rikal mi kolega z prace ze mel mustafu se 4kvaltem jelo to prej jako das ale asi po 3tydnech mu
prisla domu obsilka z dopravky a musel ho odevzdat a vzit si jinyho kterej uz byl jen 3kvalt stalo
tam prej asi 10 mustosu na tu vymenu takze jich muselo bejt vic vite o tom nekdo neco? [tom] 22.02.2009 Přidat odpověď |
| Pokial viem stále má. [jenco] 31.10.2017 |
| Zdravím.Máte niekto nejaké aktuality okolo prevodoviek pána Vovesa?Vyrába tie 5 q alebo to skončilo pri tej malej sérii v 2014? [Joski] 31.10.2017 |
| 5kvalt na rýchlosti sa neprejacuje totiz povodné 3rýchlosti sú rozdelené na 5, výhodu cítit to hlavne v teréne a do kopcov alebo ked na motorke sedia dvaja, do kopca sikovnejsie splhám ako o 40kg lahsí brat [baba] 22.12.2016 |
| Dobrý den prosím o zkušenost jak jste spokojení jaká je max rychlost s tím 5 kvaltem a jestli mate puvodní motor nebo upravu na 60ccm dekuj [eli] 03.11.2016 |
| Krása, legenda žije, další dobový 4kvalt, pre Eli: cena je 16tisic kc / 600eur [baba] 02.08.2016 |
|  Ahoj, chtěl jsem se Vás zeptat, zda nemá náhodou někdo možnost sehnat válec na motor viz foto. Mělo by se jednat o závodní motor pro jawu pionýr. Děkuji,, [tomas1] 01.08.2016 |
| Nevíte prosím cenu na kolik to vyjde ? [Eli] 26.06.2016 |
| Volajte na tel. cislo ktore bolo uvedene o par prispevkov nizsie. [jenco] 26.06.2016 |
| Dobrý den prosím kontakt kde jde sehnat 4-5 kvalt do pionýra a cenu za kolik jse to pořidit [Eli] 26.06.2016 |
| 5 stupňovú prevodovku od pána Vovsa by mal vyskúšať každí, je to neskutočná vec, presne a hladko radí to sa nedá ani porovnať s originálom. Na originálu oproti tomuto je nutné kopať rýchlosti. Mám na tom najeto asi 450km. [baba] 28.03.2016 |
|  Legenda žije! Foto z internetu. Pán Voves robí vylepsenú prevodovku Waltera, a to v neskutocne peknej kvalite. stojí to za kazdý halier. [jenco] 06.03.2016 |
| Zdravím ve spolek, nějakej pátek už jsem s panem Vovsem nemluvil a ani u něj doma nebyl, no poslední tel. č. co jsem na něj měl je 777566159, tak Vám možná k něčemu bude, za případné další info a zajímavosti budu též rád, Pavel Š. [Pavel] 01.02.2016 |
| Zdravím! mal by tu niekto kontakt na pána Vovesa? mohli by ste mi niekto napísať na mail: fichtljenco@gmail.com Ďakujem [Jenco] 31.01.2016 |
| Dobry den chcel by som si spravit 4q na Jawa Mustang a neviem vobec ako mam zacat ked neviem zohnat ziadny vykres pomohli by ste mi s tym ? [Jan] 30.03.2015 |
| Nestor: Pane Vladimíre, rád bych se s panem Vovsem seznámil. Mohl byste to zprostředkovat? Pokusil bych jednu špajs koupit a rád bych se podíval na převodovku p. Waltra. Dík. [Jaroslav Mareš] 26.12.2014 |
| Dobrý den všem.Jenom dodám:Pan Voves v současné době prodává 4 i pěťistupňovou převodovku která pasuje bez předělávání karterů.Když jsem s panem Vovesem osobně mluvil tak prý on dokončil a odzkoušel nápad pana Waltera a jeho převodovky ;-) [Vlaďimír] 24.12.2014 |
| Nestor: Vážení, mám problém se spojkou. Jaké máte zkušenosti se Stejskyho upravenou ze Simsona a jestli někdo nemá výkresy na nějakou úpravu. Jak již někdo psal, že i SimsiŇácká proklouzna. To je někdy potřeba, chrání převodovku. Ne? Děkuji [Jaroslav Mareš] 18.12.2014 |
| Ano, tak i ta 5° převodovka má startovací hřídel. Nějak jsem tomu před tím nevěnoval pozornost. [Pajka] 13.12.2014 |
| Nestor: Nevěřím pánové, že někdo má 15 a víc koní z válce pionýra. Ani p. Stejskal. Když vidím některé motory z nových odlitků, těžko v tom poznám pion. jako p. Voves. To platí i i roubování převodovky Simsona. Tady jezní pér ČZ čtyřkvaltů v normálních trochu navařených kartrach a jede to. Bohužel startování. K panu Pájovi. Mm tu fotku Waltera a startování na pravé straně motoru není. Jestli to řešil z leva nevím. [Jaroslav Mareš] 13.12.2014 |
| Pajko ale ta 5 q od pana Waltra(tu niekde nižšie vyfotená na tom kartóne)má aj štartovanie.Nemyslím(neviem o tom) že by vyrábal aj variantu bez štartovania. [Joski] 12.12.2014 |
| Já mám výkresy opracování hrubého odlitku bloku motoru pro původní 4° převodovku ČZ. Bez odlitku nebo formy odlitku a obráběcího vybavení je to k ničemu. Pak mám ještě výkresy od 4° převodovky pana Waltera, která pasuje do původního motoru bez úprav, kde zůstává i startování i řazení na původních místech. Pouze nemám výkresy od startovací části. Fotky převodovky podobného provedení, od stejného autora, tady už byly. Ty ale byly 5° a bez startování - od těch výkresy nemám. [Pajka] 11.12.2014 |
| Co to má společného s pionýrem ?????????? Už je to komplet celý překopaný, znám maníky co mají původní způsob plnění, původní skříně, původní vložku (rozměry) a mají také 15 koní, to už je o něčem jiném. [Toník] 11.12.2014 |
| Vasty ano,tato šílenost môže byť 4 q aj 5 q,ale vovarenie prevodovky zo Simsona do Pio je sakra daleko od 4 q či 5 q do pôvodných karterov jak tvrdí níže Vendy. [Joski] 10.12.2014 |
|  5q prodává p. Voves, 4q se už taky vyrábí a tady do tohoto motoru jde 5q i 4q. [vasty] 10.12.2014 |
|  [Pavel] 09.12.2014 |
| Zdravím, nemá pan Voves už nandanou pětistupňovou, alespoň někdo ze známých mě to snad říkal, na brzdě má 15,2 koně, takže už by se víc stupňů hodilo. [Pavel] 09.12.2014 |
| Pánové dovolím si malinko nesouhlasit.Koupit 4 Q-kde Vendy,daj sem kontakt a utrhnou ti ruce.5 kvalt je skoro Sci-fi,síce existuje ale koupit se nedá.A p.Mareš prevodovku z ČZ už nikto neosadil posledných cca 30 rokov ponevač nebolo do akých karterov a je to co do funkčnosti nezmysel pokiaľ niekto nestavia dobovú repliku.A ešte k panu Lukášovi-jak dopadlo jednání s panem Pajkou o 4 q ak to nie je tajomstvom?Dik.Joski. [Joski] 09.12.2014 |
| Nestor: Dnes se dá skutečně koupit cokoliv. Někdo prodává i vyložený šunt. Druhá věc je životnost.Převodovka ČZ je dobrá, ale neřeší nevýhodu přímého převodu. Dvouhřídelové převodovky jsou pro tento účel výhodnější. Otazkou je startování. [Jatoslav Mareš] 08.12.2014 |
| tak v dnešní době není problém koupit 4 a 5Q do normální skříně bez úpravy natož výroby karterů [Vendy] 07.12.2014 |
| Nestor: Mám fotku 50 Walter. Bohužel jen z pravé strany. Je to jak uvádíte válec a hlava "kaktus" a bez startpáky. Foto je někdy z druhé poloviny osmdesátých let. [nestor] 05.12.2014 |
|  Měl bych zájem o ty výkresy jsem schopen vyrobit repliku celého motoru a rad bych tento plán realizoval pokud by jste byl ochoten mi prodat kopii techto vykresu mohu. SNazil jsem se s vami zkontaktovat prez email ale nikdo mi zpatky neodespsal. Pro zajimavost v soucasne dobe pracuji na vyrobe repliky karteru a vika spojky na zavodniho silnicnoho 6 rychlostniho tatrana z povazskych strojaren zatím je skoro hotové víko na spojku kartery pocitam ze do zimy budou take. prosim pane z prezdivkou PAJKA kontaktujte me na email lukas590@post.cz nebo tal 608 711 734 mel bych vazny zajem o tu vykresovou dokumentaci na 4 kvalt od pana Kreibicha [Lukáš] 14.08.2014 |
| Mám výkresy všech dílů převodovky (kolečka, díly startování, pružinky) a startování by šlo vymyslet. Někomu z vás by se chtělo vyrábět 4q převodovku? [Pajka] 10.08.2014 |
| Pajka-pokud to nebude pro Pajku,problém,tak zkus namodelovat i ty hřídele.Popřípadě kdybys mi mohl poslat lepší sken té skříně,koleček a hřídelek.Klidně Ti pošlu mail a můžem to řešit.Samozřejmě se Ti budu revanšovat buď náhr.díly,nebo co sháníš-pokud to bude v mojich silách! [ivošek] 08.08.2014 |
| Ivoš mal som ju na ponku,ten 5Q,takže žiadne sci-fi ale nedovolil mi ju nafoťiť pretože dal slovo asi výrobcovi?Nevím-ale rešpektujem.Inak čo sa týka výkresov súhlas. A Pajka podľa počtov zubov na tom výkrese ak dobre vidím je to presne ako môj 4Q s trojkou 21/17,takže vcelku dobrý pilový diagram na sériovku, akurát celé radenie inak. [Joski] 08.08.2014 |
| Jinak tato verze 4q má i startovací mechanismus na původním místě. Výkresy jsou kompletní, chybí pouze výkresy startování (nebyl by to problém dopočítat a nakreslit). Z původní převodovky nepasuje nic. V mých silách je vyrobit řadící mechanismus, ale převodová kola ne, tak jsem to nechal ležet. Kdyby někdo měl výkresy toho 5q, šlo by vyřešit i startování, muselo by se ale udělat ze strany primáru podobně jako to měly Jawy/ČZ. Primár by musel být značně odsazený a je to příliš komplikací. [Pajka] 08.08.2014 |
|  Zde je hrubý model převodových "stromečků". Zbytek jsem nemodeloval, neměl jsem důvod (problém by to ale nebyl). [Pajka] 08.08.2014 |
|  Předem chci ještě zdůraznit, že jsem tu vloženou fotku moc nezkoumal, ale od pohledu mi bylo jasné odkud "vítr vane". Mylně jsem se domníval, že je to 4q převodovka (podobnost díky stejnému autorovi ale není náhodná). Aby to nevypadalo, že jsem nějaký kecal, přikládám scan sestavy - ten je nekvalitní, ale jednotlivé výkresy součástí jsou dobré. [Pajka] 08.08.2014 |
| Joski-tedy proč pan majitel neposkytne ty fotky?Nebo ten pán co si říká Pája,píše,že má dokumentaci v archivu,tak proč to nedají ven,ať můžem laborovat.V archivu je nám to naprd!A nebo pánové jen mluví a nemaj nic.Motoristi by si naopak měli pomáhat.Nebo mají strach,že to okopírujem a dáme si to patentovat!! [ivošek] 07.08.2014 |
| Poopravím-nie bez neutrálu ale bez štartovacieho segmentu a toho všeho okolo.Potom je místa dost aj na široké kolečká ale to roztláčanie-ee.Ešte tak na nejakej rýchlostnej verzii by to možno nevadilo.Bohužiaľ majiteľ toho 5 Q neposkytne daľšie foto.Což je škoda,lebo to je veľmi bytelná verzia.Žádné poddimenzované (úzke)ozubenia.Já to vlastniť zadám to do výroby prvému čínancovi čo stretnem a bolo by po probléme.Ale takto si musím vystačiť s 4 Q lebo na tamto(to 5Q tu na obrázku) hamba-nehamba nemám. [Joski] 07.08.2014 |
| Tak tady sleduji tu diskusi,o tom čtyřkvaltu,tá fotka je pěkná-vyfoť ju ještě obráceně ať vidím na kolečka a pak se budem bavit-JO !!Jinak Joski má pravdu,sám laboruji čtyřkvalty,550 až 23 a vím co to obnáší narvat to do klasickýho karteru,takže nemelte fůrt dokola dejte tam pořádnou fotku-a chci vidět jak to tam,ten P.Kreibich udělal.Jináč budu stále tvrdit,že když uděláš čtyřkvalta,tak jedině bez neutrálu,protože je tam málo místa,jinak jsou kolečka moc úzká a ať je ve fabrice udělají sebelíp,tak se sypou !!! [čtyřkvalt] 06.08.2014 |
| OK,ale stejná byť nemôže,4 q predsa nemôže(nemusí) mať 3 vidličky.Skôr sa podobá možno ten radiaci automat ak je to od toho istého konštruktéra,ved daj nejaké foto,hoc aj rozmazané? [Joski] 06.08.2014 |
| Podrobně jsem to neporovnával. Tamto je taky převodovka od pana Waltera a je 4°. Na pohled vypadá stejně. Je možné, že ve vývoji pokračovali. [Pajka] 05.08.2014 |
| Pajko prdlajz.Je to petikvalt.A áno,konštruktérom je pan Walter.Je to jedna z 5 vyrobených kusov,ak chceš presne č.4 a je na slovensku,dnes som ju mal v rukách a obdivoval.Tento pán Walter už zomrel-nebudem rozoberať ako.Obrázok je z mojich www a s majiteľom som v kontakte.Takže neviem aké máš výkresy ale tato prevodovka na nich na tisíc percent neni už len preto že tvrdíš že je to 4 kvalt. [Joski] 05.08.2014 |
| Já tu zpátečku myslel ironicky - bohužel tady chybí smajlíci! [HonzaBK] 28.07.2014 |
| jesli to 5-tý soukolí není zpátečka?? [HonzaBK] 28.07.2014 |
| Až na to že ja tam furt vidím 5 párov ozubených kolies,čo je na 4Q nejak moc? [Joski] 21.07.2014 |
| Doplnil bych informaci, že ta čtyřstupňová převodovka, co tady dával fotku Majco, je dílem pana Waltera a pasuje do původního bloku motoru bez úpravy. Dokonce je realizovatelná se startovací pákou na původním místě. Řazení je rovněž stejné. Pan Walter žije a fotka je nově vyrobeného kusu. Výkresovou dokumentaci této převodovky mám ve svém archivu. [Pajka] 15.07.2014 |
| Dobrý večer.Já už jsem minulý rok pana Krejbicha kontaktoval.Ozval se mi jen jeho syn protože jeho tatínek už dávno zemřel.Chtěl jsem totiž po něm více info o vyráběných čtyřkvaltových motorech pionýra ale bohužel o tom už nic nemá :-( [chalupsky.v] 28.01.2014 |
| Monty díky. [Pavel] 28.01.2014 |
|  Zdravím, nemáte náhodou někdo kontakt na rodinu pana Kreibicha, který dělal 4 kvaltové pionýrové motory. Jeden sběratel od něj v roce 1968 dovezl tento motor a rád bych se k němu dozvěděl více, zda jej dělal on, či někdo jiný apod. Za jakoukoliv zprávu s kontaktem budu vděčný. [psmotokary] 28.01.2014 |
| Omlouvám se za rozmělnění diskuse a převedení jiným směrem. Nečekal jsem, že mě toto téma tak pohltí. [JB] 21.12.2013 |
| JB a Virotago,máte sice hodne pravdy len ste nejak v blbej rubrike.Toto má byť pojednanie o 4 q pionieroch.? [Joski] 20.12.2013 |
| Já jsem toho nalítal také dost. Také jsem se hodně namontoval. Věřím i, že mi to něco dalo. Ale. Vždy je rozdíl jezdit na současné technice, případně technice srovnatelné a jezdit na technice desítky let zastaralé. Tehdy nebylo na výběr, o tom nemá cenu diskutovat. Dnes je situace diametrálně odlišná. Dnes nemusí být nikdo zbohatlík, aby záskal kvalitní motoku. Samozřejmě ne novou a ne nabitou elekronikou ale takovou, která od mladých let dá člověku dostatečnou jezdeckou průpravu, po které se nemusí bát sednout na pořádnou motoku. Přeci jen přesednout z pionýra na nějaký supersport, což ještě nedávno bylo možné, není jen tak. Hodně lidí to stálo život. Souhlasím, že dnes na motorce jezdí kde kdo a podle toho to taky na silnici vypadá. To je stejné jako jako s auty. Myslím ale, že v motocyklech se situace začíná měnit. Dorůstá generace motorkářů, která již od počátku má možnosti a u ní je šance, že bude jiná. Pokud si ale nechá poradit. [JB] 20.12.2013 |
| viratgo-já Ti odpovím asi takto-v podstatě máš pravdu:každý kdo má chechtáky(eura,doláče,libroše)si může koupit co chce(pokud mu to někdo prodá) a jezdit na tom a myslet si svoje!!ale to co jsme si složili mi veteránisti,závoďáci,puntičkáři,kteří se zajímame o každou podložku to je úplně o něčím jiném!! [ivošek] 19.12.2013 |
|  Teď se omlouvám jedneho jsme koupili v85 ve zlín a druhý v kremzu 88 [ivošek] 19.12.2013 |
|  mototechna Kroměříž [ivošek] 19.12.2013 |
|  důkaz že Simsáci byli i na Moravě [ivošek] 19.12.2013 |
| JB-nějak nepobírám poznámku jezdecky ztracené dva roky ježdění. Já nalítal v 80tých letech na mustangovi 20 000km a další porce na různě upravených kroskách z kývaček a číz,který se vtý době povalovaly na každým smeťáku,samo že bez přilby. Byly to krásný roky a hlavně spousty jezdeckých zkušeností a návyků,které využívám do dneška. A proč to píšu. Dneska jezdí spoustu hńupú a tvrdých rádoby motorkářů-zbohatlíků a na první pohled je na nich vidět,že jim chybí právě tyto zkušenosti. O co míň jsou vyjetý o to víc jsou namachrovaný. Je doslova tragedie sledovat jejich jízdu v koloně při spanilé jízdě a je třeba dávat veliký pozor. To ovšem neplatí pokud jedeš s klukama,co jsou vyježděný už od pionýrů. Ota. [virotago] 19.12.2013 |
| HonzaBK-Simsoni byli na Jm kraji-pokud jsi měl známé v (Gottwaldov)a v Brně! [Ivošek] 19.12.2013 |
| Je možné, že MZ 251 byly dražší než Jawy 350. Už si to opravdu nepamatuji. Pro Simsony se jezdilo do Prahy do Kotvy. Tedy pokud tam měl někdo známého. Na pionýrech tak v podstatě nechtěně vyrostlo většinou hned několik generací, protože buď nebylo na Simsona, nebo jej nebylo jak koupit. Kdo tu dobu zažil, tak jistě zažil své. Někdy si říkám, že bylo dobře, že jsem Simsona neměl. Na druhou stranu to byly jezdecky ztracené dva roky legálního ježdění. [JB] 19.12.2013 |
| Tom-myslím si .že to není možné,aby z Povážských dali omylem 4kvalt Mustangy(protože Ti si to hlídali)Pokud nějaké prototypy udělali!! [Ivošek] 19.12.2013 |
| Joski-s tím 4kv.laborovali už v r.60 na pařezoch.Kolem 70 let se začali jezdit 50cm závody,tak laboroval s J-21-23.4kv-bez neutrálu.Když to- sebe líp vyladíš,víc jak120km z toho nedostaneš!(trojka nebo čtverka-přímý záběr)odvislé od otáček motoru.Šoupě nebo symetrák.Přišli z Povážské s Tatranem 6kvalt(150km)A mi- co jsme to dělali na koleně ty naše Pio jsme byli v P..eli!!Maximálně ses chytal na oblastkách na repub.jezdili Havrda,Kába,Krmíček,Zapletal všechno Tatran!!!Jinak už jsi ty laborace otevřel?Písni mail ať nezatěžujem forum! [Ivošek] 19.12.2013 |
| 11500 stály 150, 250 stály víc a na JM kraji nebyly ani MZ ani simsoni. [HonzaBK] 19.12.2013 |
| Já si pamatuji, že v roce 1990, byly u nás v Havlíčkově Brodě za výlohou Mototechny Jawa 350 typ 639 společně s MZ251. Jawa stála 11500 Kčs a MZ 10500 Kčs, ale to už přesně nevím. Jezdili jsme je okukovat a byly tam poměrně dlouho. Všichni mí kamarádi toužili po Jawě a já po MZ. K MZ 251 jsem se dopracoval až za několik let, kdy jsem ji koupil ojetou od prvního majitele za 21000 Kč. [JB] 18.12.2013 |
| HonzaBK> Bylo to "okresni". Ja koupil jak Simsona Enduro, tak MZ dalo by se rict bez jakychkoliv problemu. U nas se objevily 2ks endura z prvni desetikusove serie co prisla do republiky. Jeden nikdo nevidel, druhej dali na kram - chybel mu klicek od kastliku. Koupil jsem ho, kastlik jsem otevrel hakem a klicek jsem si vyrobil podle zamku novej jehlovym pilnikem. Dilu bylo dostatek, takze jsem po cca roce koupil novej zamek vc. 2 klicu. MZ u nas neexistovalo sehat. Nelenil jsem obvolal mototechny a v Pelhrimove jich byl plnej kram a nikdo je nechtel. Vybral jsem si s chromem, kamos co byl se mnou si vzal s cervenym. Mohl jsem mit i 250, ty tam byly 2. Nejvetsi komedie byla se Simsonem, musel jsem ho nechat 3 dny na krame, aby bylo neco ve vyloze, protoze se opozdila dodavka J20 :-) [Pája] 18.12.2013 |
| a byla to 150 v té době se sem ještě 250 nevozily. [HonzaBK] 07.12.2013 |
| ahoj Jirko bylo to v roce 1989 Nebo možná 1988) musím se podívat na fakturu. [HonzaBK] 07.12.2013 |
| Ahoj Ivoš.Zaujímalo by ma kto tohle používal kedže som dospel k stejnému prevedeniu po cca 40 rokoch?Joska. [Joska] 05.12.2013 |
| V kterém to bylo roce? Šlo o MZ 150, nebo 250? [JB] 05.12.2013 |
| Zas tak podpultovej ten prodej nebyl, nebo jen částečně. Já sehnal MZ bez známostí a kamarád simosna bez známostí. Je pravda že jsme víc jak týden spali před mototechnou v Brně na Vsetínské. Zrovna tam stavěli ten nadjezd a měli tam uskladněný ty velký betonový roury, tak jsme spali v nich ve spacácích - poslední dny v mrazu. Byla to první dodávka MZ do JM kraje, takže jsem měl první MZ co byla prodána tady u nás na jihu. (do prodeje šly v ten den 2 ks MZ a 8 ks Simsonů). [HonzaBK] 05.12.2013 |
|  Ještě foto-rozdíl mezi 4rychlostní Jawou 555 a 21-23 [Ivošek] 04.12.2013 |
|  motor Jawa21(závodní)4rychlosti bez neutrálu-startování pouze roztlačením přes spojku [Ivošek] 04.12.2013 |
| V příspěvku od Zdeno Metzkera mě zaujalo: "Šikmý valec s 6- kanálovým rozvodom. Boli počítané časové prierezy kanálov". Podle čeho jste počítaly časový průřezy kanálů?? Byl to rok 1972 a Jenningsovo Handbook zrovna vyšel. Nebo jste to spočetli podle někoho jinýho? Port-mapa by nebyla? [fk racing] 04.11.2013 |
| Jeden z prototypov si môžete detailne pozrieť/nafoťiť v múzeu Bohonice.Myslel som skôr nejaké foto otvoreného motora,spojky,prevodovky. [Joski] 12.08.2013 |
| K článku o VM-238 bych dodal asi to, že na počátku 80. let byla u nás situace v zásobování malými motocykly natolik katastrofální, že byl dán příkaz Motokovu k podepsání kontraktu na dovoz 5000 kusů malých motocyklů Simson z NDR. O podpultovém nákupu Simsonů za pomoci známých se dnes dají vyprávět legendy. Ono to možná bylo i tak, že dohody o rozdělení výrobních sfér v rámci RVHP byly Československem striktně dodržovány, zatímco jiné země si vyráběly co jen uznaly za vhodné. Motocyklový průmysl u nás zahubili lidé, které zajímaly jen čísla obratu a bály se bojovat za správnou věc. Až na výjimky je tomu tak i v dnešní době, protože stále platí, že bojovat za správnou věc se nevyplácí. [JB] 12.08.2013 |
| Pekný článok,ešte by bte mohli pridať zopár foto(myslím takých doteraz nepublikovaných)? [Joski] 11.08.2013 |
| VM-238 stroj, ktorý mohol zmeniť motocyklové dejiny Slovenska. Píše sa rok 1972 – už 17 rokov sa v Považských strojárňach vyrába motocykel J-50 Pionier typ 20 ako skúter, 21 Šport a 23 Mustang. Z pôvodného 3- rýchlostného motora motokola Jawa / 1,6 HP , 45 km/h / sa konštruktérom v Pov. Bystrici aj zásadnými rekonštrukciami typu 555, či zmenou celého vozidla J-05 v roku1962, J-20 v roku 1966 , následne J-21, J-23, podarilo dosiahnuť výkon 3,5 HP a rýchlosť 65 km/h s dvomi osobami. Dokonca typ J-22 Šport , prevedenie pre Americký trh mal 4 HP a rýchlosť 75 km/h. Každé zvýšenie výkonu znamenalo ďalšie náhradné diely a stále to bol ten istý 3-rýchlostný motor, ktorého sa nie a nie zbaviť. Skúter Tatran S125 sa už od roku 1969 nevyrábal. Beží výroba motocykla SK-90 aj pre trhy v USA a Kanade. Rozbieha sa výroba mopeda M-228 pre Holandský trh. Reprodukčné náklady na 1 dolár sú síce na pokraji ekonomickej únosnosti, ale sú ešte vždy výhodnejšie ako celý rad vyvážaných výrobkov, napr. osobné automobily. A to podnik zahraničného obchodu Motokov nemá svoju obchodnú sieť, ale predával cez viacnásobných prostredníkov či dealerov. Motovýroba štátnemu rozpočtu prinášala značné príjmy, pre samotného výrobcu však bola stratová. Na finálny výrobok Pioniera bolo uvalené cenové moratórium, nie však na nakupované komponenty! J-20 stojí 3790 Kčs, J-21 3680 Kčs, J-23 4090 Kčs. Navyše pre túto rýchlostnú kategóriu vozidiel sme mali výnimku ministerstva dopravy – motocykel by mal mať akumulátor a plnú elektrickú výbavu. Štátnou skúšobňou bol zaradený do 2. stupňa akosti. Z týchto príčin sa uplatnil len na trhoch východného bloku . Považské strojárne si boli vedomé, že vozidlo J-50 Pionier je beznádejne zastarané. Preto v r. 1970 z vlastnej iniciatívy, nezávisle na Motokove, či Pražskej Jawe, pristúpili k vývoju nového vozidla, ktoré by ho nahradilo. Počiatočné zadané parametre : dvojmiestny malý motocykel, výkon 4 HP, max. rýchlosť 70 km/h, z cenových dôvodov len 4 rýchlostné stupne, vysoká životnosť, cena okolo 5000 Kčs , výroba 67000 až 70000 ks ročne / zodpovedá ročnej produkcii len typov rady J-50 /. Tu chcem znova zdôrazniť, že vývoj v Pražskej Jawe o ňom oficiálne nevedel. Jawa bola síce Gestorom motocyklovej výroby v Československu. To znamená že rozhodovala kto a aké kubatúry bude vyrábať. Ale nič viac. Nám určila oblasť nízkoobsahových vozidiel. Našimi partnermi bolo Ministerstvo všeobecného priemyslu, Ministerstvo dopravy, Výskumný ústav motorových vozidiel, Motokov, Mototechna. Uvažovalo sa že vývoj nového motocykla sa ukončí v r. 1973. Po následnej príprave výroby by Pioniera nahradil v r. 1977. Konštruktéri a výroba mali relatívne dosť času. Motokov bol v r. 1972 toho názoru že motocykle vo východnom bloku okrem ZSSR sa budú vyrábať v NDR a ČSSR. Navrhol, aby sme sa sami dohodli s partnermi v NDR na špecializácii, prípadne kooperácii výroby v objemoch do 100 ccm. Pri vyšších objemoch predpokladal že sa budú vyrábať prevažne v Čechách! Skutočnosť však bola taká, že v r. 1973, pri návšteve akejsi delegácie našich konkurentov z NDR / Simson – Suhl / na vývoji motocyklov, schovávali sme pred nimi prototypy Viacúčelového Motocykla VM-238. Motocykel bol prvým väčším samostatným projektom ktorého sa zhostil kolektív mladších konštruktérov, dozretý pri type SK-90 pod vedením skúsených kolegov. Z nám nepochopiteľných príčin sme nemohli obnoviť našu značku Manet, či aspoň Tatran. Vedenie podniku rozhodlo, že od počiatku to musí byť Jawa. Snáď aby sme nemuseli znova dodatočne opravovať drahé formy motorových skríň, ako pri type SK-90.Naša žiadosť o viac rýchlostných stupňov neprešla. Prvý prototyp z r. 1971 pod označením 171 mal motor 50 ccm s rotačným posúvačom, polovodičové zapaľovanie vyvinuté v Pov. Strojárňach, dostatočne dimenzovanú prevodovku vhodnú aj pre šport, 4 rýchlosti, dokonale uložený radiaci valec, odlievané radiace vidličky, presné radenie s blokovaním proti preradeniu, spojka s tlmičom záberu, nový štartovací mechanizmus, spádový karburátor, horizontálny valec s väčším rebrovaním, 3 bodový záves motora- laborovalo sa s vibráciami. Vozidlo malo konečne tuhý, priestorový rám, ale nad motorom. Poriadna predná vidlica s hydraulickým tlmením. Zdvih 110 mm. Zadné teleskopy – zdvih 80 mm. Nádrž 9,5 l. Dlhé nasávanie nebolo vhodné, ani koncepcia horizontálu- jediný pozostatok Pioniera. Neumožňovala športové úpravy, hlavne do terénu. Mal akumulátor – dovoz z NDR, a plnú elektrovýbavu . Smerové svetlá boli na konci riadidiel. Jediný dostupný reflektor z SK-90 . Druhý prototyp 172 z r. 1972 mal viaceré vylepšenia, aj bol ekonomicky prepracovanejší. Priestorový rám pod motorom bol vhodný na športové úpravy. Šikmý valec bez rotačného posúvača, zato s 6- kanálovým rozvodom. Chýbajúci piaty prevodový stupeň bol eliminovaný krútiacim momentom a výkonom. Mali sme skúsenosti s rozvodmi súťažného motocykla Tatran. Pozoruhodné boli aj rozvody motokárovej špičky. Boli počítané časové prierezy kanálov. Originálne šikmé kanály dokonale vyplachovali zadnú stranu valca. Mali značný podiel na dosiahnutom krútiacom momente. Neskôr našli uplatnenie aj u mopeda M 210 !Kvalitná ojnica z ložiskového materiálu mala zvláštne tepelné spracovanie. Polovodičové zapaľovanie. Jednoduché, ale kvalitné plechové radiace vidličky. Malý radiaci valec. Blokovanie rýchlostí. Spoľahlivý zjednodušený štartér. Primárny prevod zasa ozubenými kolesami so šikmými zubami. Skvostom tohto motora bola spojka s tanierovou pružinou pre zmenšenie ovládacích síl a prepracovaným vypínaním. Vnútorné i vonkajšie trecie lamely boli unášané na troch kolíkoch, ktoré pri veľkom ozubenom kolese primárneho prevodu nahrádzali kôš spojky. Dovolili bezproblémové dopĺňanie ďalších lamiel, ak by to výkon vyžadoval. Spojka sa dala bez špeciálneho náradia ľahko rozobrať a nastaviť. Dokonca bola aj krásna. Korkový trecí materiál by bol po zavedení do série nahradený lisovanou hmotou s korkovou drťou na oceľovom nosiči. Na motore bolo použitých viac patentov našich konštruktérov. Keďže bolo dosť času, venovala sa pozornosť každému detailu. Špeciálne odvzdušnenie prevodovky dovolilo položiť vozidlo na všetky strany, snáď len nie hore kolesami. Tvar skrine okolo vývodového reťazového kolesa nedovolil vklíniť reťaz po jej prípadnom spadnutí. Až neskôr to nahrádzal skrutkovaný plech u súťažných motocyklov. Ľavý samouťahovací závit nedovolil roztlačiť veko pri poruche kuželového uloženia. Tesnenie štartovacej hriadele sa dalo vymeniť zvonka. Spoľahlivý karburátor Bing s centrálnou plavákovou komorou necitlivý na náklony, inicioval vývoj obdobného v Č. Budějoviciach . Bol pružne uložený na valci aj v krabici sania. Solídne zavesený motor nás netrápil vibráciami a umožnil pri type VM-238 vypustiť aj šikmé vzpery za motorom. Presná poloha radiaceho drapáka voči radiacemu valcu sa dala zvonka nastaviť excentrom. Skrine motora, ktorý zvonka v ničom nepripomínal SK-90 sa dali opracovať na rovnakých jednoúčelových strojoch, čo predstavovalo citeľnú úsporu nákladov. Opracovávali sa spolu. Vyžadovali však guferá v hliníkových púzdrach. Vhodný rozmer gufier sa však vtedy u nás nevyrábal a dovoz za valuty neprichádzal do úvahy. Nasledovalo oficiálne predstavenie oboch prototypov odberaťeľom. Pre spustenie do výroby na oponentúre oborovej úlohy 10.10.1972, za účasti zainteresovaných – Motokovu, Mototechny, UVMV, Ministerstva dopravy a iných, bola vybraný variant 172 ako vhodnejší pre jeho viacúčelovosť. / Neboli tam zástupcovia Gen. Riaditeľstva JAWA, neexistujúceho „ majoritného vlastníka „ – ako je mylne uvedené v ináč vynikajúcej publikácii: Jawa 50 Pionýr – nakladateľstvo Grada 2007 /. Konštruktéri boli presvedčení, že iné rozhodnutie ani nemôže padnúť.Na základe tohto boli postavené ďalšie prototypy vozidla Jawa 50, teraz už definitívne označené ako typ 238, bez šikmej vzpery rámu. Technické parametre: Objem 49,98 ccm, vrtanie 39 mm, zdvih 41 mm, výkon 4,77 HP / 7000 ot., max krútiaci moment 0,516 kpm / 6500 ot., stúpavosť 25 %, max rýchlosť 73,1 Km / h – pre všetky motocykle platil vtedy rýchlostný limit 80 Km / h ! Základná spotreba 2,4 litra na 100 Km. Hlučnosť 79 dB sa podarilo splniť. Vozidlo malo zatiaľ kolesá 2,75 x 16 palcov z typu SK-90. Bubnové brzdy. Obľúbená skúšobná trať so spolujazdcom bolo Fačkovské sedlo / Rajec – Prievidza /, či horský priechod Bytča – Makov. Na nich bola vykonaná 11.9.1973 povinná konzultácia vo veci dizajnu s Radou výtvarnej kultúry v Bratislave. Na základe pripomienok hodnotiacej komisie boli na vozidle urobené určité tvarové zmeny za účelom dosiahnutia tvarovej čistoty. Úlohy sa s bravúrou zhostil náš dizajnér J. Šafařík, ktorý mu vymyslel aj meno MISTRÁL. Výtvarný model očaril každého. Bol tiež postavený aj variant s ochranou nôh a plexisklom. Vývoj bol násilne zastavený v r. 1975 z dôvodu, že odberatelia Motokov a Mototechna nepotvrdili odberné množstvá zaujímavé pre sériovú výrobu, čo považujeme doteraz za strategický omyl. Cena približne 5000 Kčs nemohla byť hlavným dôvodom, veď J-50 Mustang po všeobecnom zdražovaní vtedy stál skoro 4500 Kčs. Nepomohlo ani to , že sme mu dali meno Jawa. Rozhodnutie spôsobilo iste veľkú radosť aj v NDR. Následne Simson Suhl 3-rýchlostným typom S50 v r.1974 a 4-rýchlostným S51 v r.1979 ovládol trhy východného bloku. Trpký pocit konštruktérom zostal doteraz. Najkvalitnejšie vyvinutý typ si nezaslúžil taký koniec.Bol čas aj na kontrolnú tolerančnú dokumentáciu. V prototypovej dielni sa nemuselo pri montáži motorov nič upravovať. Náplasťou na boľavé rany bol následný úspešný prechod a orientácia podniku do oblasti mopedov typom Babeta M228,/ preferovaný hlavne vedúcim vývoja motocyklov Františkom Tichým/ s rozsiahlym exportom na západné trhy. Tu si neodpustím upozorniť, že informácia na „ http://www.historie českých mopedů „ kde sa píše , že moped M228 mal odstredivú spojku Jawa – sa nezakladá na pravde. Mal odstredivú spojku Pov.strojárni z motorovej píly vyvinutej pre Výskumný ústav lesnícky v Trstenej. Taktiež motor Babety neprojektoval Jan Křivka z Jawy, ako uvádza vo svojich spomienkach v publikácii J- 50 Pionýr- naklad. Grada 2007.Celý motor, včítane spojky, bol projektom nášho kolegu Gustáva Ulického. Výroba Pionierov naďalej pokračuje hlavne výrobne menej náročnejším typom 23 Mustang ešte do r. 1982. Už len motory do Poľského Rometa –Ogar 200 sa exportujú v počte 40000 ročne do roku 1989 ! Čím držia asi nelichotivý rekord – 34 rokov sériovo vyrábaného motora veterána Jawa 50. Zdeno Metzker 14.8.2008 [Jackboy] 10.08.2013 |
| Pája: měl jsem podobný problém s "chybou systému" na disku. "oprava" měla stát 7500Kč, ale nakonec to, naštěstí, vyřešila jednoduchá utilitka doma a hlavně zadarmo. [rybňa] 23.10.2012 |
| Jozef Joski> Foto bude az mi firma MyBlueDay Praha vrati disk z ktereho mi vytahuje data (11800,- na truhle srandu mam pripravenejch) [Pája] 22.10.2012 |
| Nedal by sem někdo kontakt na výrobce toho motoru ? [Michal] 21.10.2012 |
| Zdravím po dlhšej dobe ale pane Kríž-nedá mi:Tie foto 4 kvaltu čo som sem dal spáchala podľa Vás nejaká zbrojovka Strakonice?(vid text níže).Ak máte nejaké podklady k tomuto tvrdeniu môžete to sem dať?Lebo to s Pionierom z PB naozaj nemá nič spoločné.(V prípade záujmu mám viac foto tohoto motora) A pane Pája:čo sľúbené foto(viz.text níže,už je to 7 měsícú?) [Jozef Joski] 20.10.2012 |
| ak mate vykresi 4koveho pioniera tak prosim posielajťe my ich na email :-) [tomas ] 12.07.2012 |
| Foto dodam co nejdriv, taham to ze serveru, na netbooku to nemam cim upravit, jsou velke. [Pája] 24.04.2012 |
| Tady je foto puvodni "jihoceske" konstrukce 6ti kvaltu. Je to stare provedeni z roku 2008, dalsi byly podstatne dokonalejsi. V soucasne dobe je vse prodano a diky zmene pravidel jedou vsichni 4kvalt v klasickem karteru akorat s klapkou. Vyrobce neni nijak tajny, neni problem si u nej nechat motor vyrobit, tajnosti s tim nedela, je si nejspis vedom toho, ze lidi, kteri to dokazou zkopirovat moc neni. V soucasnosti dela vse svoje (kliky, ojnice) atd., je to jednodusi a kvalitnejsi. Motory jdou primo neskutecne... [Pája] 24.04.2012 |
|  Aj voľakedy dávnejšie to vedeli: [Jozef Joski] 23.04.2012 |
| jestly to umíš tak to jde udělat [v.] 03.03.2012 |
| Majco a co k tomu něco napsat, je to současná výroba, nebo úprava Svazarm z minulého století?? Díky. [HonzaBK] 28.02.2012 |
| Tak to je iné kafe.Som zvedavý čo na to odborníci na Považskú(-: [Fito] 27.02.2012 |
|  Ne nebol to 4 kvalt.A jelo to ako ďas kôli tomuto:viď foto.Očividne vo výrobe niekto splietol válce z Jawa 22 a šupli ich do Mustangov na domáci trh.Tie dva šikmé kanály vysvetľujú skoro všetko.Ale aj sací a výfukový kanál je iný,zväčšený.Aj nárast výkonu na 4 kone,aj nárast otáčok.Tie šikmé kanály neskôr použily do Babety.Sám vlastním 2 orginálne kusy týchto valcov a jeden jazdím.Bez akýchkoľvek ďaľších úprav utre akýkoľvek sériový pionier rozdielom triedy.Toť vše k v úvode spomenutej legende. [Jozef Joski] 22.02.2012 |
| 4 rychlostního mustanga jsem viděl na veteránském závodě Zbraslav-Jíloviště, byl to závodní speciál. [Standa] 14.01.2011 |
| Podlľa toho čo píšete,ste tiež odborík,môžem Vám dať kontakt na kolegu a sním sa môžte porozprávať. [Jozef] 14.01.2011 |
| Já jsem "nevěřící". Čtyřkvalt se dá udělat na dvojhřídelové převodovce s rovnou kulisou řazení (podobně jak u kývaček). Pěti- a víc -kvalt už takhle řešit nejde (respektive je potřeba víc než 2 vidličky). To už musí být tříhřídelová převodovka s rotační kulisou řazení. Možná se mýlím, v tomto "oboru" jsem laik nebo možná jen nemám dostatečnou představivost. Šířka kol je absolutně nevypovídající informace, zajímá mě typ řazení. [Pajka] 14.01.2011 |
| Docela by me zajimalo jak to bylo konstrukcne provedeno, o tomto zpuzobu jsem nikdy neslysel, ale docela by me to zajimalo... [Martin] 12.01.2011 |
| Spíš by mě zajímal princip řazení, to je ale fuk. [Pajka] 05.01.2011 |
| Môžem len povedat že kolečká sú široké 8,5mm. [Jozef] 05.01.2011 |
| Jozef: Šesti stupňovou převodovku si v originálním motoru neumím představit. Leda by tam byla dodělaná redukce. Nemohl by si mi prosím zjistit aspoň o jaký typ převodovky se jedná? [Pajka] 05.01.2011 |
| Je kreslená na pôvodná motor. [Jozef] 05.01.2011 |
| Bennito: Kryt spojky není třeba upravovat, stačí podložit oválem koupírující karter =). [Dachlmen] 05.01.2011 |
| Dik Pajko, ale ak na to pojdem tak trosku inak, odlievat bloky nebudem, mozno tak kryt spojky. [bennito] 05.01.2011 |
| Jozef: Ta 6 rychlostní převodovka by měla pasovat do motoru jako bez úprav? Jestli ano, o jaký typ převodovky se jedná? (jen ze zajímavosti). [Pajka] 05.01.2011 |
| Kolega má výkresy na 4 a 6 rýchlostnú prevodovku na Pioniera,hladá výrobcu,alebo sponzora. [Jozef] 05.01.2011 |
| Benito: Podle schématu si ty bloky nevyrobíš. Udělej to tak, jak to dělá hodně lidí dnes. Objetuj nějaký motor čz 125-175 a motor z pionýra, vyřízni kus karteru z čz, v blocích pionýra si udělej patřičné místo, vyúhluj si to, svař si šablonu, kterou si podle motoru ČZ zaaretuješ polohu řadícího mechanismu vůči převodovce (a zbytku motoru), vevař to tam... Lepší radu ti nedám. Původní výkresy jsou ti stejně k ničemu, to jsou výkresy na opracování odlitku, k výrobě odlitku potřebuješ model a ten nemám. Jestliže si s tím chceš ale takto hrát, tak sáhni po lepší převodovce, ta ČZ je totiž k ničemu. Vem jakoukoli jinou, raději tříhřídelovou převodovku (Jen ne z Jawy 90! To by si zaplakal nad výdělkem)... Dobrou noc. [Pajka] 05.01.2011 |
| Pajka, moj zaujem je cisto technicky. Mozno sa zahravam s myslienkou, ze sa do toho pustim. Mozno po tom tuzim davno. Vies pred mesiacom som dostaval dom a konecne sa mozem venovat tomu co ma bavi a dava mi sebarealizaciu. A to su stare motocykle. Niekde doma mam vykresy 20tkoveho motora, no neviem ich momentalne najst ........ stahovanie je strasna vec. [bennito] 04.01.2011 |
| Ale ta hlavička tohoto vlákna stejně nemá chybu! Vždy když si chcu zpravit náladu, tak si ji přečtu a je mi hned líp :-) [Pajka] 04.01.2011 |
| Pajka: dvě ty převodovky jezdí někde na jihu čech v obyčejných pionýrech, ale nikdo o tom neví :-). Majitel si je dělal doma sám a je to hrozně složité, jednu dělal cca měsíc. Víc by tě řek jeden člověk, kterého určitě znáš, když tak mi napiš na meil :). [Dachlmen] 04.01.2011 |
| Dachlmen: To je zase kapitola sama pro sebe. Nevím ale o jediném závodním stroji, který by měl walterovu převodovku. Třeba si to někdy postavím :-). [Pajka] 04.01.2011 |
| Ano, takový motor opravdu byl, používal se zejména v motokárách kde byl největší vývoj co se týče motorů Jawa Pionýr. Bylo tam i plno dalších zajímavých věcí které navenek nikdo nepoznal ale ty jsem psát nebudu :-). [Dachlmen] 04.01.2011 |
| No... I co se týče závodů. Tato svazarmovská úprava je opravdu pasé... Co ale motor, který by měl stejné startování, stejné řazení, stejnou spojku. Na venek by se nijak nelišil, pouze by měl 4 rychlosti. Tato dobová úprava není příliš známá, ale existuje. [Pajka] 04.01.2011 |
| Bennito: Můžu se tě zeptat, na co by ti ten výkres byl? Chceš si odlévat nové bloky motoru? Nebo chceš vyrábět celou jinou převodovku? Kromě známé úpravy, kdy se vyrábějí nové bloky motoru a převodovka se upravuje z ČZ, existuje ještě úprava, kdy bloky zůstanou originální a vyrábí se nová převodovka. [Pajka] 04.01.2011 |
| Jumbo, ak mozem poprosit rovnako ma zaujimaju tie vykresty. Moj mail bennito@centrum.sk Diky [bennito] 04.01.2011 |
| Ma niekto vykres na 4 kvalt pionier? Ak ano mam zaujem o tento vykres. Prosim o kontakt. Dik [bennito] 04.01.2011 |
| Zdravím všechny příznivce pionýrů.V roce 1989 jsem předělal motor z pionýra,a to dost razantně.Sání rotačním šoupátkem,snížený zdvih,postupová šestikvaltová převodovka,startování na levé straně atd.Motor točil 12 500ot/min,na brzdě jsem s tím nebyl.Bohužel z mladické nerozvážnosti jsem motor prodal i se soutěžním podvozkem.Pokud by jste někdo věděl,kde se motor nachází,ocením to,zřejmě východní Čechy. [lachim] 28.12.2010 |
| Vše o čtyřkvaltu a úpraveném motoru pionýra posílejte na email@centrum.cz.Taky vám na oplátku můžu
poslat o úpravách [Vladimír] 09.05.2010 |
| HonzaBK: nie nemám s tou knihou nič spoločné, ale ak chceš viac cez mail. [M.] 12.01.2010 |
| M. ty jsi autorem nebo spoluautorem nebo máš něco do činění s touto knihou? [HonzaBK] 12.01.2010 |
| Jumbo:můžeš mi taky přeposlat ty výkresy? Díky [Willi 109] 11.01.2010 |
| Ten článok je zo začiatku roku 1959, takže sa jednalo o Jawy 550 a tie mali výkon 1,5 k a 5000 ot.
Článok vyšiel v 10 čísle SM, Pripravovaný mohol byť na prelome rokov 58/59. V článku sa píše o
upravených pionieroch z minulého roku, čiže možno ešte 1957. No a to by na propagačné účely nebolo
najhoršie. Stroj S 10 s 6 stupňovou prevodovkou a ventilátorom bol postavený v roku 1963 vo
vývojovom oddelení PS, ten cestný postavil pán Ulický. Osobne si myslím, že niečo muselo predchádzať
výrobe súťažných a rýchlostných Tatranov. Tých Zväzarmovských a garážových bolo určite tiež dosť.
V tej knihe je niekoľko chýb, ale uvedomte si, že ju nepísal človek, ktorý pracoval v PS a
informácie iba prebral - nechcem odsudzovať, aspoň, že niekto opísal históriu tohto bezosporu
zaujímavého stroja. Vraj pracuje aj na knihe o Tatranoch - špecialoch. HonzaBK: Ak máš chuť
napíš mi na mail na ktoré chyby si narazil v knihe ty, možno som niektoré prehliadol a vysvetlili by
sa. Jumbo: tie výkresy z Jawy 90 by zaujímali aj mňa, mohol by si mi ich, prosím, preposlať na
môj mail [M.] 11.01.2010 |
| přesně tak originál nebyly, jen svazarmovský a jiný stavby. O tom taky pojednává knižka z Grady o
pionýrech. Jinak ěm ta knížka ale dost zklamala, jsou tam velký nepřesnosti mezi typama (zaměněné
fotky hlavně u 05) a taky hodně překlepů. Divný text u 21 atd. [HonzaBK] 11.01.2010 |
| přesně tak originál nebyly, jen svazarmovský a jiný stavby. O tom taky pojednává knižka z Grady o
pionýrech. Jinak ěm ta knížka ale dost zklamala, jsou tam velký nepřesnosti mezi typama (zaměněné
fotky hlavně u 05( a taky hodně překlepů. Divný text u 21 atd. [HonzaBK] 11.01.2010 |
| M:neviem,ale nad článkom sa spomína model 555,takže začiatky.8000 otáčok a 4PS v porovnaní so seriou
je to neumerné. [jumbo] 10.01.2010 |
| jumbo: a ty vieš z ktorého roku je ten článok? [M.] 10.01.2010 |
| To sa v PS velmi nevytiahli ak im upravené pioniere išli až 77km.Na to stačí 4kanál a znížená
hlava,ostatné séria.Dachlmen:ozvem sa na mail,nejaké výkresy z J90 som našiel. [jumbo] 10.01.2010 |
|  Pozor, netvrdím, že to bol 4-kvalt, ale pre doplnenie, že aj v PS sa úpravami zaoberali. [M.] 10.01.2010 |
|  ČZ Strakonice nic nevyráběly. Jedná se o svazarmovské stavby a tom jsem dost napsal níže. Jistou
zajímavostí ale je, že na originálních výkresech čtyřkvaltového motoru 50 jsou v popisových polích
předtištěna razítka ČZ - možná to někdo (to ale mimo plán n.p. ČZ) kreslil na "firemní"
papíry... [Pajka] 10.01.2010 |
| Docela by mě ty válce zajímaly, jak nový tak orig. upravený, kdyby měl někdo nějaký plány tak bych
do nich rád nahlíd. [Dachlmen] 10.01.2010 |
| Tohle je příběh,který je patrně smyšlený,protože tovární mustang 4.kvalt neexistoval...pouze
speciální série motorů vyrobená zbrojovkou Strakonice,která neměla s Povážskýmí strojírnami nic
společného....Válec a hlava u motoru ze zbrojovky byla vějířovitá a převodovka byla čz/ůdajně
rykša/...A to jelo jako z praku... [kriz] 10.01.2010 |
| Zajímavé téma, chtěl jsem se zeptat Jumba aby mi víc řekl nebo napsal na meila o té Jawě 90
převrtané na 50, néjenže mě zajímají 4 kvalty v pionýrech ale také předělané devadesátky na 50¨,
dokoncejeden motor vlastním. Díky moc [Dachlmen] 09.01.2010 |
| Ahoj, prosím kluka, který se přidal do diskuse dne 18.07.2009 pod jmenem [Pája] , aby se mi prosím
ozval je to pro mě velmi důležité. Předem mockrát děkuji. e-mail: skacelt@seznam.cz [tomas skacel] 10.12.2009 |
| M:nie su to zo Sverepca.To boli tvz. garážové prestavby pre vlastnu potrebu s tým,že sme mali celkom
slušné technické zázemie.bohužial z tých časov mi zostala len prevrtaná J90,nejaké piesty do 50ccm a
nejaké výkresy,ale vela toho nie je.Viac menej sa to robilo z hlavy a skušalo tak ako všetci v tej
dobe.Vtedy nikto nepredpokladal,že to bude niekoho zaujímať. [jumbo] 08.12.2009 |
| jumbo: táto téma ma tiež zaujíma. Hlavne aj časť o prestavbách Jawy 90. Máš na mysli motocykle,
ktoré jazdili pod Zväzarmom Sverepec? [M.] 08.12.2009 |
| Pajka:tá motorka jazdila motocross v roku 1982. [jumbo] 07.12.2009 |
| Jumbo: Pochopil jsem tě správně, že si nejezdil na 4kvaltě, ale na závodě ho měl tvůj konkurent. Jak
sem psal, tak těch verzí vycházejících z Waltera bylo víc, těžko říct, co všechno byla jeho práce a
co už nebyla. Konkrétně pionýr na této fotce:
http://www.jawa-50.cz/filesystem/galerie/dobove/cross/terenni_dobove_upravy_02.jpg ale má ten
rozdvojený primár. Osmikvalt to nebyl, byl to jen čtyřkvalt s redukcí a možná to ani nepochází od
pana Waltera. Znám se jen (přes internet) s klukem, co dělá do závodních strojů a náhodou se mu vrak
tohoto pionýra podařilo sehnat. Bohužel je primár nekompletní a nefunkční, ví ale o dvou funkčních
(dobře veřejnosti uschovaných a opatrovávaných) kusech, kde to funkční je. S jistotou jenom vím, že
válec a hlava jsou Walter. O tom spínači ti víc nepovím, ale je to prý celkem jednoduše řešené a
díky tomu můžeš přeřazovat bez té spojky. Netvrdím, že na Slovensku Walterovi motorky nejsou,
ale jen si nemyslím, že někdo jezdí závody s tímto zmiňovaným motorem (je ale možné, že ano). Jestli
má někdo dochovaný motor jak je na té fotce, tak mě to z "dokumentárně-historického"
hlediska zajímá. Většina dnešních čtyřkvaltů jsou buď repliky motorů s "hvězdou" hlavou
a nadvařenými žebry, nebo původní bloky (těch je nesrovnatelně míň), ale rovněž s novým válcem a
hlavou. Z tehdejších dobových úprav dnešním může opravdu konkurovat snad jen ten Walter, ten vyvinul
motory přes 10 k, soudobé svazarmovské měly dle pamětníků 6-8 koní. [Pajka] 07.12.2009 |
| Pajka:máš pravdu,že si písal o valci a nie o pieste-takže beriem.Ale aj ty čítaš zle,pretože ja som
nespochybňoval upravy J90,ale odpruženie zadného kolesa(v članku monošok-cantilever).Ďalej, ja som
nejazdil na 4kvalte,ale J90=50(40-39,5).Možeš tvrdiť čo chceš,ale aj na Slovensku bola motorka od
Waltra.A nakoniec aj v tom článku sa píše o 6kvalte a nie 8kvalte.Tejto problematike sa nevenujem
viac ako 25 rokov,ale s 8kvaltom som sa stretol len pri Tatrane.Mohol by si podrobnejšie popísať ten
vypínač zapalovania pri radení,lebo sa mi to nezdá aby sa vypínal motor pri radení aj keď na
okamih.Máš pravdu,tu sa bavíme len o prototypoch alebo malých seriach. [jumbo] 07.12.2009 |
| Jinak ještě doplním. Těch čtyřkvaltových motorů je spousta. Byly jich vyrobeny desítky, jak říkám,
tak jen velmi málo z nich mělo startování (takže byl použit sériový levý dekl). Dneska spoustu
těchto motorů jezdí na tratích, ale v naprosté většině jsou válce a hlavy nový výrobek, s novým
časováním. Stejně tak rámy. Centrální tlumení na originálních čtyřkvaltech vycházejících z pionýrů
prostě nebylo. To že to dělal pan Walter na svých stavbách vycházejících z SK-90 v polovině 80. let
je trochu jiná. Ono taky na honě závodech bývalo omezení, že rám může být upravený, ale musí
vycházet z pionýra. Dneska se ale setkáš s kde čím, motory s 4q převodovkou se znovu dělají. Pár
nadšenců okopírovalo starý dochovalý motor a bloky odlévá znovu. Řekl bych, že je jich dnes vyrobeno
i víc, než jich bylo vyrobeno za komunismu Svazarmem. Navíc dnes už to nikdo necpe do originálních
rámů, ale i rámy se dělají nové, nebo se často použijí rámy z nějakých pitbiků a podobně. To, že si
závodil s čtyřvkaltem je tedy úplně normální a nezpochybňuji, ale silně pochybuji, že to byla
walterova úprava. Originální výkresy pro výrobu karterů pro převodovku ČZ mám v archivu. [Pajka] 07.12.2009 |
| Jumbo: Špatně jsi četl. Od konce - psal jsem, že válec byl litinový, o pístu jsem nemluvil - ten
musel být samozřejmě z lehkých slitin. Dále, motor na fotce, co vycházel z Jawy má
převodovku ČZ. Jedná se o panem Walterem zdokonalenou úpravu, jež se běžně dělala ve Svazarmu, tj.
nový odlitek bloků, přepracovaný primární převod, atp. Většina svazarmovských motorů neměla
startovací mechanismus a měla sériové levé víko. Jen pár kusů mělo i odlité nové levé víko, které se
skládalo ze dvou kusů a bylo vybaveno systémem "jednopáky" na řazení a startování rovněž
z ČZ. Motor na fotce vychází z této úpravy, která vznikla v polovině 60. let. Pan walter ale
vypracoval nový válec s vložkou a hlavu - komplet nová výroba (časování se nedá aplikovat na
originální válec). Specialitou byl především ale ten primární převod - ten byl provedený soukolím
(kusová výroba), podobně jako SK-90, chod motoru byl obrácený, na primáru byla dvoustupňová redukce
(2x4=8 kvaltů), v řadícím mechanismu byl spínač, který při řazení odpojoval zapalování, takže se
mohlo řadit bez spojky. Co se týče rámu, tak nevím. Kus co je na fotce vychází rovněž ze
svazarmovské úpravy z konce 60. let a vím kdo má téměř stejné provedení (liší se karburátorem -
sk-90, jinou nádrží, výfukem a dalšími detaily). Vše nasvědčuje, že je to teda to první walterovo
provedení, co mělo 10k při 13.000 ot. Nicméně i motory se liší a prý ten motor dosahoval při dalších
lazeních i 13 koní. Ostatní walterovi stavby v podstatě viz článek - není to "jedna
paní povídala" a jestli nevěříš mně, tak si to tam přečti. Ostatní stavby, včetně toho 6kvaltu
vycházejí motorově z SK-90 - tj. jak 70 ccm tak i 50 ccm. Tento motor je konstrukčně mnohem dál než
motory "jawa" 50. Navíc velkou výhodou je rotační šoupátko, lepší převodovka (s možností
úprav) a víc "masa" pro pilování kanálů ve válci (obvzlášť při použití menší vložky). Co
se týče rámu - rovněž je to psané v tom článku, pan Walter si je stavěl sám a měly centrál.
Jinak co se týče původního smyslu diskuze, tak ANO, čtyřkvalty byly. Nejedná se ale o TOVRÁNÍ
úpravu, nýbrž o tehdejší kusovou výrobu (Svazarmem) čistě pro závodní účely. V Považských
strojírnách nikdy nic takového nebylo (když opominu prototypové studie 171 (celkově odvozeno od
SK-90), 172, 173 a výsledný VM238 - u všech převodovka odvozena od SK-90). Žádný pionýr, kterého by
si někdo koupil s 4q převodovkou tedy nebyl a opravdu toto patří mezi (bohužel hodně rozšířené)
historky typu: "Babka povídala" nebo "Sousedův známý koupil...".
Co se týče té tovární stavby s 6q převodovkou přímo z PS, tak ta znovu potvrzuje pravidlo. Nejedná
se o 6 stupňovou převodovku, ale pouze o tříkvalt vybavený redukcí na sekundárním převodu (Walter ho
dal po vzoru závodní Jawy na primár). Tak asi tak... Kdyžtak mně to zpochybněte, třeba se
mýlím. Chystám se o těchto věcech časem napsat rozsáhlý člán dát ho na svůj web,
momentálně ale ani nemám čas číst komentáře, natož něco na web přidávat.
http://www.jawa-50.cz [Pajka] 07.12.2009 |
| Pajka:niečo je pravda a niečo nie.1.pan Walter naozaj vychadzal z kartrov pionera typ neriešim.2.pri
štvorkvalte som bol tak ďaleko ako teraz pri počítači.Spolu sme závodili,takže nie je to jedna pani
povedala.valec hlava to by mohlo sedieť na Jawu.objem motora bol 75.z čoho bola prevodovka
neviem,ale spojkový kryt bol seriový.zadné pruženie cantilever(yamaha).3.pokusim sa nájsť članok o
6kvalte.4.v tom článku redaktor Stano Cvengroš sa pomýlil-pruženie takisto cantilever.5.upraviť J90
na objem 50 je ďaleko výhodnejšie ako upravovať pionier.viem o čom hovorim,lebo s takým som
jazdil.6.tá ojnica-ak je kovaná tak by to mohla byť J90.ak vyzerá ako frezovaná,tak by mohla byť z
tatrana(nie skuter),taku mám v motore objem 116(piest55 motocross).7.liatinový piest može byť akurát
na stabiláku a nie v motori ktorý točí 8000 a viac.povedzme,že to bol kovaný piest z nejakeho
cestného špeciálu. [jumbo] 07.12.2009 |
| no vida tato diskuze čím dál tím víc podporuje nesmlslnost původní otázky. Asi nikdy neexistovaly
mustangy (pionýra) s více jak 3 rychlostmi, které by se dělali alespoň v několika desítkách kusů.
Vždy se tedy asi jednalo o individuální stavby pro různé soutěže. [HonzaBK] 07.12.2009 |
| Ten 6q pionýr na fotce je tovární stavba přímo z PS. Měl dvoustupňovou redukci na sekundárním
převodu a ventilátorem chlazený motor. Pan Walter použil tehdy běžně rozšířenou úpravu -
nově vyrobené bloky motoru pro převodovku ČZ (Kubatury: 125,175,250; typy: 453,450,455). Válec s
hlavou přepracoval ze silniční dvouválcové Jawy 125 ( http://www.jawa-50.cz/data/jawa-125.jpg). Jako
bonus měl tento motor redukci primárního převodu, takže v podstatě osmikvalt. Motor měl ještě pár
specialit a bylo to celkem dělo (fotka:
http://www.jawa-50.cz/filesystem/galerie/dobove/cross/terenni_dobove_upravy_02.jpg). Vzniklo asi víc
kusů, vím minimálně o třech (respektive ne já, ale člověk, co se o to zajímal), každý trochu jiný.
Další zmiňované motory pana Waltera vycházely z SK-90, nikoli z pionýra a byly stavěny
mimo továrnu. Více v malém článku zde: http://www.jawa-50.cz/data/walter.jpg Další
zajímavý tovární kousek je tento motor: http://www.jawa-50.cz/galerie/original/blok.html, který
vlastní kamarádův bratr. Blok (typ 05) je odlitek do normální formy, žádná domácí tvořivost.
Klikovka má kalené setrvančíky jako byly na typech 20-23 (objevily se již u posledních typů 05).
Ojnice zatím neidentifikovaná (nevíte?) s roztečí 90 mm a jehlovým horním ložiskem. Válec byl na tom
prý litinový, ale nedochoval se. Díra pro startpáku zaslepena. [Pajka] 06.12.2009 |
|  Dobrý den, přikládam Vám fotografii soutěžního pionýra používaného jezdci z P. S. Nevím jistě jestli
se jedná o úpravu zde zmíněnou redukcí od p. Waltra, jelikož jedinou, kterou jsem od něj viděl byla
vyrobena a používána na motorech čz 125-150 C, či scott. tato redukce Vám zdvojnásobila počet kvaltú
v motoru. Takže ze sériového C vytvořila 6 kvalt a z motoru scott 8 kvalt. [psmotokary] 06.12.2009 |
| Páni,zbytočne sa doťahujete 4-6 kvalt.jedno aj druhé existuje.V roku 1982 na Slovensku v motocrosse
bol 4kvalt-kartre vika pionier valec a hlava iný odliatok,ram trubkový.Vyrobil to pan Valter.6 kvalt
bol v Svete motorov rok82až83.Ten mal ine spojkové veko,spojka ovládná ako ČZ motocross.jumbo [jumbo] 06.12.2009 |
| Jirka má 6-tikvalt,je tam úplně jiná převodovka a zatím je to jediný kousek,žádnejch šest.Víc k tomu
nemám a přijeďte do Lhoty,ale Jirka tam,bohužel,nebude. [Willi 109] 06.08.2009 |
| Pre Fachman : o ktorom roku asi tak hovoríš v súvislosti s tými 6-kvaltovými pioniermi? [M.] 04.08.2009 |
| Tak co Fachmane už nám konečně ukážeš svoje díla?!!! [Mirek] 04.08.2009 |
| Fachmane ukaž nám nějaké fotky mlít umíš dobře. [Jiří] 26.07.2009 |
| Ještě k závodním rámům pana Mazance. Karel Mazanec je sice vyráběl, ale s konstrukcí Jawy to opravdu
nemělo nic společného. Pouze zaměstnanecký poměr (dělal na frézce). Rámy vymyslel a namaloval nějaký
pan Smejkal, který v té době pracoval v Jawě na výstupní kontrole. Tento pán si také pro sebe
postavil první vodou chlazenou stopětasedmu. Měla centrální pérování patent Honda. Pro zajímavost -
válec měl membránové sání a jako chladič posloužil radiátor topení z Moskviče. Motocykl jsem osobně
vyzkoušel na jednom motokrosovém závodě a choval se skvěle. Děkuji. [Fachman] 26.07.2009 |
| Originál tříkvalt s redukcí měli přímo závodníci v PS, kteří s ním závodili. Jinak čtyřkvaltů bylo
vyrobeno spoustu a ostatní úpravy už jen jednotlivě. Co se týče prototypů 171, 172 a
VM238 Mistral, tak to byly čtyřkvalty. Převodovka je stejného typu jako v SK90 (Jawa 90), ale právě
upravená o jeden kvalt. Konstruktéři se snažili trochu ušetřit výrobu a toto byl jeden z kroků
(odstranění "zbytečného" kvaltu navíc). Nějaké spekulace o paktování PS s IFA jsou
liché, do výroby se Mistral nedostal pouze z nutnosti zásadních investicí do výroby, které by se
navíc projevily výrazně i na ceně motocyklu. No a v té době vláda rozhodla, že je zbytečné zavádět
výrobu motocyklu, který by byl drahý (podle nich těžko prodejný), když se stávající modely prodávaly
dobře. Jo holt normalizace... Pajka www.jawa-50.cz [Pajka] 24.07.2009 |
| Ano, je to přesně tak, jak říká Pája. Z redukcí u závodního stroje moc neuspěješ a i při normální
jízdě to bude vopruz. Jako bys jezdil s Liazkou:-). Motor se kterým jezdí Lovětínský je opravdu
čistokrevný šestikvalt a navíc pořádně nadupaný. Samozřejmě schvaluju, aby úpravy byly omezené, ale
ne, co se týká převodovky. Stačí aby byl zachován objem motoru, rám motocyklu a kartery. Dál je to
dle možnosti každého soudruha. Ještě jednou bych Vás rád pozval k nám do Lhoty na závody těchto
strojů. http://www.100minut.cz/100minut/ a také na Jawa-ČZ sraz
http://www.czclub.wz.cz/index.php?page=akce [Michal H.] 21.07.2009 |
| Ram neni vlastni konstrukce, jednalo se o predelany ram z tzv. maleho ramu Jawa. Bylo jich nekolik,
jeden mi stale stoji v garazi :-) Motor opravdu Sachs, ale kratkozdvizka. Ja osobne mam S50/6SW
(16k/12000ot) /holej motor na brzde/. Pionyrsky sestikvalty NEMAJI zadnou redukcni prevodovku,
uvnitr je normalni 6r postupova prevodovka!. Jen tady kus od nas udelal jeden clovek 6 techto
motoru. Jeden jede napr znamy Jirka Lovetinsky. I kdyz nevim jak letos, protoze je porad tlak na
prehnane upravy a vsude se hlasuje jen pro trikvalty vyjma par poharu, kde povoluji signovane
4kvalty z 1000 kusove stare serie (
http://www.motovirus.cz/cs/jawa-50/jiri-lovetinsky-fichtl-jawa-50-kolda.html ) Jinak jizda s motorem
s redukci je naprosto nepouzitelna. Mel jsem kdysi tu cest na 2*4 origo tovarnim Simsonu enduro..... [Pája] 18.07.2009 |
| Nějaký pan Mazanec sice padesátku měl, ale s VVZ Jawa to nemělo nic společného. Motocykl měl rám
vlastní konstrukce a motor byl SACHS. Šestikvalty jsou normální tříkvalty, jenom na výstupním
hřídeli z převodovky je redukční převod. Každý kvalt si tí pádem můžeš půlit. Děkuji. [Fachman.] 17.07.2009 |
| mirapt>on byl rok 80 takovou "posledni kreci" tovarny CZ, kdy se snazili neco
vyvinout, ale strana a vlada jim to statecne znechucovala. Tehda vyrukovali 2 tovatni jezdci i do
endura. Meli 250, sestikvalt, dlouha almara, svetelne zapalko, elektronove motory... Tehda nebyla
krasnejsi motorka. Jeli 2 sezony, vzdy par zavodu, ani jedna masina nikdy ale nedojela!!! VVZ
upatlalo jen par masin na 6D, diky Kalovi Mazancovi se obcas objevovaly s nekolikaletym predstihem
novinky typu prolink atp. (samozrejme ne "verejne", ale na jeho soukromem enduru 50ccm) [Pája] 17.07.2009 |
| Přijď se podívat v srpnu k nám na závody a uvidíš nejen čtyřkvalt, ale i šesti kvalt. Jinak dnešní
závody těchto strojů vyhrávají motory vymyšlené před 40-ti lety. Spousta lidí možná kroutí hlavou,
ale motory továrního konstruktéra závodních motorů, pana Waltera, jsou dodnes nepřekonané. [Michal H.] 15.07.2009 |
| Vážení pánové! Motor do Pionýra se čtyřmi kvalty vyrobil pro motokrosaře kolem roku 1972 nějaký pan
Kreibich,známý konstruktér a úpravce motorů. Motor měl odlité kartery vlastní konstrukce (z
elektronu), převodovka byla z motocyklu Jawa-ČZ 175 i se spojkou. Mechanické startování z nedostatku
místa v motoru chybělo, ale pro motokros nebylo potřeba. Jinak klikový mechanismus byl snad sériový,
válec a hlava byly též odlitky vlastní kontrukce. Děkuji. [Fachman] 14.07.2009 |
| mistralu bylo typu vic (171, 172 a VM 238) mistral VM 238 nemel 4 stupnovou prevodovku ale 5, 4
stupnovou mely typy 171 a 172 take krizenec simsona to byt ani nemohl kdyz byl vymyslen driv nez v
IFĚ vedeli ze takovy model simsona bude, navic se rikalo neco o tom ze to v ceskoslovensku zakazali
komunisti proto aby to mohla vyrabet IFA ktere tehdy nejak dochazely napady, jinak ta stranka je
zadana spatne protoze uplne normalne funguje a maji tam mit nove materialy takze to bude jedna z
nejlepsich stranek, www.jawa-50.cz [Danoš] 13.06.2009 |
|  4 rýchlostny pionier [M.] 08.06.2009 |
| Pája má pravdu dělali se 4kvalty,jako motor pionýr to nevypadalo,mělo to hrubě odlité
kartery,vějířovitý válec a hlavu a vypadalo to prdˇácky..Byl to tehdy můj klukovský sen.Měl ho u nás
v Písku nějaký pan Jindrák,bývalí závodník,který předělal pionýry,jeden byl 3 kvalt a druhý
4kvalt.Udělal je pro své 3 syny.Nebylo na nich vůbec poznat,že základem je pionýr..A jak to jelo!Ten
3kvalt se tak točil a i přes to ,že měl jen 3 kvalty jel jako s praku...4kvalt zase upaloval 80 jako
nic..Ale pánové,ten zvuk..Oba měli udělané spec.výfuky,tzv. krabice ,Bylo to,jak jemný, lehký
kulomet a když klucí někam jeli,byli slyšet již z dálky..No prostě rajská hudba.Určitě někde musí
být výkresy,protože to dělali ve zbrojovce ve Strakonicích.Tedˇjde o to ,jestli to nebyl spíš
melouch,který provedlo pár nadšeců..Ještě ůdajně nějaký soukromník do norm. kartérů přidělal čtyřku
a řadil ji jako u mopeda páčkou...Jinak jsem, měl předělaného mustanga,s laminátovou nádrží z čz 250
dvoulauf,asi na 7 litrů ,upraveným motorem[rozšířené a vyleštěné kanály,karburátor z čz 150 -2918 s
filtrem velkého průměru,a karburátor byl natočen tak,že filtr upevněný přímo na karbecu byl
přetlakován vzduchem rozráženým motocyklem...vydávalo to krásný ssací zvuk a jelo to jak už jsem
říkal, jako s praku.]světlem z čz asi 125 nebo 150 ,vzadu pochromované progresívní pružiny bez krytů
atd.SSací řev motoru měl jednu výhodu,že když mě chytlo VB,tak jsem musel rozebrat výfuk,jestli tam
mám tlumič a když jsem jej vyndal,kroutili hlavami a pustili mě...Ale musel jsem odjíždět a jen
vrkat...Ono není umění jet na 500 a všem ukazovat záda,ale jet na pindóuru a spraskat větší
obsah..Nechci být chlubil,ale tehdy s mustangem,když byla vhodná silnice,zatáčky,krátké
rovinky,zatáčky, tak mě málo co předjelo a z kývaček jsem měl srandu,protože ty tak proti mustangu
plavali,že výhoda mé hbitosti a bezva motor byla pro ně těžko překonatelná...A to jsem měl raději
malé kolečko 12 zubové kvůli kopcům a přesto mi jel tak 75 km...Takže nejezděte moc po uchu,originál
pláštˇtam již nemá vzorek.... [zelezny kriz] 08.06.2009 |
| Pokud ma nekdo vyrobni moznosti staci se pokusit vymamit dokumentaci z lidi co jezdi fichtelcup.
Bezne jsou tam pouzivany 6ti kvalty, klapky, membranove karburatory, bezkontakt je samozrejmost.... [Paja] 22.02.2009 |
| Zdravím. Kolem r. 1980 jezdili kolegové z VVZ ČZM šlapačkové soutěže na pařezech s 5-ti stupňovou
převodovkou. Navrhl ji tuším konstruktér Olda Kreutz . Moc bych za to nedal, že má ještě výkresy
v šuplíku. [mirapt] 22.02.2009 |
| Neposlouchej kolegu v hospode kdyz ma 10piv a 6 rumu :-) 4-kvalty se delaly pouze jako svazarmovska
prestavba na zavody, prevodovka byla pouzite CZ125/175, chybelo ale vetsinou starovani. Ctyrkvalt
J550 byl vyvinut "poloprofesionalne" malou firmou v poctu snad 1000ks. Povazske
strojarne ale nikdy 4-kvalt nevyrobily, pokud se nepocita prototyp kterej se jmenoval tusim Mistral,
kde byl pouzit tusim nejakej krizenec simsona+jawy. Tehda ale kalkulovana cena vychazela vic jak na
dvojnasobek, takze do vyroby neprisel. Mnoho informaci je na strankach http://www.jawa-50.wz.cz/
ktere ale uz dlouho povetsinou nefunguji. [Pája] 22.02.2009 |
| "Jaktěživ" jsem o tom nic neslyšel a také by mě to moc zajímalo. [jawa350ohv] 22.02.2009 |
|
|