MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316199 příspěvků |8190 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 163 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocyklové soutěžní a závodní | Diskusní téma 27.7.2024 01:48  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Úprava vyvážení klikovky z Jawa 579 při stavbě motoru Kombajn 575


 Poradí někdo- ideálně výkresem, jak upravit/odvrtat klikovku z Jawa 579 při stavbě motoru Kombajn 575? Tedy jak velké a v jaké vzdálenosti vyvrtat další vyvažovací otvory dosetrvačníků. Vím že jí několik takových upravených motoru jezdí.    [Libor Čejka]   26.12.2022     Přidat odpověď  
Odpověď  Pokud stavíte motor Kombajn, můžete použít jako základ kliku ze Švéda. Jen je treba prohloubit vyvažovací otvory pr. 18mm v setrvačnících. Existuje na to origo fabrický výkres    [Libor Čejka]   29.07.2023
Odpověď  Pokud bych stavěl vyjímečně se vyskytující motorku a chyběla mi klikovka, a přemýšlel bych o úpravách klikovky jiné, tak bych šel jednoduchou cestou výroby nové. Přeci jen klikovka je kus jednoduše obrobené oceli, žádná kosmická technologie. Předělávat a převrtávat tak jako tak vyžaduje dobré strojní vybavení a zkušenosti. Je pravdou, že ochotných sousedů soustružníků za lahev rumu je jak šafránu, ale firem je dostatek. Jen bude potřeba rumu celá bečka.    [Luboš]   29.07.2023
Odpověď  Zdravim, chcem vas poprosiť či sa u niekoho nenájde zvyšná klika na sveda libenaka 579. Staviam jawu 579 kombajn 350 jednovalec a nemám tento posledný diel.Kludne na repas alebo len zotrvacniky.Ospravedlnujem sa za inzerciu ale už som vycerpal všetky možnosti inzercie,motoantik,e tovar alebo aspoň poradte kde ju zohnať. Vdaka Milanxx    [Milan]   27.07.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Presne tak, robil som tento motor,zotrvaky sú take iste ako má libenak.    [milanxxRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.12.2022
Odpověď  Porovnaval som klukovky z S aj z T 575 oproti kluky zo švéda 579 a sú vyvážené rovnako.iný vyvažovací otvor tam nie je.    [Jumbo]   29.12.2022
Zobrazit fotografiiOdpověď  ..odpověď na Lubošovu reakci:
Také jsem se v mládí něco nastáčel setrvačníků, vyráběl z duralu mezikruží a převrtával válce až byla stěna vložky ,,jak papír"..
Stále doufám, že se mi ozve majitel ideálně originálního motoru 575 a poskytne mi udaje o rozmístění vyvažovacích otvoru.
Bohužel i přes to, že si motorky řeším jen pro sebe- tedy nekomerčně/nic neprodávám, mám pocit že sdílení informací tato doba nepřeje. Kombajn 575 bude nejspíš stejný svatý grál jako Californian I. Tam jsem také s prosbou o informaci k detailům neuspěl...    [Libor Čejka]   29.12.2022
Odpověď  Příspěvky upozorňují na poměrnou složitost úprav vyvážení a je to zcela pravdivé.
V mládí jsem se snažil experimentovat s kamarádem strojařem, protože motorů a dílů bylo za hubičku všude mraky. Něco jsme toho nastudovali a hledali rady u zkušených a mohu říci, že vyvážení je vždy nějakým kompromisem. A úplně nejlepšího výsledku se dosáhne použitím již odzkoušeného řešení.
Proto se tady přikláním k nalezení a použití stejné úpravy motoru J 575.    [Luboš]   29.12.2022
Odpověď  Pokud je píst těžší, je výhodnější odlehčit píst. Z vnitřku např. vrtákem nebo kulovou frézou vyhrabat něco materiálu. Další možností je použít odlehčený pístní čep s menší sílou stěny. Po případném dalším výbrusu píst vyměníte ale odlehčenou kliku budete špatně dovažovat zpátky.
Základní otázkou ale zůstává na jaké % vyvážení se dostat. Pokud vezmeme jednoválec, tak % vyvážení se u různých značek motocyklů budou dost lišit. Záleží to na mnoha faktorech jako uchycení motoru, tuhosti rámu, rozsahu otáček atd.    [Tomáš S]   27.12.2022
Odpověď  asi bude lepší si nastudovat , co je to statický vyvážení a dynamický a pak se rozhodnete co s tým ......    [majco]   27.12.2022
Odpověď  Ano, v principu to máte správně. Spletl jsem se v místě pokud je píst těžší, platí to opačně. Za což se omlouvám. Když tak hledím na tu kliku, by měli být ty odvrtané otvory ve stejné vzdálenosti od ojničního čepu, jako ojniční čep od klikového. Pak stačí odebrat vypočítanou gramáž na stejné kružnici mezi nimi. Pokud ne, musí se to přepočítat, kolik se má v daném místě odebrat. Ale abyste nebyl zklamán co se týká spolehlivosti a výkonu. Toto je jen teorie a v praxi záleží na vyrovnanosti chodu motoru v celém rozsahu otáček. Nějaké vibrace tam budou určitě. Klika musí být také náležitě vycentrovaná a zúhlovaná ojnice při montáži. Ať se zdaří!    [J]   26.12.2022
Odpověď  Dosud jsem žádnou klikovku nevyvažoval. Našel jsem tento návod/postup- viz níže.
Vaše doporučení odvrtávat při použití těžšího pístu setrvačníky na protější straně než je ojniční čep, popravdě moc nechápu.Pokud by se následně měla klika(doložená závažim odpovídajícímu doporučení v návodu )při odvalování zastavit v každé pozici, předpokládal bych spíše odlehčení v oblasti ojničního čepu- tam kde jsou už stávající otvory. ale jak jsem již uvedl, dosud jsem nic nevyvažovat a proto bych získal info jak to na konkrétní klice 575 mají udělané další uživatelé:
Vyvážení klikové hřídele
Na správném vyvážení motoru závisí jeho spolehlivost i výkon. Pro vyvážení kmitajících hmot si zjistíme přesnou váhu pístu, pístních kroužků, pístního čepu s pojistkami a váhu té části ojnice, která kmitá. Bude to váha horní poloviny ojnice, kterou zjistíme položením ojnice v poloze vodorovné s ojničním čepem v klice a s osou kliky. Potom v této poloze položíme pístní oko ojnice na rovnou misku váha.

Příklad:
píst.........­.............­...........330 g
kroužky......­.............­............15 g
pístní čep s pojistkami.­.............130 g
horní polovina ojnice.......­.........150 g
_____________­________________________­______
celkem.......­.............­...........625 g

K vyvážení váhy kmitajících hmot potřebujeme hmotu o váze činící pouze 2/3 této zjištěné váhy tj. 66 %, tedy

6,25×66 = 412,5 g

O tom se přesvědčíme tak, když odečteme od výsledku 412,5 g váhu ojnice.

412,5 – 150,0 = 262,5 g

a toto (zmenšené) závaží (zvážené ocelové podložky) zavěsíme do horního oka ojnice (přidrátujeme).

Po zavěšení tohoto závaží má klikový mechanismus stát na pravítkách v každé poloze. Nestane-li se tak a klikový čep se pootočí do jiné polohy, závaží je třeba upravit. Náprava se provede odvrtáním materiálu závaží kliky.    [Libor Čejka]   26.12.2022
Odpověď  I to místo, vámi řečené "optimální" je pevně dané. Pokud je píst těžší odvrtává se materiál naproti ojničnímu čepu (180 st.) ve stejné vzdálenosti, jakou má ojniční čep od klikového čepu (klikové hřídelky). Může odvrtat (a dělá se to) i např. v dvojnásobné vzdálenosti, ale pouze polovina vypočteného materiálu. Vše je to o matematice.    [J]   26.12.2022
Odpověď  Ano, znám postup výpočtu nevyvážených hmot.Vzhledem k tomu, že jednoválcových motoru Jawa 350 už u nás několik jezdí, šel bych raději cestou již prověřeného postupu- například ověřené optimální místo kde vyvrtat další otvory. Motor upravuji pro sebe.    [Libor Čejka]   26.12.2022
Odpověď  Lze si to i spočítat, viz. kniha Renovace a opravy motocyklů/Jürgen Noll str. 45-47.    [J]   26.12.2022
Odpověď  Nejde mi o stáčení průměru. Vzhledem k tomu že píst na 575 má větší průměr( obsah válce nově 350 ccm, má větší hmotnost a proto je třeba udělat dovyvážení setrvačníků.
Budou se pravděpodobně vrtat další vyvažovací otvory. Rád bych získal info - v kterých místrech a o jakém průměru.    [Libor Čejka]   26.12.2022
Odpověď  Pokud se nepletu, klika na 575 byla úplně stejná jako z 250, neboli šlo tedy o materiál, oproti sérii, jestli se ptáte kolik ji lidé případně při úpravách stáčeli, tak někteří jezdí myslím průměr čela 135 mm, ale samozřejmě ne v terénu.    [P.]   26.12.2022
 Přidat odpověď   (16) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006