě a spíše pravý opak! U Jawy-ČZ je lehoulinký přechod v letech 1958-1959, kde lze nalézt,..hmm,..přechodové typy. Ale vždy za určitých podmínek a určitého vzhledu (otevřené sání a doutníky ano, uzavřené sání a rybiny nikoli....a podobně. Spínačka v nádrži a doutníky ano, bez spínačky a rybiny nikoliv...).

Je to podobné jako se sbíráním fotografií techniky z dubna - května 1945. Tvrzení že v ČSR nebyl takový a takový typ tanku, letadla,......je velice ošemetné a existuje jen velice, velice nízký počet (i aritních) typů, které se zde nevyskytovaly.

Tím jsem chtěl říci, že tvrzení pamětníků o tom, že s emontovalo to a to je dle mého osobního výzkumu tak z 80% špatně.....podle mě ani nemůže ten dotyčný mít pamatováka na to, jestli v letech 1951 montoval hliníkové a nebo bakelitové spínačky...
Peace,..    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.04.2014
Odpověď  no, udajne ta 250 perak neni az tak uplne spatne jak se zda... ale ted nevim, nemam po ruce fotky toho stroje. u tech CZ je otazka co se jak v tovarne stavelo, cizy se pry montovali vylozene ve variantach co jak prislo pod ruku a moc se nehledelo na to jaka to byla serie. nasli ve skladu dil, pouzily. ale neznam cizy, nemuzu potvrdit ani vyvratit. a jasne chyby najdes vzdycky. nikdo neni neomylny a kazdy nemuze znat vsechno, tak napis panu nezmeskalovi. je to otevreny covek ktery miluje motocykli a bude rad za nove a presnejsi informace o strojich :) takze podle me i prez drobne chyby velke dik ntm a arnostovi nezmeskalovi    [Martin27] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.04.2014
Odpověď  přesně tak, sám jsem se tam taky zklamaně pozastavil nad několika motorkama .. člověka to zamrzí ..    [Honza]   07.04.2014
Odpověď  Mnohdy ale motorky nejsou tak nějak úplně košer ani v NTM tedy. Nechci pomlouvat, ale 350/354 půlbuben 1954 a ČZ 150t jsou ne zcela a úplně origoš. A ten Pérák 250/11 který má (rok 1951) všechny díly z celého rozsahu výroby - počínaje FJ, přes Zbrojovku a konče Komunistou taky není moc důvěryhodný. Chtělo by to doložit origo tovární fotkou.
Jinak je to samo krásné muzeum, dobře udělané, všecka čest. Ale tomu čemu tak nějak snad rozumím mě docela ne zcela potěšilo na 100%.    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.04.2014
Odpověď  Docela me prekvapuje, ze peraka tu hromada lidi kritizuje aniz by ho videla na vlastni oci. Ja ho videl, nemam nejmensi duvod neverit ze se jedna o originalni stroj. Vim jak vypadaji puvodni dily, u tohoto nemam nejmensi pochybnosti. Co se barvy tyce, rekl bych ze slonova kost odpovida vic tomu, co na nem je. Mam pocit ze jestli ten ci onen dil je trochu jine je zbytecne resit, jak uz nekdo psal niz, v te dobe potrebovali produkovat stroje na jezdeni. Takze jestli dodavatel nemel stribrnou a oni to potrebovali nastrikat, klidne to mohli nastrikat touhle. Nevidim v tom problem.
A co se tyka autenticnosti, tohle je rok 53, myslim ze tento stroj v tomto stavu a provedeni odpovida dobe sveho vzniku (z nejtezsi doby komunismu spis naopak neodpovida plne chromovana verze atmosfere doby). Pokud by byl v muzeu vystaven a na cedulce uvedeno ze se provedeni lisi od standartu, nezmate to ani zahranicniho badatele, nehlede na to ze v expozici je i 250 v klasickem provedeni... Neni treba plivat na stroj ktery je jenom jiny nez standard, budme radi ze jiny je a muzeme videt onu pestrost. Velky respekt a dik k panu Nezmeskalovi ze ten stroj poridil. Doufejme, ze se znovu v expozici objevi!!!    [Martin27] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.04.2014
Odpověď  Naprostá většina péráků byla v chromech, co se týče FJ a zbrojovek i Ogarů - není se o čem bavit, jen v případě posledních péráckých komunistů to stálo víc a víc za prd -objevují se dokonce i bakelitové víčka nádrže, páčky řídítek z plechu, bakelitové tlumiče řízení jako na zetce. Rozhodně se ale nejednalo o nějaké velkosérie, jako v případě kalsických péráků - je to naprosto zřejmé i dle jakžtakž dochovaných věrohodných kusů.    [Honza]   22.07.2013
Odpověď  Ne není    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.07.2013
Odpověď  doline není na prodej ta tvá nádrž na lidovku?    [ivan]   16.07.2013
Odpověď  Honzo právě že převážná většina péráku nebyla v chromu ale byly to lidovky, to jen te´d to každý dává do chromu (i já). Já vždy říkám, "čím víc chromu tím větší veterán" - ironicky.    [HonzabK]   29.04.2013
Odpověď  NO tak měkdo vydělal hodně peněz když ho museum koupilo, někdo si všiml že to enni asi jak se povídá a tak motorka půjde vtichosti někam do kouta skladu ... .    [jarda]   26.04.2013
Odpověď  Honza to vystihl perfektne    [takysportkar]   26.04.2013
Odpověď  Je to věc názoru, stroj je bezpochyby zajímavý, ale podle mě stroje v národním muzeu reprezentují na celosvětové úrovni. Mnozí lidé tyto stroje mohou brát jako měřítko, jak jejich stroj má zaručeně vypadat. Proto mi připadá škoda, aby třeba australani, na základě fotek z českého národního muzea, matlali řídítka, tlumiče, výfuky, nádrže, atd.stříbřenkou, když v 99 procentech to byl chrom. Podle mě je ta motorka super spíš do nějakého muzea péráků, nebo alespoň do řady několika variant péráků s patřičným označením, že se jedná o jednoho z posledních komunistických péráků, na kterém se evidetně hodně šetřilo ..    [Honza]   25.04.2013
Odpověď  Ten spínač brzdových světel se používal třeba na traktorech Zetor 25 a Zetor Super    [Standa]   24.04.2013
Odpověď  Nemyslím si, že by se měl motocykl přesunout do depozitu z důvodu nedostatku materiálů k potvrzení dobové autentičnosti z archivních pramenů a tím panujících jakýchsi nejasností, vždyť je jako tak hodně zajímavý!    [Dolin]   24.04.2013
Odpověď  nevim z ceho to je, ale na peraka urcite ne, mel by tam byt spis jako tady takovy spinac http://aukro.cz/mosazny-b rzdovy-spinac-predvalecna -cz-jawa-perak-i318185821 3.html?source=oo

Jinak je dobre , ze ten perak se presouva do depozitare, vyvolaval jen spoustu horlivych diskuzi.    [Honza]   19.04.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  2    [uhliarik1]   19.04.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zdravim,
zohnal som tento spinac brzdoveho svetla. Nemam vsak nicim podlozene,ze ci je to na peraka.    [uhliarik1]   19.04.2013
Odpověď  Čekají nás nějaké přesuny v expozici, Pérák proto půjde, nejspíše již po neděli, do depozitáře. Kdo má zájem si ho ještě prohlédnout, tak má šanci. Potom to půjde též, ale po předchozí domluvě.    [Arnošt]   19.04.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  z katalogu 1952    [LC8]   28.02.2013
Odpověď  Ondro, mohl bych tě poprosit o okótování toho držáku spínače. Díky.    [fikuscz]   27.02.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  To jsem nemyslel. Stejný držák jako předchozí, ale se zahloubenými dírami.    [Ondřej_K]   26.02.2013
Odpověď  Zahloubení a zápustné šrouby mají držáky, které jsou řešené jako objímka na rámu.    [fikuscz]   26.02.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  ...z druhé strany...    [Ondřej_K]   26.02.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Takto vypadá držák se spínačem. Některé držáky mají oproti tomuto provedení zahloubení na zápustné šroubky.    [Ondřej_K]   26.02.2013
Zobrazit dokumentOdpověď  no, fotka nie je moc kvalitna, nemal som kupene povolenie na fotenie, zabudol som si ISIC a nikde v blizkosti ntm som si nevedel zmenit peniaze... spinac je uchyteny na 2x ohnutej pasovine, ktora je uchytena pod kastlikom.    [miso251sk] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.02.2013
Odpověď  to miso tak dej fotky na rajce at se to muze v kloudnym rozliseni tady pokoumat.    [Freebiker] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.02.2013
Odpověď  Můžete prosím někdo poradit, kde se dají sehnat číselný značky na kabaly,viz. obrázek níže. Díky Tomáš    [Tomáš]   17.02.2013
Odpověď  Ahoj, mohl bys mi hodit ty fotky spínače na email honzagalajda@gmail.com ? Z katalogu ND moudrý nejsem, tak by mě zajímalo jak je to ve skutečnosti.

dík moc    [wallander]   17.02.2013
Odpověď  Ja som v NTM minuly vikend bol a nebolo to vobec take ako to tu vsetci popisujete. Odfotil som si iba detail riesenia brzdoveho spinaca, bolo mi dovolene ist az za lana, ktore exponaty oddeluju aby som si mohol pozriet detaily aj z druhej strany a mozem povedat, ze je to pekny kusok.    [miso251sk]   17.02.2013
Odpověď  tohle origo nebude,už jen ty centimetr široký linky :-D    [panzer]   16.02.2013
Odpověď  to nebude puvodni stav je to prelakovany cely i jiny veci nesedej    [Freebiker] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.02.2013
Odpověď  http://www.motoinzerce.cz /motorky/jawa/694888-pera k.html

Tady je na prodej pérák se stejně lakovanými koly i nádrží. le z té fotky těžko soudit zda je to původní stav nebo ne.    [rohlicimuz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.02.2013
Odpověď  hoši a už dost,nezdá se vám že jste nějak vybočily z diskuze? proč mám pocit že se v mnoha diskuzích všechno přehoupne k vzájemnému urážení a nadávání si? hergot,byla tu taková pěkná debata o pérákovi s fotkami a spoustou zajímavých informací,ted se tu handrkujete o chromu a slovíčkaříte,to je sice hezké ale není to k tématu. myslím že nemá nikdo z nás zapotřebí se tady nějak extrémně hádat. klííííd chlapi,je to jen stroj v muzeu a jsme taky lidi jako pan Arnošt,at už udělal chybu či ne,svět se nezboří tak si tu zbytečně nenadávejte. Díky    [panzer]   06.02.2013
Odpověď  Dokázal jsi Jirkom, že tvoje znalosti v tomto oboru jsou velmi povrchní na to, co jsi napsal Ondřejovi. Na téma kvality materiálů v povrchových úpravách už tady byla řada diskusí, ale pořád si mnozí myslíte, že předválečný chrom (Cr) byl jiný, než poválečný (Cr), že předválečné laky jejichž výrobní technologie byla jednodušší, než u poválečných, byly kvalitnější atd. Nechápu, o co se takováto tvrzení opírají.    [Honza l]   06.02.2013
Odpověď  původní lak nekoupíte nikde. Nejsem chemik, ale kdysi základ výroby laků byl snad z uhlí, pak ropa. Používaly se olejové laky, nitrolaky, smalt a nakonec syntetika. Postrádaly dobou lesk, barevnou stálost. Ale přilnavost a pružnost byla dobrá. U renovaci je problém podkladu a vrchního materiálu. Nemají stejné vlastnosti. Chromování je stejné jako kdysi. Jednoduše za vše rozhoduje vstupní surovina, ta dnes postrádá kvalitu.    [jirkam]   06.02.2013
Odpověď  Děkuji za sprosté vyjadřování jirkom. Oproti předválečným chromům, kvalitativní zlepšení nastalo a tom si myslete co chcete. Ale rád se s Vámi potkám a popovídám. Dejte mi na sebe kontakt. Ať mi můžete do podrobna vyprávět co jste všechno viděl. Třeba když jste tak vševědoucí mi řekněte kde dnes koupíte originální vypalovací syntetiku ve správném odstínu případně nakadmiujete? Povrchovými úpravami jsem se zabýval a jde to i dnes tak jako před lety. Jen usilí a finální cena renovace je taková, že je mnohem levnější koupit zachovlý původní stroj i předražený.    [Ondřej_K]   06.02.2013
Odpověď  omlouvám se, že jsem standartně chromované díly, které jsou zde nalakované pokládal za nevěrohodné. To je má neznalost. Také už víme, že se nejedná konzervační, vrchní krycí lak, jak tvrdil ed250. Přesto pár dochovalých strojů mám, viděl a patinu, neberu-li odřeniny a korozi znám jinou. Ale budiž. Každopádně bych ale nehájil podobný stroj, který vznikl neschopností tehdejších zásobovačů, s jejich heslem berte, nic jiného nemáme, příp.dodáme později. Takových to, mohlo být pár desítek. Mohla jim dojít i červená a udělali fialového. Čili výrobní bulšit. Ke kvalitě strojů v muzeu. NTM má sice restaurátorské dílny, ale depo vozidel jako takových má pouze dílnu jako zde všichni a určitý rozpočet. A jakej to byl kup, pokud neznáme cenu, nemůžeme hodnotit. V tomto případě by mě zajímala, jen ta cena. Zdá se, že zde chybí odvaha. K Ondřejovi-kvalita starých laků. Je vidět, že víš a viděls hovno. Tvrdit, že poválečná povrchová úprava, chromy přinesla kvalitu....lepší mlčet.    [jirkam]   06.02.2013
Odpověď  Pro [PS] : Mám klávesnici a ruce, tak zatím můžu napsat co potřebuji... ale o tom sem nechtěl. Pro mě není důkaz několik Vašich překopaných strojů na několika nekvalitních fotkách. Originál fabrické foto, výkresy s uvedením úpravy povrchu a nebo dobové foto, kde je jasně patrné že existoval stroj co měl lakovaná řídítka, misky zadního tlumiče, pružinu a podobně - tam nikde nevidím.
[Milan Ježík]
Ano nádržm kola a tlumiče (rybiny) jsou doloženou a běžnou lidovkovou "položkou". Mám doma nádrž na péráka jak ve stříbrné (boky) s červeným středem (foto jsem sem dával) tak i celostříbrnou. Stejně tak kola (ráfky). Dokonce chromované, chromované se středem ve stříbrné a zlatou linkou, i celolakované stříbrněnkou. Stejně tak tlumiče výfuku. - ale nikde to není takové bílé či "světlošedé"jako u prezentovaného péráka.    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.02.2013
Odpověď  Dolin1
Jak můžeš napsat něco takového. Přečti si téma a máš tam spoustu příkladů péráků lidovek s takto lakovanými díly. Co tedy ještě chceš víc. Asi nic, vše zbytečné.    [PS]   06.02.2013
Odpověď  Dolin1 : začiatkom 90-tych rokov som doniesol zo skladov Mototechny množstvo nových nepoužitých ND na motocykle. Medzi nimy boli aj kolesá a nádrže na Peráky ktoré neboli v chróme ale boli nastriekané zvláštnym krémovo-strieborným odtieňom farby /ani pod farbou nebol chróm/. Tlmiče výfuku boli tiež bez chrómu nastriekané šedo-striebornou farbou. Plecharina nemala jednotný farebný odtieň. Záležalo na tom či bol dielec ešte v pôvodnom obale /farba bola tmavšia/ alebo bol už odbalený a mal farbu vyblednutú.    [Milan Ježík] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.02.2013
Odpověď  No celkem se to zvrtlo že. Popravdě mám ale pocit že (minimálně mě tedy) se původně nezdálo jen to lakování jindy chromovaných dílů, které se vyskytuje snad jen u tohoto stroje.    [Dolin1]   06.02.2013
Odpověď  Pro dotyčného, který pochybuje o nepoužitosti držáků tandemových stupaček, rád osobně předvedu (okres NA). Nemohu za to, že se válely v bordelu a jsou dotlučené. Jinak celá ta debata je pouze o tom, že se většina diskutujících nechce smířit s vizáží stroje, která naprosto dokumentuje dobu. Každý by si představoval chromovaného péráka který byl nalezen v dokonale nakonzervovaném stavu v bedně pro Sao Paulo. Tohle je skutečný pérák z doby vzniku, žádné hogofogo. Prostě motorka na ježdění do práce. A kdo odsuzuje péráky s kolečkem na nádrži jako nevhodného reprezentanta... je to právě a ten reprezentant, který je realistický bez romantismu. A mimo to výroba po únoru 1948 resp. začátek používání vypalovacích barev velmi pozvedl kvalitu a trvanlivost. Ukažte nějakého opravdu pěkného janečka v původním stavu s krásným lakem a dokonalým původním chromem. A vůbec nějakého opravdu zánovního chrom - péráka. Můžete ho případně muzeu darovat, určitě ho rádi přijmou. Stejně jako téčko, které je renovováno dávno před revolucí a v expozici je beze změn do dnes, protože oproti ostatním exponátům NTM naprosto nepodstatným (lokomotivy, letadla, a desetitisíce exponátů) je prostě nějaká zetka opravdu důležitá. Nezištně se nabídněte, že ji uvedete do stavu tak jak by měla být (věnujte díly, které nesedí, zajistíte olakování a linkování) a Arnošt Nezmeškal se určitě nebude zlobit. Může Vás to pak hřát u srdce a nemusíte jen kritizovat. Můžete být rádi, že se tam konečně pérák objevil a jiný než ostatní.

Pevně věřím, že při renovacích nepoužíváte plniče. Pod stříbřenku žádný základ, Lakované díly lakujete pouze shora, šrouby necháváte z části černit, zčásti necháváte bez povrchovky a zčásti kadmiujete…    [Ondřej_K]   05.02.2013
Odpověď  a asi me to i mrzi takovy pristup, kdy nekdo tvrdi " nikdo te nepoucoval" a k tomu vyroky jak pro male deti >> renovovane = nepuvodni a " zrenovuj si peraka podle svych predstav". Ja se snazil prispet do kontruktivni diskuze. A spis se me zda, ze tady vystupuje pod nekolika jmeny tataz osoba . .    [Honza]   05.02.2013
Odpověď  [Lada] ano je to renovace plna chaosu, ale sedadla jsou puvodni a paradni.
[skvarek]tento ventil na 1953 muze byt.
[Milan] A zavist asi tezko. Fakt si myslim, ze toto neni idealni ukazka nove Jawy perak. Tecka    [Honza]   05.02.2013
Odpověď  Závist závist a jenom závist tady už to asi jinak nejde    [Milan]   05.02.2013
Odpověď  Já se už vyjádřil a mám druhý dotaz - co benzinový kohout(je ho kousek vidět u dodaných fotek s ventilky) patří na péráka?    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.02.2013
Odpověď  Honzo,nikdo tě nepoučoval. Jako příklad sladěných sedel jsi ukázal renovaci...??? Stačilo.    [Lada]   05.02.2013
Odpověď  [AK] Ano a čezeta model T v NTM je taky originál? Ta je přímo výsměch nám všem, kteří se o tyto stroje denně zajímáme. V NTM bych prostě čekal větší profesionalitu.

Nemusíš tady nikoho poučovat, že starší renovace už není původní stav. To je konstatování, ala základní škola. Ani jsem nikdy neřekl, ať tam stojí zrenovovaná leštěnka. Osobně se léta věnuju jen Jawám a Čezetám v původních stavech. Proto si tady také troufám říct, že tento nově uvedený lidový pérák je určitě zajímavý, ale také v několika bodech sporný. Podle mě to není uplně nejšťastnější ukázka. Určitě bys totiž našel stroj, který by Jawu pérák reprezentoval lépe ;)    [Honza]   05.02.2013
Odpověď  Honzo prosím tě, jdi už se vycpat s těma kecama. V NTM je původní zachovalý original, pro nechápavé znovu- původní zachovalý original. A tomu se nějaký pérák po starší renovaci nemůže rovnat.Je to už nepůvodní stav. Tedy už přestaň plácat nesmysly o lepších pérácích v každém lepším muzeu. Zrenovuj si péráka podle tvých představ ale original nech už na pokoji. Howgh!    [AK]   05.02.2013
Odpověď  Asi bych jen upravil formulaci " v každém větším muzeu se najde věrohodnější pérák, který by tuto čs.motocyklovou legendu reprezentoval v NTM lépe." na formulaci v každém " lepším muzeu " ;) Což mě hlavně na úrovni NTM i mrzí. Pro mnohé je totiž NTM jistě chápána jako nejvyšší úroveň reprezentace a nejvyšší úroveň důvěryhodnosti daného stroje. Dejmu tomu - přijede nějaký cizinec, ofotí si péráka ze všech stran. Pro něj bude právě tento stroj zárukou co největší původnosti. A není to škoda?!?, aby si fotil sporného stříbřenkovitého péráka z posledních komunistických sérií, namatlaných halabala ? Určitě se totiž najde pěknější chromovaný patinový stroj, který by tuto reprezentaci zvládnul mnohem lépe.

Mimo to, mrkněte se třeba na tohoto péráka.. http://www.motorkari.cz/m otobazar/motorky/jawa/jaw a-250-perak/jawa-250-pera k-470719.html bavím se jen o sedalech - je patrné jak oba odstíny odpovídají, mají krásnou patinu. Naopak ten v NTM má sedadlo řidiče evidentně nepoužívané, ale tandemové vypadá, že už nějaký provoz má za sebou. Prostě ten pérák mi jako reprezentant vysoké úrovně v NTM nesedí !    [Honza]   05.02.2013
Odpověď  Tak jestli jsou ty držáky nepožitý tak už nevim a jsem slepej. Mě se zdá, že i na tak mizerný fotce jsou známky používání a rozhodně se nejedná o díl ze šuplíku ... možná, jen možná starší lidi trochu zapomínaji?    [vana-hb]   05.02.2013
Odpověď  Vzhledem k tomu že veřejné televizní vysílání začalo v květnu 1953 a právě u televize bylo rušení nejznatelnější, tak je možné že se odrušovací součástky začaly vyrábět ještě v tomto roce.
V katalogu pro kývačku z roku 1954 je uvedeno že lze na přání objednat zapalovací kabel s odrušenou koncovkou (oz. 151-63-193), jinak v té době ještě byly standartem zapalovací kabely s obyčejným očkem.    [Martin Štindl]   04.02.2013
Odpověď  To řeší jen okdy vznikla zákonná povinnost, ale kdy se začaly vyrábět?    [Ondřej_K]   04.02.2013
Odpověď  add. Odrušené fajky - Stačí to takto?
http://jawarmaniak-images .cholerik.cz/odlisnosti_z etek/odruseni.jpg
http://jawarmaniak-images .cholerik.cz/odlisnosti_z etek/odruseni2.jpg
http://jawarmaniak-images .cholerik.cz/odlisnosti_z etek/odruseni3.jpg    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  04.02.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Mohu jen požádát o fota těch suprových péráků v původním stavu ze všech větších muzeí?

Existuje přesný doklad, kdy se začaly vyrábět odrušené fajfky? V příloze jsou 2 nepoužité držáky tandemových supaček koupené ve stejný den. Děda je asi měl reklamovat, protože má každá jiný odstín a úplně jiný odstín než zbylé díly co tehdy nakopil.    [Ondřej_K]   04.02.2013
Odpověď  "Je to zcela jistě zajímavý stroj, ale v každém větším muzeu se najde věrohodnější pérák, který by tuto čs.motocyklovou legendu reprezentoval v NTM lépe."

Tato poslední věta od Honzy je tak výstižná a natolik se s ní shoduji, že k tomu dál není co dodat a naprosto souhlasím. konec    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.02.2013
Odpověď  Každopádně dodnes se najde plno původních péráků, kterým odstín sedadel pasuje + mají nepřítarané stupačky + další odpovídající detaily jako je např. štelování světlometu,neodrušené fajfy atd. Tím spíše, že tento velice málo rozšířený "lidový" typ se spornými detaily bude vždy vovolávat jen vlnu spekulací a diskuzí. Je to zcela jistě zajímavý stroj, ale v každém větším muzeu se najde věrohodnější pérák, který by tuto čs.motocyklovou legendu reprezentoval v NTM lépe.    [Honza]   04.02.2013
Odpověď  Docela mě překvapuje, kolik iluzí mají zde diskutující o výrobě motorových vozidel v padesátých letech v ČSR. Viz. například provedení svarů na výfucích. Nutno podotkonout, že jsou nejenom vidět mnohdy nevzhedné svary ale také na přírubové trubce je vidět stopy po soustružení, takže repliky jsou vyumělkované. Už vůbec nechápu, že se někdo může pozastavovat na tom, že jsou jiné matičky na ventilkách. Myslíte si, že ve výrobě někdo přebíral duše tak, aby byly stejné matičky? Obě provedení jsou dobová. Někomu vadí že kolena nevypadají jako nová. Z fotek je jasné, že motorka nestála v temperované místnosti se stálou teplotou, ale procházela pravidelným rošením, čemuž odpovídá spojovací materiál, i ostatní pokovené díly. Stojánek je špinavý, ale napadlo někoho že musel určitě začít unikat olej, který tekl po stojánku a lepil se na něj prach a bordel. A že je počet kilometrů 71? Neexistovalo náhodou ve výrobě zajíždění? Co doprava do Mototechny a z Mototechny? (Například vozy Škoda 440 "spartak" byly do Mototechen ještě v roce 1957 přepravovány z Mladé Boleslavy po ose, za mnohých stížností, že novost vozu tím utrpěla) Jiný odstín na příslušensví tandemu a jiný potah. Tandem byl prodáván zvlášť, myslíte si, že měli na výběr z 10ti různých odstínů koženek, aby to ladilo? To teď řešíte jen Vy, protože chcete mít motorku hezkou... Ten perák je krasný dokument doby, který ukazuje, že to byly stroje pro běžný život a ne na výstavu.    [Ondřej_K]   04.02.2013
Odpověď  Moje chyba, tak to jsem prvně nepochopil.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  02.02.2013
Odpověď  [jawarmaniak] - Dyť má sedlo prošité!! myslím to že má potah přišitý k plechu vespod.    [Dolin1]   02.02.2013
Odpověď  Dolin: A co tento mezityp? http://jawarmaniak.wz.cz/ motorky/stroje_ctenaru/lu dova_jawa-cz_150.html Je to známého J-ČZ. Předchozí majitel je jeho kamarád a jeho otce znal taky = jasný původ a originalita. Sedlo taky nemá prošité. Jinak jak už zaznělo v tomto vlákně níž, hodně chyb je i na tom Téčku v NTM (díly z různých verzí T, tachometr C, špatné linky, atp.) Vím, že i renovátoři jsou jen lidé, ale myslím, že informací je v dnešní době dostatek na to, aby si to alespoň v Národním mohli pohlídat...    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  01.02.2013
Odpověď  Výfuk je určitě vpohodě. Viděl jsem na původních stojích už i horší svařence.    [Honza]   01.02.2013
Odpověď  A ten tlumič výfuku, ten je takhle jakoby svařenej v té části, než se od hrdla rozšiřuje na širší část tlumiče, už od výroby?Myslím, že by to mohlo z výroby vypadat trošku řemeslněji zpracované? Jako by to hrdlo bylo k té rybině přivařené? Teď mi ani tak nejde o to zda to je či není nedotknutý originál, jako spíš o to, že to není moc pěkné na pohled. To tak má být???    [martin S.]   01.02.2013
Odpověď  To [Arnošt]: Ano v roce 1959 se již samože vyráběly sedla nového provedení (na rozdíl od 351 a 352). Ale na té výstavě už mohlo být vyměněno-to já nevím jaký mělo osud to původní. Dle dobových fotografií ale byly 351,352 (samo nejen ty) osazeny prošitými "basami".    [Dolin1]   01.02.2013
Odpověď  Nevim, mě se to moc nezdá. Aspoň ty matice ventilku by měly být stejné. Ale tady je jedna rezavá ocelová a druhá mosazná.    [Honza]   01.02.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Čepička ventilku myslím tehdy bývala ve tvaru kloboučku(foto).    [Martin Štindl]   01.02.2013
Odpověď  Koukám, že se debata celkem rozjela. dal jsem na http://arnost2.rajce.idne s.cz/Perak
nějaké detaily těch ventilků a pneumatik. Ano zadní ventilek je delší než přední a má na čepičce ještě gumový návlek - tak, jak se to tehdy dělalo. Rozdlí v provedení ventilků může být způsobené tím, že zadní pneumatika je 3,25 x 19 a přední 3,300x19 - tj bude tam asi i jiná duše. Stav ojetí peumatik viz obrázky. Jak se zdá, tak na motocykl se ještě nikdo podívat nepřišel. Pokud má někdo opravdu zájem a ozve se na e-mail - tak ho jako badatelskou návštěvu můžu vzít do expozice a nemusí platit vstupné. K té Jawě - ČZ typ 352 v naší expozici. Motocykl přišel skladově nový jako dar z nějaké výstavy přímo od výrobce tuším, že v roce 1959. Sedlo není původní - osobně jsem ho tam dával asi před dvě roky. to původní má bohužel zcela rozpadlou vložku. Původní sedlo ale máme v depozitáři, ale opět má uchycení potahu prostřednictvím sponek....    [Arnošt]   01.02.2013
Odpověď  reakce na tibisz
tibisz píše
PS-vravíš perak povodny lak,tak tou farbou nalakovali aj pumpičku? .prachovka na pravej strane vyzerá tiež popatlaná tou originál červenou ? a čo tie tmavé pásky na plášti svetla - originál jawacka červená? [tibisz]
odpovědˇ
Pumpičku si nabarvil majitel sám,dodnes ji někde mám hozenou, černé pásky byla nalepená obyčejná izolačka, to jsem hned odlepil dolu aco se týče prachovky, to už nevím a ani nezjistím, uvedený motocykl už 18 let nemám.Tedy ti můžu dát jen své slovo, že lak byl původní    [PS]   30.01.2013
Odpověď  Myslím, že za tento nákup není potřeba pomlouvat NTM, vedení, zaměstnance a tak,..Pérák je to bezesporu hezký o to nic.

Ohledně stavu diskutovaného péráka a odbornosti lidí v NTM. Při prohlédání foto z expozic jsem narazil třeba na tuhle 150/352 http://www.auto-veteran.c z/obr/ntm2/1954jc.jpg . Moto hezké ale sedlo má pozdějšího typu na kterém drží potah sponkama. V originálu bylo sedlo prošité k plechu a nemělo spodní falc zakrývající sponky. Liší se také trošku tvarem. Diskuse k Tčku také odhaluje nepřesnosti - http://www.veteranforum.c z/index.php?id=11&idk at=113&idtop=185730


Myslím, že sezení u PC někdy špatně supluje náladu při diskusi, která by vznikla face to face.    [Dolin1]   30.01.2013
Odpověď  tak to jo,tu už tam vidim,já si furt říkal že by byla tak dobře nalakovaná a zamaskovaná že bych ji neviděl :-D :-D    [panzer]   29.01.2013
Odpověď  No ja nehovorím o uloženke o ktorej bielej sivej farbe tu je reč,ale o PS prostrednej fotke 24.1.,tak to je to pod tou veľkou indučkou.:-)    [tibisz]   29.01.2013
Odpověď  pardon chlapi ale já tam nikde pumpičku nevidim.... :-D a nezdá se mi ta prachovka od barvy....ale možná se pletu    [panzer]   29.01.2013
Odpověď  PS-vravíš perak povodny lak,tak tou farbou nalakovali aj pumpičku? .prachovka na pravej strane vyzerá tiež popatlaná tou originál červenou ? a čo tie tmavé pásky na plášti svetla - originál jawacka červená?    [tibisz]   29.01.2013
Odpověď  Když jste Honzo tak chytrý a jsou to podle Vás jen bláboly, tak raději napište něco objektivního a konstruktivního. Jak byste se třeba pokusil vysvětlit těch 71 km na tachometru se zaflákaným podvozkem, neúměrně ometenou pneumatikou, zřejmě vyměněnou duší? Opravdu si myslíte, že toto odpovídá původnímu stroji se 71 kilometry ?    [Honza]   29.01.2013
Odpověď  Myslím svého kamaráda,kolegu Martina/ED 250/.Tebe Martine S.jsem zatím bohužel neměl tu čest poznat.    [jwm]   29.01.2013
Odpověď  Arnošte nenech se znechutit většina těch prudce inteligentních lidí ten motocykl ani nevidělo na vlastní oči a z fotky něco určovat nejde zkreslené barvy v závislosti na světle apod. a asi by bylo lepší toto téma opustit nebo ještě někomu z toho zkoumátoření fotek praskne pumpa    [Honza]   29.01.2013
Odpověď  Říkejte si co chcete, ale nikdy neježděný nový motocykl Jawa pérák to prostě není. Minimálně 71 km je na tachometru - ale tento údaj zase ani nekoresponduje se zaolejováním výfuků, podvozku, atd. Takže je vyměněný tachometr, zaseknutý, přetočený, nebo majitel jezdil na motorce i pozpátku?
Celkově je na motorce několik sporných a nepůvodních detailů. Přitom Jawa pérák není nijak vzácná motorka, v různých soukromých sbírkách / "obyčejných muzeích se najde plno opravdu pěkných původních kousků, které by mnohem lépe reprezentovaly tuto Jawa IKONU v NTM.    [Honza]   29.01.2013
Odpověď  no martine....nahodil jsi sem další otázky,koumal jsem znovu ty fotky. a máš pravdu. ventilek na zadním kole určitě nebude originál :-D a ty gumy ...musím se k tobě připojit,taky se mi zdají ojeté víc než by měly....a ještě jsem si všimnul stopy po oleji pod startovací pákou na deklu motoru. to přeci u nového stroje takhle téct nemohlo...    [panzer]   29.01.2013
Odpověď  Ty detaily které jsem popisoval jsem viděl na fotkách od Arnošta níže, kdyby si to někdo chtěl omrknout a potvrdit je či zpochybnit, pak se možná někam ta debata dobere???    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.01.2013
Odpověď  To myslíš mě?? Já se jen přidal k těm kteří nevěří tomu, že je to nikdy nejetý stav, z celé dlouhé dabaty tu mám asi jen 4 reakce, takže nevím proč myslíš, že bych to rozpoutal já, popravdě mě ten pérák ani nějak moc nezajímá, protože celkově tyto stroje moc neobdivuji a ani se o ně moc nezajímám. Akorát prostě podle stvu a vzhledu v detailech pochybuji o nikdy nejetém stavu.
Mohu ti napsat důvody proč pochybuji a když je někdo znalý péráků (což já teda zrovna nejsem)vysvětlí tak tomu třeba i uvěřím
Zaprvé mi přijde, že přední ventilek je klasický starý a krátký s kovovou čepičkou a zadní je asi novější delší a na kovové krytce mi přijde že je ještě plastová čepička, jako na velo ventilku-možná to jen zkresluje stín, nevím.Dále mi přijdou pláště ojeté víc než bych čekal po 70km. Stav sedla mi přijde jako včera vyrobený, oproti chromu, který je rezavý a čekal bych, že vydrží v suchu víc než kůže? Také nevybledlý rámeček tachometru, plastové dráty, které jsou u motoru v opředené bužírce-to nevím, třeba to tak bylo, dále kombinace hladkých šroubů s šrouby s pevnostními čísly, světlejší nádrž než zbytek dílů, zaolejovaný motor a výfuky, jako by to jelo přes půl republiky, atd...pokud mi někdo řekne, že to tak vše má být a nějak to zdůvodní,tak to vezmu jako fakt a klidně uvěřím.Asi by hodně napověděla opotřebovanost stojanu.
Nebráním se variantě, že je to vše o stavu péráka pravda, ale mám tyto pochybnosti a klidně si je nechám rozumně zdůvodnit a nechám se přesvědčit.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  No Martine,koukám ,co jsi to rozpoutal?Dnes platí,že zrenovuji pionýra,druhý den mám webovky s poradnou jak renovovat a co je a co není originál a patent na vše a je mi náct a kdo je víc?Pánové,ty řeči na Arnošta o tom co to koupil a co na to daňoví poplatníci,jak to ,že ten či onen odstín je jiný než jste zvyklí,byly zbytečné.On to posoudil,že to je patinovka ,je to odborník a mě těší ,že to dokázal a že je pérák v NTM.Ani nevíte kdo všechno mu musí schválit koupě motorky a co musel vynaložit za snahu to dotáhnout do konce.Trvalo to více než rok.Na foto je pérák z roku 1952,papíry na ježdění byly 1947 a byla to funglovka koupená ze skladů CO za 400 Kč v roce 1982.Vše bylo z fabriky tak jak to vidíte,včetně plechový páček.    [jwm]   29.01.2013
Odpověď  Aha tak vidím že jste všichni co říkáte že to není původní stav alespoň 80 let staří a určitě jste u výroby těchto motocyklů nemohli chybět když takhle mluvíte vy si opravdu myslíte že továrna striktně dodržovala třeba odstíny barev na ten který motocykl nebo povrchovou úpravu? Proberte se konečně to nebylo jako dnes u velkosériové výroby třeba ve škodovce že vše jedou podle norem kdysi ten motocykl lidé potřebovali jako dopravní prostředek a ne jako koníčka tudíž bylo jedno jestli jeden plech má trochu jiný odstín než druhý a dále v tento rok už skoro péráci končili a většina motocyklů byla doskládána z dílů co byly na skladě nebo myslíte že by je vyhodili kvůli jinému odstínu? A ještě motocykl nemá patinu jako takovou proto že nepodlehl slunečnímu záření protože byl uložen ve sklepě!!!! Jo a Karel neni rakůšák pokud umíš číst tak bys věděl že se narodil v praze v bubenči ty zemane    [mrkef]   28.01.2013
Odpověď  Česko volí Zemana a rakušáci Karla ...    [idnes]   28.01.2013
Odpověď  [Jenda] označit ho jako původní nový nepoužívaný stroj rozhodně nejde. Je tam hromada drobností, které neodpovídají - přes fajfky, šroub světlometu, různé červené odstíny, sedla, atd. Každý kdo má takto starý zachovalý stroj si musí všimnout, že té motorce chybí dobová patina. Má sice zaflákaný stojánek od provozu, ale nádrž vypadá absolutně bez škrábence, bez jakkékoliv patiny - tohle opravdu není původní stav a neježděný motocykl.    [Honza]   28.01.2013
Odpověď  Chlapi nic si z toho nedělejte pérák co koupilo muzeum je prostě originál a kdo říká že ne tak špatně vidí a nebo volil Zemana. Zdar    [Jenda]   28.01.2013
Odpověď  Téma se zde pěkně rozjelo.. Už jste se tam na něj někdo byl podívat? Nemáte nějaké další foto?    [Honza]   28.01.2013
Odpověď  No jak jsem psal už před dávnem níže celostříbrná s linkama je celkem běžná nádrž.    [Dolin1]   25.01.2013
Odpověď  Honza
Jo? Jaký je to rok výroby? Já mám takovou nádrž na JAWA-ČZ-150. Nemáš foto?    [PS]   25.01.2013
Odpověď  Podobný odstín nádrže, jako na Jardově péráku mám taky. A lakování je ještě zvláštní tím, je touto barvou provedena celá a linkovaná červeně-linky jsou na stejném místě, jako klasicky zlaté.    [Honza l]   25.01.2013
Odpověď  Ano, to je mi jasné. Možná jsem se šptaně vyjádřil - dělali se tak teda i ty tu diskutované kola, řídítka,...?? Navíc si myslím že není 100% jednoznačné jaké to byly odstíny.    [Dolin1]   25.01.2013
Odpověď  Doline projdi si katalog, a uvidíš že skoro vše se dělalo ve čtyřech povrchovkách    [Petr]   24.01.2013
Odpověď  Nádrže bych ale celkem ani neřešil. Ty se dělaly jak klasika chrom-červená, tak chrom-šedá, celostříbrná s červenýma linkama, červená-stříbrná i červená-šedá (štěrková)o to nic.
Ale co ten zbytek chromovaných dílů v laku?    [Dolin1]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  ešte jedna    [PeterB]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  môj pérak, rok 1953, origo stav    [PeterB]   24.01.2013
Odpověď  AK, prosím čti pozorně co jsem napsal o tom kdo je trouba, myslel jsem obrazně toho kdy měl podle všech přítomných renovovat toho péraka NTM a použil trouba bilou. Já toho péraka v NTM celou dobu hájím jako původního a barvu beru jako šedou.
Martin.S, ano kolena jsou dle katalogu taky čtyř povrchových úprav. jak jsem již psal níže u tlumičů, znáš prosím trochu péráky?    [Petr]   24.01.2013
Odpověď  Krom toho, že mi barva na výfuku i na nádrži na tvých fotkách příjde stejná tudíž to potrvzuje opak toho co tu tvrdíš, přece i ty musíš vidět to, že v NTM je ten kontrast mezi výfukem a nádrží opravdu hodně vyliký. To na žádné z tvých fotek přece ani ty nemůžeš vidět, nebo ne? Na barevné fotce péráku někdo měnil přední a zadní světlo, karburátor, hřib na spínačky, cífku, linky už nemá, nevím proč by nemohla být i přetřená. U ČB přetřenej válec na černo, špatná spínačka, celkově nekompletní.    [Vojtech]   24.01.2013
Odpověď  Vojtěch
Podle čeho konkrétně usuzuješ, že ten můj pérák byl skládačka? Kupoval jsem jej od prvního majitele a kromě toho,že tam namordoval dvousedlo a tu velkou cívku byl původní. Na to jsem si vždycky dával pozor,já už tenkrát byl zatíženej na původní stav. A tenkrát se všechno i celkem bezhlavě renovovalo i stroje , u kterých to bylo zbytečné. Nyní je ale už problém vyřešen. Už známe číslo i název tý světle šedivý barvy je to tedy RAL 7032 štěrková šedá, tedy pérák Technického muzea, jak tvrdím od začátku je vzácně dochovalý original    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  další světlá nádrž zde na foru někde....http://www.veteranforum.c z/photo.php?photo=photos/ 2009/0901214925.jpg    [Jarda]   24.01.2013
Odpověď  Pro ty, kteří mají ještě pořád problém s štěrkovou šedou barvou RAL 7032 a pořád ji budou nazývat bílou RAL 1000 dejte si do vyhledávače Jawa pérák obrázky a vyskáče vám řada péráků s díly v této barvě. Kde by se jich asi tolik vzalo?    [AK]   24.01.2013
Odpověď  [AK]: Ach ne, kdyby si se díval pozorně, už třeba jenom na dobovou fotku lidovky co tu poslal dolin mohl by si vědět co je špatně (např kolena výfuku v chromu, hlava stříbrná atd.) Co se týče fotek od PS ty jako důkaz brát nelze. Je to nějaká skládačka u které máme věřit, že je barva původní. Navíc mi ani u nich nepřipadá, že by ta nádrž měla nějakej jinej odstín barvy než výfuky.    [Vojtech]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Koukl jsem se na sesa-moto.cz, na fotky, a narazil taky na jednoho původního péráka, fotka celkem jasná a neřekl bych že je to renovace. odkaz na větší fotku je zde:
http://www.sesa-moto.cz/g alerie/perak_250_350/id_1 0624.html    [Jarda]   24.01.2013
Odpověď  martin s
Víc chromu víc pérák, že? To když se renovátor drží lidového provedení tak to už je zábava mladých kluků ,co nemají na chrom.díky za slovo Velkého znalce    [AK]   24.01.2013
Odpověď  Petr
Nikoho prosím nenazývej troubou abys ho ze sebe neudělal sám jelikož to co ty nazýváš bílou barvou je jak renovátor píše RAL 7032 štěrkově šedá
mdrs- výborná práce    [AK]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Bílá barva na fotu je ve skutečnosti RAL 7032 štěrková šedá.    [mdrs] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  3    [mdrs] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  2    [mdrs] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  "levná renovace"    [mdrs] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Odpověď  Doposud jsem nabarvená kolena stříbřenkou považoval za levnou renovaci mladých kluků co nemají na chrom, dnes je to renovace ke které se jim gratuluje????
Možná blbě vidím, ale ty kolena na motorce "mdrs" mi přijdou stříbrná, to je také originál???    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Odpověď  Jaro-v, toto jestli je renovace tak už nevím. Renovátor super precizní až puntičkář do každého detailu, ale trouba si namíchal bílou barvu, místo šedé!
Trochu uvažujte.
jenom pro zajímavost podle katalogu dílů je třeba tlumič výfuku ve čtyřech povrchových úpravách, a sice
-stříkaný
-lakovaný
-chromovaný
-matný chrom
budu rád až se ozve někdo kdo toho péraka konečně uvidí na vlastní oči, a trochu péraky zná, já to mám bohužel 300km.    [Petr]   24.01.2013
Odpověď  mdrs
Ano to je přesně ono.Gratuluji k zdařilé renovaci lidového typu.Barvu jsi děll předpokládám podle původního laku.Můžeš prosím vložit víc fotek?
Vojtěch
Tady nikdo netvrdil , a už vůbec ne já,že na fotkách Dolina je různý odstín stříbrné. ˇRešíme tady péráka technického muzea a tam rozdílný lak je na výfucích a ostatních dílech
Jaro,v
Tvrdíš, že renovátor hrubě netrefil barvu. Který a múžeš to nějak dokázat? Oči mám dobré a Arnošt určitě taky.Bílou od stříbřenky rozeznám.    [PS]   24.01.2013
Odpověď  jetli někdo půjde do muzea tak vemte vzorník RAL, je jasný že se tam stejný odstín nenajde ale aspoň přibližně by se něco našlo :-)
Jinak když jsme u těch tlumičů výfuků, na lidovkách se používala barva nebo matný chrom?    [meela]   24.01.2013
Odpověď  Je tu spousta fotek kde je lidová verze (verze pro chudé) taková šedo-stříbrná. Pak je tu jedna fotka péráka kde renovátor hrubě netrefil barvu. A pak tu jsou kývačky teré jsou odstínem bílé. Arnošt tvrdí že je to "bílá, přesněji světle šedá, nebo světlé slonová kost". Tka nevim co má kdo s očima.

Každopádn prostě ne, kdyby to bylo opravdu nové tak nepochopím proč jsou díly motorky odstínem bílé a nikdy nepoužité výfuky přepatlané stříbřenkou. Jasná stará renovace.    [jaro-v]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  A ještě jedna fotka teda spíše pro zajímavost přímo z výrobního pásu ve 46. roce    [Vojtech]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Já nevím jestli si děláte srandu nebo to opravdu někteří nevidíte. To co tu bylo vystaveno za fotky jenom ukazuje, že ta barva má stejnej odstín na nádrži i na výguku a ne žádnou jinou jako tady tvrdí ps. Pro ty kteří to nevidí, rozhoodl jsem se pro PC "analízu" jedné z fotek (s dovolením dolina) kapátkem (čísla se samozžejmě trošičku liší v závyslosti na světle, ale v zásadě jde o stejnou světlost. Tudíž já tvrdím a natom si trvám, že barva byla všude stejná.. A ať si to každej přebere po svém co vidí víc už se nadělat nedá.    [Vojtech]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Foto mé renovace ve stejnem odstinu.    [mdrs] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Odpověď  Ano ale jak jsme již zjistili nejméně v druhé polovině roku 1953 se používal trochu jiný odstín světle šedé stříbřenky na což máme zatím 3 důkazy- pérák technického muzea a moje Jawy 250 a 350 z téhož období. Na výfuky odstín zůstal neměnný.Ozvěte se jestli někdo má péráka lidovku v původním stavu rok 1953 a 1954 jaký máte odstín barvy nádrž a jiné.    [PS]   24.01.2013
Odpověď  "A že výfuk má jiný odstín než zbylé díly je přece logické. Na výfuky se používala jiná stříbřenka-tepelně odolná [PS]"

Určitě?
http://www.veteranforum.c z/photos/2012/03078170013 59016890.jpg Ten odstín teda není tak jiný jako u řešeného stroje. Zatím to vidím jen u tohoto z NTM. Jinde ani teda moc ne,.. ( i když vemu v potaz pozdější lidovky Jawa-Čz obsahu 125-175)

Mě ta "šedá/bílá/stříbrná" o tohoto stroje co ho konziliujeme připadne spíše jako ta "bílá" co se později používala na kývačkách viz tyto odkaz :
http://sudetenjawa.wz.cz/ bar175_356_1958.jpg
http://www.veteranforum.c z/photos/2011/09891490013 15857910.jpg


A jinak ano stroj času by byl fajn o to jako nic!    [Dolin1]   24.01.2013
Odpověď  dolin
V pohodě, pro Vás by byl jediný možný důkaz k přesvědčení a to je stroj času ,přenést se zpátky a vidět na vlastní oči, což bohužel nejde. Nevadí, nic se neděje, pérák je v Praze a určitě nás někdo poinformuje. Já sám taky nebydlím daleko od Prahy, rád se na péráka zajdu podívat.    [PS]   24.01.2013
Odpověď  A že výfuk má jiný odstín než zbylé díly je přece logické. Na výfuky se používala jiná stříbřenka-tepelně odolná    [PS]   24.01.2013
Odpověď  martin S
V pohodě, neřeš to. Když ti jasně Arnošt napíše, že to není bílá ale světle šedá , když já ti napíšu, že v podstatě na v téže době vyrobeném péráku měl taky takovou šedobílou stříbřenku a ty pořád vidíš bílou, i když víš, že fotka zkresluje, tedy to nech být a zajeď se podívat do Prahy.    [PS]   24.01.2013
Odpověď  Já jsem asi v mateřské školce, když jsme se učili znát barvy nedával pozor, ale ať koukám jak koukám,tak ten pérák z NTM je bílý, jen výfuk je šedý!!! Na fotkách od PS i dolina i na těch černobílých fotkách mi přijde ta barva šedá, to beru, ale ten pérák z NTM, je bílý a pochybuji, že když to před x lety dokázali starým foťákem vyfotit jako šedou, tak, že to dnešní moderní foťák použitý v NTM zmastí do bíla i když by to bylo šedé???
Zajímal by mě ten test hloubky bílého laku co nabízel peto 01 a ať s montym posoudí nakolik je to bílá či šedá, osobně.
Do té doby to tu budou jen dohady bez důkazů :-(    [martin S.]   24.01.2013
Odpověď  [PS] Ano já rozumím tomu, že se řeší barva a vzhled/odstíny. Jen pro mě (osobní názor) je to že když někdo předělá to co předělal třeba na Vašeí motorce mohl to už i přelakovat,... Renovace se dělali normálně i v roce 1953 na péráku 1946. Je to i v dobových inzerátech, že má motocykl nový lak. A dělali to i s linkami a chromem,..
Proto (opět podotýkám že já osobně) beru Vaši fotku jako příklad/možné řešení nikoliv jako důkaz! Nic jiného.

100% důkazem původnosti by pro mě byla fotka naprosto identicky stejné motorky ze skladu Jawy. Případně listina z fabriky nařizující takové lakování. Ono je snad i relevantní brát v potaz to, že zaměstnanci dávali ročně stovky a stovky návrhů na zlepšení (v té době to bylo spíše cestou zjednodušení, zlevnění a urychylení technologie,..) a tudíš tohle/taková motorka mohla být výsledek.

Je to asi tak jako barevné odstíny motorek ČZ DeLuxe kolem roku 1967-1968 + -. Existuje velké množstí různých kombinací!    [Dolin1]   24.01.2013
Odpověď  Ještě k cenám. Dle faktur byly motocykly prodány po měnové reformě, tedy v období, kdy se ceny často korigovaly. Lidé ze dne na den přišli o veškeré úspory čímž kupní síla obyvatelstva klesla na minimum. Za této situace i stát jistě tápal, jakou cenu stanovit, aby se vůbec něco prodávalo. 250 mohla být klidně dražší kvůli vyšší poptávce. Pro denní dojíždění do práce mohla být 250 vhodnější než sportovněji pojatá 350.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.01.2013
Odpověď  Archiv ČTK, odkud jsou staženy Dolinovi fotografie, má naštěstí ke každé fotografii popis a vedené datum. To u běžných dobových fotek není a tak objekty na nich vyfocené nelze přesně zařadit.

Vypadá to, že v roce 1953 se z nějakého důvodu začaly používat lisované páčky. A to i u motocyklů ČZ. Zřejmě šlo o nějaké technologické opatření směřující k úsporám, které v té době byly na prvním místě. Nemyslím si, že by šlo o úsporu materiálovou, protože v té době byl nedostakovým spíše ocelový plech, než hliníková slitina.

Díky generacím renovátorů ztrácíme pojem o skutečné realitě doby, ve které tyto motocykly vznikaly. Tehdy lidé nevyžadovali nutně chrom, jako je dnes naopak téměř nutností. Tehdy šlo hlavně o to jezdit. Dnes jde spíše o to splynout s davem, protože co se odlišuje od průměru je podezřelé. Jako ten motocykl z NTM. Jak jsem již psal. NTM by mělo k motocyklu důsledně zodpovědět historii a poté, v případě, že jde o opravdu původní kus, motocykl vystavit jako vzor. Vzor pro ty, kteří nemají potřebu splynout s davem.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.01.2013
Odpověď  Ano tak to je, nikdo není zvyklý na tuhle původní netknutou barvu. Spíš je mi divné ty ceny, prakticky skoro stejný den a dvěstěpadesátka dražší jak třistapadesátka    [PS]   24.01.2013
Odpověď  zajímavě fotky,hlavně i ty z fabriky. že by tedy nakonec jsme se pletly a NTM opravdu získalo originální a perfektně zachovalý motocykl? ale pořád mi není jasné proč je na držáku tandemu tak zářivá červená barva v odstínu který se snad originálně ani nepoužíval a proč tedy není stříbrný i rámeček světla jako ostatní chromované věci na motocyklu...    [panzer]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Na téhle fotce jsou páčky vidět    [PS]   24.01.2013
Odpověď  Petr
Ano, obě motorky měly ocelové lisované páčky v chromu    [PS]   24.01.2013
Odpověď  dolin
Původní stav- myšleno původní lak ne ty dodělávky původního majitele -dvojsedlo aj, to vše šlo tenkrát před 20 lety okamžitě dolu, ty fotky jsou z r. 1992 a 1993, tak jak jsem to koupil, vždycky jsem si každou motorku vyfotil jak jsem ji získal a pak po rekonstrukci nebo renovaci, řešíme tady odstín barvy proto jsem je vložil    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Úplněnové mašiny foceny 12.03.1954.    [Dolin1]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  20.11.1953    [Dolin1]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  [PS] Mě sej zdá že na vašeich fotkách je odstín nárže, tlumičů výfuků a všech nechromů stejný,..na muzejním je tlumič výfuku a nádrž jiný odstín,..
U toho jednoho máte navíc sedlo+podsedlák z kývačky, předělané zapalko na cívku pod sedlem, dečky na blatníku, karbec monoblok..Neberte to ve zlém, ale není to moc originál stav.

------------

Mě dostupné fotografie z roku 1948 a třeba i z 20.11.1953 ukazují péráky ve fabrice a jsou v chromu, jen ráfky a středy mají stříbrem. Tím myslím takovým jako je moje nádrž níže. Šroubky mají bakelitové.

----------------
Foto v příloze - pérák 1948 Zbrojovka - nový stroj    [Dolin1]   24.01.2013
Odpověď  Monty - dobry napad s tou obhliadkou v sobotu. Vlastim pristroj na meranie hrubky laku, som ochotny vlozit ho do spolocnej veci.    [peto 01] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.01.2013
Odpověď  PS, pěkné, dokone bych řekl že ta 250 má i stejné plechové páčky.
Jinak souhlas s JB na prověření motocyklu, stačilo by dnes běžné změření tlouštky laku a je jasno, tak tenký lak jak je původní téměř bez základovky, dnes asi nikdo nedělá.    [Petr]   24.01.2013
Odpověď  Spíš co je divné, koukal jsem na ůčtenku k tý Jawě 350 muzea-je vyobrazena na odkazu od Arnošta je prakticky téměř ze stejného dne 6.8.1953 , moje 250 je z 10.8.1953 a 350 stojí 9 900Kč a 250 12000Kč, tedy 350 je levnější.    [PS]   24.01.2013
Odpověď  Závěrem. Motocykl JAWA 350 pérák Technického muzea je vzácně dochovalý původní stroj v lidovém provedení.Dneska na to lidové provedení není nikdo moc zvyklý, většina péráků co je vidět v renovaci je v chromu. Dále. V roce 1953 se používala na lakování dílů- boky nádrže, kola, zadní kluzáky, řidítka, pružina sedla- světle šedá stříbřenka    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  původní faktura Mototechny    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  nyní původní účtenka z 10.8. 1953 na 12 tis Kč za motocykl JAWA 250. Za nějaký čas byla zlevněna tuším na 10 tis a nakonec na 8 tis.    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nyní původní doklady TP z 1953    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Druhá strana, opět lidové provedení a ta světle šedá stříbřenka    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nyní Jawa 250 r.v. 1953 koupeno těsně po měně 10.8.1953, tedy téměř schodná s Jawou 350 co má technické muzeum. Je to rovněž lidové provedení,původní lak koupil jsem ji od prvního majitele, viz doklady.Cena v té době 12 tis, potom byla zlevněna tuším na 10 tis a nakonec na 8 tis    [PS]   24.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  takže fotky.Nejprve Jawa 350 pérák ten samý rok a to samé provedení. Bohužel černobílé. Ale byla tam naprosto stejná světle šedá stříbřenka na dílech-nádrž, řidítka, kluzáky, kola a nádrž s výrazně červeně vytaženým znakem Jawa. Šroubek na štelování skla reflektoru byl hliníkový    [PS]   24.01.2013
Odpověď  Myslím, že NTM by mělo využít možností, které má a motocykl prozkoumat po stránce opotřebení, stáří dílů, nátěrů a použitých dílů. Renovaci, byť provedenou před mnoha lety, nemůže být obtížné odhalit.
Motocykl dle faktury má původ jasný. Jen je třeba dohledat k němu hodnověrnou historii. A poté jej teprve vystavovat.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.01.2013
Odpověď  A celostříbrné provedení nádrže na lidovce péráku s tmavýma linkama (celek ála lidovka 351-352-355-356) se tedy dodávala kdy? To by taky odpovídalo té teorii o konci výroby a částečné podobě/shodě s kývačkama....    [Dolin1]   23.01.2013
Odpověď  [Petr]: Ano stejně jako teto odstín "klasické barvy" byl na kluzácích, kolech i výfuku atd. A ne nějaký jiný jako je tomu v tomto případě, alespoň teda dřív. Pokud [PS] dodá ty fotky, budu to brát jako důkaz toho, že později to mohlo být jinak.    [Vojtech]   23.01.2013
Odpověď  na podsedlu je klasická barva jako na všech origo perácích, to snad ani nemusíme řešit, to pozná každý kdo viděl původní sedlo, nerěšte z fotek odstíny barev.    [Petr]   23.01.2013
Odpověď  Ta barva je original, měl jsem asi 15 péráků, na tom není nic zvláštního, před lety to byl běžný motocykl, pamětníci potvrdí, procházel jsem fotky a nafotil tu 350 původní stav z r. 1953 , kde byla ta stejná světle šedá stříbřenka, bohužel černobílé. Dále jsem nafotil i lidovku 250 z toho samého roku, rovněž původní stav a ta samá barva, ale fotky jsou už barevné, je to lépe vidět, přiložím fotky i původního TP a faktury Mototechny z roku 1953 , zítra vložím, musím vše upravit, velikosti aby šly nahrát, tohle píšu z tabletu.    [PS]   23.01.2013
Odpověď  [Petr]: A na podsedláči je taky odolná barva na teplotu? Má totiž stejnej odstín jako na výfuku...    [Vojtech]   23.01.2013
Odpověď  Martine S. logicky kluzáky, nádrž, říditka, mají jinou barvu než tlumič vyfuku, ta bude odolná teplu, tudíž nemusí být úplně totožný odstín. Co všichni máte s tou bílou, je to šedá!!!    [Petr]   23.01.2013
Odpověď  Byli jste se někdo na tu motorku podívat osobně??????????

Je to vyrobený až v řijnu 1953 = jeden z úplně posledních Péráků. Taková šedá se přece používala na Kývačkách půlbubnech.

Hlavně pan Arnošt Nezmeškal je na rozdíl od nás všech odborník na starý motorky,s odpovídajícím vzděláním a praxí.A tuto motorku osobně viděl.

Co třeba místo teorií o kvalitě fotografií se na to zajít podívat?

Navrhuji konsilium Veteranfora na tuto sobotu 26.1. v 13.00 v NTM Praha.    [Monty]   23.01.2013
Odpověď  Ano, světle šedá stříbřenka    [PS]   23.01.2013
Odpověď  [PS]: Podle tebe se v 53. roce u lidovky teda dávala na určitých místech šedá místo stříbřenky?    [Vojtech]   23.01.2013
Odpověď  Navíc Arnošt píše, že je to světle šedá, ano to je přesně, ne žádná bílá, ale světle šedá, jak se dostanu do Prahy tak se na něj zajdu podívat, v té samé kombinaci jsem ho měl i já.    [PS]   23.01.2013
Odpověď  Ona je to opravdu zvláštní do bíla stříbřenka, a měl jsem s ní i ty díly jak na tomhle péráku- řidítka, kola, kluzáky , nádrž,aj pamatuji si, jak mi připadala zvláštní, naskenuju někdy alespoň černobílé fotky. Ale je to original. Byl též málo jetý, tedy barva pěkně zachovalá, z dálky vypadala bíle.    [PS]   23.01.2013
Odpověď  PS:Takže to někdo fotil foťákem, který dokáže vyfotit výfuk stříbrně, ale kluzáky bíle a přitom jde o tu samou barvu?? Mrkni se hned na druhou fotku od Arnošta, tam je vidět rozdíl mezi bílou a stříbrnou.
Já si zas myslím, že to byl nešťastný kup, vzít tak sporného péráka. Bude jen vyvolávat spekulace a pochybnosti mezi návštěvníky muzea. Zachvíly to bude jako s čz 500 vatikán. Byla jedna nebo dvě bílé a dnes jich jezdí cca 10 replik, čili víc než originálů. Už jsem zvědavej až mi na sraze nějaký týpek který neměl na chromy bude vykládat že to vše nastříkal komaxitem na bílo protože to tak viděl v muzeu.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.01.2013
Odpověď  [PS]: promiň, ale bílá na fotkách je opravdu bílá nikoli sříbřenka. Když se podíváš na výfuky na kterých je opravdu stříbřenka a třeba na kolo nebo zadní tlumiče, uvidíš, že jde oprvavdu o bílou. V opačném případě tvého tvrzení by musely výfuky vypadat na fotce taky bíle    [vojtech]   23.01.2013
Odpověď  Ten pérák je original. Je v lidovém provedení. Ta barva je stříbrná, na fotkách vypadá jako bílá ale není. Já sám jsem měl lidovku 350 péráka r.v. 1953 a přesně tyhle díly měly tenhle nástřik. Bohužel mám jen černobílé fotky. Gratuluji muzeu za skvělý kup.    [PS]   23.01.2013
Odpověď  Přiznám se, že mi tento stroj jako původním stavu nepřipadá. Krom třeba toho, že nevím z jakého důvodu by měla barva na podsedlovém plechu doslova kvést a barva na řídítkách se lesknout jako psí koule, si nedovedu představit jak malá je pravděpodobnost, že přijdu s motorkou o které tvrdím, že je v původním stavu, ale zároveň v provedení které nikdo předtím neviděl. Na druhou stranu, výjma některých detailů kterýma si nejsem jist, díly korespondují s 53. rokem.    [Vojtech]   23.01.2013
Odpověď  Ted jsem si to četl znovu, a ty jsi to tady sám psal Vano-hb že je toto amatérská renovace šoupnutá do stodoly, takže asi tak kolego,
Toto není amatérská renovace!!! Pěkně jsi napsal "jako nové", ale toto není nové!    [Petr]   23.01.2013
Odpověď  Nevím proč by neměla být amatérksá renovace udělaná do sebemenšího detailu včetně linek? ... skoro všichni kdo jsou tady dělají amatérské renovace a motorky jsou jak nové. A věřím, že o dnešních renovacích se za dvet let povede ta samá diskuze.    [vana-hb]   23.01.2013
Odpověď  přidám názor, podle mě je pérák na 95% opravdu původní stav tak jak byl vyrobený,
pokusím se vyvrátit pár námitek na stroj.
-tandemové sedlo+zadní stupačky, jiná barva a pošití, logicky dodáno zvlášt v mototechně na přání, nebo později, v základu asi tandem nebyl dodávaný.
-pevnostní značení šroubů, nikde jsem si zatím nevšiml, naopak velikost hlav vše přesně jak má být.
-různě orezlé šrouby, origo šrouby mají jen slabou povrchovou úpravu, asi kadmiovaní, nebo něco podobného-dnes to asi nikdo tak na renovovaném stroji nemá udělané, ale je to původní, bohužel málo odolné.
-stará amaterská renovace, to je hloupost, kdyby toto byla amatérská renovace, tak nevím co by byla profi renovace. Stroj je udělaný do nejmenšího detailu tak jak má být.Linkování 100% takové i dnes málokdo má. Lak taky perfekt.
-neušpiněný techničák, vysvětlil Honza I.
-vlchký sklep, vysvětlil Honza I
-perák není úplně nejetý, něco má najeto takže je trochu umaštěný.
-Jediné trochu divné je odstín barvy, ale určitě to není bílá, ale nějaká šedá, tlumiče vyfuku zřetelně jiný odstín,asi druhem barvy odolné teplotě.
Podle mě dobrý kup.
Tot můj osobní názor, mám taky 350 v původním stavu, ale ježděného takže horší stav, takže trochu vím jak má pérák vypadat.    [Petr]   23.01.2013
Odpověď  Já jsem Martine psal o jiné CZ, ale nevadí. Taky na pohádky nevěřím, ale pokud argumenty, tak pádné. Jestli má být důkazem to, že se ti zdá málo vlhký sklep na to jak jsou orezlé šroubky, tak to jsou chyméry. Navíc ta zetka má pro změnu orezlou nádrž přestože se uvádí, že byla v klinatizovaném prostoru pokud dobře vidím a je před focením samozřejmě napulírovaná-oproti péráku.    [Honza l]   23.01.2013
Odpověď  Dolin1 : ale to je přeci nádrž na lidovou verzi,natřená ,,stříbřenkou" kdežto na tom pérákovi z NTM je barva viditelně bílá...    [panzer]   23.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Hmm, zajímavé,... No nebudu to aktuálně hledat na to nemám čas. Ale Jawa (nepamatuji si přesně kdy) zakoupil zahraniční technologi chromování. je teoreticky možné, že se mohlo jednat o stroj který byl smontován v době kdy Jawa neměla (mimo malých předem nachromovaných prkotin ze skladu) chromovnu v provozu,..
Ale je to jen teoretická doměnka.

V příloze moje nádrž co mám doma    [Dolin1]   23.01.2013
Odpověď  Honzo l, dobrá připomínka s tou čz z ameriky, co jsou její fotky na motomagazínu http://www.motomagazin.cz /index.php?action=cz125t& amp;menu=14&pos=cz125 b1947
tady se můžeme podívat jak vypadá stroj kterému se OPRAVDU dá věřit, že je netknutý a že byl léta schovaný před povětrnostnímy vlivy.
To se s tímto zaolejovaným a v detailech rezavým, navíc mladším pérákem (ten sklep nevypadal vlhký, aby tak orezly šroubky a chrom) nedá ani srovnat.
Já se zatím stavím na stranu nevěřících pochybovačů.
Zaprvé ta bílá mi není jasné, jestli to Arnošt myslel jako konečnou finální barvu z jawy, nebo je to teda konzervační nátěr, obojí mi přijde jako nesmysl.
v případě tovární barvy je divné, že se dosud takový pérák neviděl (možná ano, ale nevím o něm, krom bílých nádrží, ty jsou známé) a v případě konzervačního nátěru z jawy je to též blbost, protože už vidím jak péráka majitel rozebírá, aby si tu bílou vyleštil na chrom a pokud to udělal majitel jak tu psal ED250, tak to už nechápu vůbec-proč by to rozebíral a jiné veci nenatřel.
Nikdy nejetým motorkám věřím a také jsem o takovém péráku slyšel. Ten je ještě ale v dřevěné krabici, nikdy nevybalen a co se týče nevyplněného TP, tak to i já sám znám staršího sběratele, který takové prázdné a jen orazítkované TP z mototechny, měl a dnes na nich má dopsané své motorky, které později koupil bez papírů.
Rád bych tomu péráku věřil, tak jako věřím té čz z ameriky,ale tomuto zatím nevěřím.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.01.2013
Odpověď  No vida blatník je na 4 šrouby    [venca]   23.01.2013
Odpověď  Takysportkar, nezpochbňuju pochyby. Ale kdyby na ní nikdo nikdy nejezdil, tak doklady byly celou dobu jistě řádně uložené a budou klidně netknuté. A vím i o motorce (CZ), která byla dovezena z USA s tím, že od koupě r. 1974 stála někde v bytě a byla absolutně nedotčená. Takže toto bych jako argumenty nebral.    [Honza l]   23.01.2013
Odpověď  Ahoj. Měl jsem na 350/18 rok 1953 taky štelovací šroubek v hliníku.Moc se mi nechce věřit,že by to bylo měněno.Myslím,že tam dávali co zrovna bylo na skladě. Jen jedna otázka pro někoho z muzea na diskutovaný stroj. Kolik nás daňové poplatníky ta SRANDA stála?    [Martin]   23.01.2013
Odpověď  já zatím nepochybuji o pravosti, ale co mě zarazilo a co jsem si do nedávna myslel, že šrouby s pevnostním označením se používali později, navíc předpokládám, že si je jawa dělala sama proč by je tedy značila pro své výrobky? Už si to přesně nepamatuji, ale snad i z kývačky jsem sundaval šrouby bez označení. ale je ještě zajímavé jak jsou různě orezlé i když blízko sebe. K té bíle je to asi na větší diskusi, ale kdysy jsem stáhl někde fotky z něčí renovace a mám dojem že tam byly fotky původní nádrže bílé, podívám se po tom.    [Mirekku] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.01.2013
Odpověď  pekna pohadka, ale znate, to 100x opakovana lez se stava pravdou. Pochybuji ze se v roce 1953 nekdo obtezoval zmenit v Jawe v lakove postup prace a nastrikat dily na jedne motorce na bilo. Zachvily vybehne informace ze se jedna o prototyp ktery slouzil u hradni straze a je o senzaci postarano:) To typove osvedceni se mi taky nejak nezda, za 65 roku neni vubec poskozene, pozohybane rohy, umastene, potrhany hrbet, atd... neverim tomu ze tu motorku mel nekdo 65roku ve sklepe aniz by na ni jezdil, zalozil peclive vsechny doklady na nez leta nikdo nesahnul a se vsim tim cekal az tenhle poklad objevi nekdo z NTM:)    [takysportkar]   23.01.2013
Odpověď  Háček bude v tom, že ta bílá, přesněji světle šedá, nebo světlé slonová kost je dle mého názoru původní. Dal jsem nějaké obrázky na adresu: http://perak350.rajce.idn es.cz/Perak

Jsou to obrázky současného stavu po "otření hadrem" obrázek prázdného nikdy nevyplněného techničáku, původní účtenka a tři fotky ze sklepy, když jsme pro motorku jeli.
Jinak celkem chápu, že se zdráháte věřit tomu, co se píše v novinách.    [Arnošt]   23.01.2013
Odpověď  [skvarek] není to vpořádku. Na rok 1953 patří bakelitový šroub seřizování světla.    [Honza]   20.01.2013
Odpověď  Je tomu 8-9 let co jsme s kolegy z práce jeli za odměnu do NTM a obzvlášť na mašiny jsem se těšil jak malej kluk. ALE po prohlídce velký zklamání a rozčarování (úsudek ať si udělá každý sám po návštěvě)nedovedu si představit že dojedu jako zapálený veteranista z jiné země abych si nafotil třeba tohoto péráka kterého bych chtěl kompletovat,udělám ho podle vzoru ala originál z NTM (pokládám to za národní ostudu - to tam snad tomu nerozumí ?) a pak když ho takhle okopírovaného vystavím na obdiv tak sklidím jen krytiku.? Mně osobně by to naštvalo - ale ještě dotaz k tomu pérákovi. Všechny doplňky(šrouby schránek+víčko nádrže+krytky tlumičů+matka řízení) jsou plastové ALE náklon paraboly je hliník - je to v pořádku?    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.01.2013
Odpověď  Dalším protikladem k tvrzení o původu jsou ty odrušovací fajfky na svíčkách. Měnová reforma proběhla v červnu 1953 a povinné odrušení vešlo v platnost až v lednu 1956(pro Prahu v dubnu 1955). A na tachometru je najeto jen 71 km. Také hadičky benzínu byly tehdy stále černé.    [Martin Štindl]   20.01.2013
Odpověď  Ja myslim ze to bude trochu jinak, ten perak o kterym je tady rec a byla rec i v mediich neni ten co v muzeu asi uvidite. Ten skutecny uz ma davno nekdo doma, Tot muj nazor.    [Robert ]   20.01.2013
Odpověď  Také by mě zajímalo, kdo teda na motorku domontoval ten tandem a zadní stupačky, které jsou i pohledem amatéra znatelně jiného odstínu, jak červené barvy tak kůže na sedle. Na to, že na něm majitel "nikdy nejezdil" je to poněkud vyvracející důkaz :-(
Já bych až tak nic proti tomu péráku neměl, ale nechat ho v té bílé "konzervační barvě??? :-)))" a vydávat ho za netknutý považuji za výsměch všem zanalcům a návštěvníkům muzea.Pokud samo muzeum uznalo, že ona bílá barva byla opatřením majitele(nikoliv tovární),jak je psáno níže, tak nechápu, proč se v takovém stavu vystavuje???
To si může muzeum natřít i harley, laurinku či indiána, třeba na fosforovo a pořád to bude původní unikát k vystavování????
Na jedné straně se tu mezi "amatérskými" renovátory zde na fóru řeší maličkosti, jako průměr rozklepávacích nýtů a velikost šroubů a pak samo muzeum udělá výstavní kus z odjakživa červené jawy, natřené na bílo????
Navíc když něco opatřuji konzervačním prostředkem, tak to asi nebude vypadat tak jako by ty díly byly nastříkány v rozebraném stavu. Ta bílá není nikde přetáhlá či rozmazaná ani po gumách ani přes přepínač na řidítkách okolo sedlové pružiny atd... Těžko soudit nějak odborně podle fotky, ale zatím mi to podle té fotky přijde jako jedna velká pohádka o "netknutém stavu" a to neposuzuji detaily dílů protože péráky neznám a moc je neobdivuji.
Tu bílou barvu by to chtělo dát do pořádku Arnošte.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.01.2013
Odpověď  ač nerad musím se připojit ke svým kolegům,divím se že NTM vůbec vystavuje takový stroj. jak již bylo řečeno,mnoho lidí využívá právě muzea k odbivování a sbírání co nejvíce podkladů k originalitě. tohle není dobrý tah...každý kdo se alespon trochu pohybuje ve sférách veteránů a péráků musí poznat že tohle je nějaký bastl,něco podobného jsem koupil taky a mohl by to dát do muzea každý...    [panzer]   19.01.2013
Odpověď  Tenhle pérák v NTM je výsměch nám všem, kteří se snažíme mít motorku ve stavu tak jak opravdu měla a má vypadat. Jsou to hromady hodin práce, peněz, shánění informací. Je mi z toho na nic. Motorka v NTM by měla reprezentovat, ne vyvolávat vlnu spekulací a zklamání :(    [Honza]   19.01.2013
Odpověď  Předloni jsem navštívil prvně v životě NTM a když jsem viděl tu složeninu péráka 250, co tam vystavují a prezentují jako originál z roku 1951, byl jsem dost znechucen. Proto se této "uložence" vůbec nedivím. Jsou schopný tvrdit lidem že spadla z Marsu!    [fikuscz]   18.01.2013
Odpověď  Nejsem znalec péráků, takže neposkvrněnou originalitu nemohu soudit. Jsem však toho samého názoru jako Jirkam-myslím, že muzeum by mělo podávat důkaz naprosté nezbastlené panenské originality či puntičkářské renovace, protože své exponáty vystavuje očím znalců a za podívanou na originál jenž slouží jako vzor pro mnohé renovace si účtuje vstupné. Proto mi přijde trošku mimo ukazovat někomu za vstupné,péráka přetřeného bílou barvou a jakákoliv báchorka k tomu dodaná to nezachrání.Zvlášť u stroje, který je běžný, tuctový a všem detailně známý
Ovšem je to pořád lepší, než to čeho jsou schopni v Brněnském muzeu-tam si dovolí vystavovat naprostou splácaninu a linky nalapené páskou, místo malované:-((
Jinak mimo toho péráka musím NTM pochválit, když jsem tam byl, tak jsem se kochal :-)    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.01.2013
Odpověď  byl to dar nebo koupě, a za kolik. Rád bych věděl, proč to tam teda dáváte do expozice v takovém to stavu. Proč teda tu bílou nesundáte. Pokud se jedná o příchozí stav do muzea, myslím, že by vhodnější byly stroje z depozitu /Čelákovice?/ jako kolekce předrenovační.    [jirkam]   18.01.2013
Odpověď  Dobrý den, když jsme na tohoto Péráka narazili, tak jsem si říkal to bude legrace až nám budou nadávat, že to či ono je špatně. Podobně provedeného péráka jsem do té doby nikdy neviděl. Netvrdím, že se nemohu plést, ale já osobně té motorce věřím. dostali jsme k ní původní technický průkaz, který nebyl nikdy vyplněný a taky fakturu z mototechny. Syn prvního majitele je doktor přírodních věd, který se o motorky nezajímá a rozhodně je dalek toho něco na motorce předělávat. Dle jeho podání tanínek - lesní hajný motocykl jen koupil ale nkdy na něm nejezdil. No posuďte sami - motorku jsme s kolegou umístili do expozice, kde si ji každý může prohlédnout dle libosti a udělat si vlastní názor. Díky předem za vaše názory.    [Arnošt]   18.01.2013
Odpověď  je ale hezky vidět stříbrné válce, nemyslím si že by je přebarvovali.    [wallander]   18.01.2013
Odpověď  Je tam psaný: "odkud ho jeho potomci předali do muzea"
Takže jestli za prachy nebo jako dar si musíme domyslet.
Trochu mě zaráží přední světlo v chromu, všechno je zaplácaný bílou a jen to světlo se blejská jako nový    [venca]   18.01.2013
Odpověď  Nemá ten přední blatník jen tři díry?    [Dolin1]   18.01.2013
Odpověď  Konzervační nátěr ... mě udivuje, že si tohle někdo dovolí napsat. Jako buď je to uloženka a nebo neni. Uloženka je prostě ve stavu nové max chromy namazané olejem. A pak je amatérksá renovace (což toto bezesporu je), kterou někdo na pár let šoupnul do stodoly.

...mo jo no, někdo měl kámoše v muzeu a tak udělali obchod a o prachy se rozdělili. Všude ve státním sektoru ej to stejné a nic jiného se nedá ani čekat.    [vana-hb]   18.01.2013
Odpověď  Taky mě to napadlo.. :o)    [ED250]   18.01.2013
Odpověď  jo a pak vybarvoval znak. Je to tragedie jaký fundování odborníci nás zastupují ve státní správě, obecně    [jirkam]   17.01.2013
Odpověď  Tak ta bílá dle NTM není barva, ale konzervační nátěr opatřený duchapřítomným m ajitelem..    [ED250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.01.2013
Odpověď  Mě se nechce věřit, že by tři generace jen tak čučeli na novou motorku a nikoho nenapadlo na jí jezdit. Podle mě žádná uloženka, starší domácí renovace - skládačka ... přední blatník asi nebude 1953, různá červená, omlácená kolena, výfuky natřené stříbřenkou a ta všudepřítomná retušovací bílá... někdo pravděpodobně udělal dobrej prodej a zaplatili ho danový poplatníci ... .    [jarda]   17.01.2013
Odpověď  Asi by se k tomu měl vyjádřit sám Arnošt Nezmeškal. Pokud má dobový techničák, tak ten by mohl hodně napovědět. Na mě dělá dojem dobové složeniny z tehdy dostupných náhradích dílů. Což bylo v té době poměrně běžné.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  17.01.2013
Odpověď  Je trochu brzo říkat podle špatné fotky že je to bastl a skládačka , kdo to má nejblíž do NTM tak ať tam dojde a udělá pořádné fotky :-) Podle mně je to dost přesvícené a stříbřenka vypadá jako bílá a kazí to dojem...

Jinak plechové páčky mám taky na ročníku 54, už tady o tom bylo dost diskuzí.    [meela]   17.01.2013
Odpověď  Ta fotka je ve špatné kvalitě, ale nepřijde mi to jako nepoužívaná uloženka ... .    [vana-hb]   17.01.2013
Odpověď  Plechové páčky se používaly i na prvních kývačkách do rv1955.
Jinak pérák vypadá trochu na skládačku sice asi i s některých orig.nepoužitých nd. ale nic moc.Fuj boužel Arnošt to nepoznal    [anonym]   17.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Je to bastl.

Ale co mi na té motorce aspoň přijde zajímavé jsou plechové páčky na řídítkách - hromada lidí tady na veteranforu tvrdí, že patří jedině na FJ - ale podle mě právě naopak na FJ rozhodně nepatří - patří právě na tyto poslední péráky.    [mráza]   16.01.2013
 Přidat odpověď   (197) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006