MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 311471 příspěvků |7811 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 21 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMalé motocykly Jawa 50 a ostatní padesátky 29.11.2021 15:41  
Žebříček fotografií    6 nejčastěji zobrazovaných fotografií tohoto tématického okruhu za 24 hodin
 Kde to žije?    Nejvíce diskutovaná témata
    Tak začínám pomalu skládat svojí jawu 550 r.v.1957 odklápění sedla do    22.06.2009 / 201
    Jawa 550 s Roku 1955   08.05.2010 / 199
    Modrá 555   24.04.2010 / 189
    mustang 4kvalt   22.02.2009 / 173
    Renovace Jawa 555 (rv.1959)   11.01.2010 / 135
Založit nové téma
   
Zodpovězené téma Zodpovězených témat: 1111      Nezodpovězené téma Nezodpovězených témat: 202      Příspěvků Příspěvků: 11832
 Volba zobrazení výpisu příspěvků:   Strukturované zobrazení - Časové zobrazení - Tématické zobrazení
 Strana 1/296 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 
Odpověď  Zapomněl jsem upřesnit, že když motor neni nastartovaný, tak vše řadí jak má, i ve směru 1-2-3 tam dvojku zařadím bez problému.    [Vlasta]   18.10.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zodpovězené téma 

Problem řazení 555


 Dobrý den
Po půlení motoru J555 jsem motor složil a bohužel mám problém s řazením. Ve směru 1-2-3 nezařadím dvojku, jenom 1-N-N-3, ale ve směru 3-2-1 dvojku v pohodě zařadím, a ani nevypadne. Poradili byste čim to může být? DÍk předem    [Vlasta]   18.10.2021 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (1) 
Odpověď  Dík za radu.    [mirin3]   01.10.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Ahoj da se ten tisicihran prenastavit bez puleni motoru? Mam to spatne vycentrovane… dik predem    [Vlasta]   20.09.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  jj za mých mladých let to byla dost častá závada, bohužel pozdější "vylepšení" ve výrobě vedlo ještě ke zhoršení kvality a praskání plechové pružiny ještě více než této motané z drátu. Doporučuju vyměnit obě zároveň.    [HonzaBK]   10.09.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Nezodpovězené téma 

Pravé víko motoru Jawa 20 pionýr - podložky a o-kroužek v osazení


 Ahoj všem, měnil jsem ložisko v pravém víku motoru Jawa 20 pionýr. Vše jsem dělal podle návodu z Pajkových stránek jawa-50.cz a vše šlo dobře, akorát po montáži mi není jasné, jestli je dobře, že se pod ložiskem sestava podložka-okroužek 9x5- hliníkový kroužek s vybráním pro okroužek po montáží o kus hýbe k ložisku a zase od něj? Ložisko je přitom doraženo, ale je tam kousek poodsazeno odlitým schůdkem v nálitku od zminené sestavy, aby se mohl olej dostávat ke kuličkám. Díky tomu má možnost se tato sestava hýbat o asi cca 2 mm od ložiska do svého uložení a naopak. Není to špatně? Je to normální? Jak pak tohle může těsnit olej? Díky za info.    [Proh]   09.09.2021 
 Přidat odpověď 
Odpověď  Ok dekuju za radu...nevis nahodou o nekom kdo by me zavaril utrzrny oka na stojanek? Praha a okoli, ale klidne si nekam zajedu na vylet    [Vendelin]   03.09.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Půjde ti tam bez problémů, pokud chceš řadící páku jako u 555, stačí ji dát včetně svorníku a táhla.    [k.]   02.09.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Cau, poradi me nekdo? Kartery vypadaji stejne, neda se jen zamenit kulisa radicky?    [Vendelin]   02.09.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Pouzdra nejdřív povařit ve vodě, potom nalisovat - narazit kladivem. Možná by to šlo nalisovat pomocí podložek a dlouhé závitové tyče. Bohužel, lisování je ta nejsnažší část...
1) Doporučuju nejprve proměřit kluzáky, aby nebyly v místě dotyku s pouzdrem "projeté". Pokud není průměr kluzáku v celé délce stejný, nová pouzdra to nezachrání.
2) nová pouzdra mají příliš velký přídavek ve vnitřním průměru - ten se pak musí odstranit výstružníkem.
3) originální kluzáky jsou broušeny na 21,7mm, kdežto replikové kluzáky mají průměr 22mm a jejich (ne)opracování je ještě horší než u původních kluzáků. Z pouzder se pak musí odebrat o to více materiálu. Při použití replik kluzáků doporučuju zvážit staré a nové provedení, repliky bývaly (stále jsou?) lehčí - tj. ošizené.    [jirka]   30.08.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Není to ono? https://www.fichtlkramek.cz/nahled/pruzina_vidlicek_radice.html    [jirka]   30.08.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zodpovězené téma 

Jawa 23 Mustang r.v. 1977 prasklá pružinka v automatu řazení


 Dobrý den, můj Mustng přestal řadit a po rozpůlení motoru jsem zjistil, že v automatu jedna ze dvou pružinek podobná té v propisovací tužce, ale slabšího průměru je prasklá a vylétla z uložení v otočném těle a třmínku,který drží zvednutý. Mám prosbu, zda mně můžete poradit, kde se dá sehnat nová originál, nebo čím jde adekvátně nahradit. Nemohu uvěřit, že kvůli takové minisoučástce by byl automat k zahození. Děkuji všem, kteří mně poskytnou radu a zdravím vás Jarek.    [Jarek]   30.08.2021 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (2) 
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

MOTOR PAŘEZ 550 LITÝ DO PÍSKU


 NEVÍTE NÁHODOU ZDA PATŘÍ DO VÍKA NA SPOJKU A KARERU VODÍCÍ TRUBIČKA? JEDEN OTVOR VLEVO NAHOŘE JE JAK NA KARTERU TAK NA VÍKU VĚTŠÍ Proč?. V PRVNÍM KATALOGU CO MÁM JE UVEDEN JEN ŠROUB M 5X25.Jedná se o jeden z prvních motorů na pio.550 které byli kartery a víka spojky i zapalování lité do písku!!!Vím že to mohu ignorovat,ale jen z principu . Děkuji za podnětné informace.    [dido] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.08.2021 
 Přidat odpověď 
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Jawa 23 lisování kyvné vidlice


 Nazdar lidi, dneska jsem pokusně na starším rámu přelisoval čep kyvné vidlice. Čep jsem koupil v replice jako sadu, co je dnes k mání v krámcích. Udělal jsem si zaváděcí čep i spodní desku na lisování, 12t lis a zkrátka jsem to nalisoval.
Čekal jsem, že to bude pružit jako vždy v těch pouzdrech, no omyl. Nechce se to hýbat nikde :-) tak jsem vzal za kyvku, že to rozhýbu, ale povolil čep v díře rámu. Tak se chci poptat, jestli někdo z vás už tím taky neprošel a třeba poradí, kde jsem udělal chybu.    [rantisek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.08.2021 
 Přidat odpověď 
Odpověď  někde historicky v této diskuzi jsem tu popsal podrobný návod nalisování včetně vystružení.    [HonzaBK]   20.07.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zodpovězené téma 

Silonová futra přední vidlice.


 Zdravím a mám jednoduchý dotaz : jakým způsobem nalisovat nová silonová futra do přední vidlice ? Bylo mi řečeno,že je tam mám nahnat kladivem .... no asi existuje lepší a profesionálnější způsob. Nebo ne ??
Poraďte,díky Mirin    [mirin3]   19.07.2021 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (3) 
Odpověď  Těžko říct. Ještě se podívej na google obrázky. Tam je taky dost fotek.    [Goro]   19.04.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  ..... co vy na to bude to origo ?    [Juraj A.]   08.04.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Goro - dakujem za informaciu ale na odkaze co si mi poslal je viacej modra farba,
moja je viacej do zelena. pripajam este jednu foto co som nasiel na nete. toto sedsdlo sa zda byt origo ale isty si nie som.    [Juraj A.]   08.04.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Zatím jsem všude viděl hnědou mrkni https://www.jawa-50.cz/clanek/motocykl-jawa-50-typ-555-pionyr.html    [Goro]   05.04.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Nezodpovězené téma 

Dotaz ohledně spínací skříňky


 Dobrý den, chtěl bych si na svého pionýra 20 umístit Bosch spínací skříňku ( 0-1-2) nemá někdo nějaký výkres jak zapojit elektroinstalaci( pokud je to ovšem vůbec možné), tak aby    [brambor274]   29.03.2021 
 Přidat odpověď 
Odpověď  Tak co ozaj nikto nama sedadlo v povodnom stave pre toto farebne prevedenie ?    [Juraj A.]   29.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Krásná prechodová 64 mi zrovna pristála v dílne,nestačí?    [Joski]   22.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Novější revmaplech pasuje, akorát má u krku 2+2 díry pro delší držáky.    [jirka]   19.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Dobrý den, sháním revmaplechy na jawu 05 1962 a chci se zeptat jesti na ni pusují revmaplechy z jawy 05 1965    [Maxim kozlík]   18.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  ... a este jedna    [Juraj A.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Sedlo Jawa 555, r.v. 1962 - farebne prevedenie.


 Ahojte,
Vedel by mi niekto prosím poradiť akú farbu malo sedadlo na Jawa 555 v dvojfarebnom prevedení tyrkysová modrá + hodvábna šeď . Na priloženej fotke sa zdá, že toto sedlo už nie je povodne.
Majiteľovi motocyklu a fotografie ktorú som použil sa ospravedlňujem :)    [Juraj A.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.03.2021 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (6) 
Odpověď  http://veteran-sedla.cz/fotogalerie/brasny/jawa-550-555-05-20-21 po dohodě jistě pan Jirčík ušije i oranžový. Jen je potřeba se dohodnout.    [monty]   11.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zodpovězené téma 

Brašna na pionýra


 Dobrý den, celkem rád bych si pořídil brašnu na svého pionýra (Jawa 21) ,avšak potřeboval bych ji v oranžové barvě ,ale nemohu nikde najít... Nevěděl by někdo o nějakém e-shopu kde takové brašny dělají pro upřesnění myslím takovou tu mezi nohy s uchycením za věšák na prsíčku a druhou stranou k pantu ,za všechny rady /tipy bych byl vděčný    [Martin]   10.03.2021 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (1) 
Odpověď  Za mých mladých let jsme to nikdy neřešili a vždy vše fungovalo, dnes bych to si řešil hlavně u motoru 550, 555 a zejména 05! U motorů 20, 21 a 23 to zase není až tak důležité. Samozřejmě řeším jen předlohu.    [HonzaBK]   03.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Zdar!
K tématu „vůle převodovky Pionýr“ jsem se snažil po různých fórech zjisti nějaké informace, ale bohužel jen útržkovitě. Dělám hlavně velké Jawy , ale v garáži mi stojí i některé tyto „slovenské pomsty“ ( 550,20,90 ). Pokusím se popsat postup jak to dělám já.

Pro Jawy 250/350 to jasně a stručně popisuje popisuje Dočekal – vůle 0,2-0,3 mm a celý postup zkoušky ze kterého se dá vycházet i pro pionýry , avšak jasně danou hodnotu vůle pro jejich převodovky jsem nikde nenašel krom doporučení 0,3 mm maximálně 0,4 mm. Sám se držím hodnoty 0,25 -0,3 mm s úvahou že vůle se bude vlivem opotřebení pouze zvětšovat.

Aktuálně jsou ocelové distanční podložky pro pionýra k dostání v tloušťkách 0,1,0,3, a 0,5 mm.

Podložky přikládám na předlohový hřídel mezi dvojkolečko (cvrček) a průchozí bronzové pouzdro levého karteru. Tak jsem to měl na své 550 z výroby i když v manuálu je značená jako vložka , ale naopak jako distanční podložka je tam značena podložka ,která má (alespoň na obrázku) větší průměr a vypadá podle umístnění spíše jako podložka pod spojkový koš (já jí tam neměl a ani na jiných motorech). V manuálech jsou tyto podložky vyznačovány jen do modelu 05 ….. pak už ne. U velké Jawy se podložky také přikládají na levou stranu.

Při prvním měření do holých karterů (bez kliky a těsnění) vložím samotnou předlohovou hřídel na které je nasunuto pouze dvojkolečko. Přiložím kartery k sobě a srovnám. Pokud dosednou na dosedací plochu ( pozor mohlo by se stát že se opřou o hřídel! ) sešroubuju je alespoň 4 šrouby v oblasti převodovky.

Vůli neměřím posuvkou, ale supitem (hodinky) na ramínku s magnetickou základnou a upnutým motorem ve svěráku. Je dobré mít demontované ložisko v levém karteru pod spojkovým košem, aby se dalo předlohovým hřídelem pohodlněji posouvat. Pokud nechci ložisko vyrážet používám silný plochý magnet přiložený na hlavu hřídele z levé strany karteru o který opřu supito ( magnetem zatahuji a vytahuji hřídel v karterech ).
Podle prvního (suchého) měření určím další postup. Možnosti.

1) Mám štěstí a vůle je v toleranci 0,3 mm. Při skládání motoru nepoužiji papírové těsnění mezi kartery ale slabou vrstvu těsnícího tmelu za předpokladu že kartery jsou rovné ( případně srovnám na plotně + jedno měření pro sichr).

2)Pokud se těsnění dávalo z výroby ( je vyznačené v katalogu dílů) tak ho dávám jestliže ne tak tmel nebo hodně slabé. U pionýra se dávalo tak dávám. Pokud bych v případě bodu 1 chtěl dát těsnění vyberu to nejslabší dostupné ( na to originál slaboulinké z výroby jsem už nikde nenarazil a navíc mnoho prodejců tloušťky neuvádí což znamená při objednávce na internetu buď prudit dotazy nebo sázka do loterie) např. 0,3 mm. Po vložení těsnění dojde ke zvětšení vůle na hřídeli o sílu použitého těsnění a proto přiložím distanční podložku 0,3mm.Následně provedu nové měření s tím rozdílem že při sešroubování karterů použiju více šroubů ( kolem klikové skříně blíže k převodovce alespoň 3 a okolo převodovky pod víkem všechny) a kartery stáhnu na fest jako při skládání ( venku změřené těsnění posuvkou je po stažení klidně i o 0,1mm slabší – záleží na materiálu těsnění).Pokud se mi vůle na hřídeli díky stažení těsnění o zmiňovanou desetinu zmenšila tak distanční podložku 0,3mm nahradím podložkou 0,2mm ( v našem případě 2x 0,1 mm).Po opětovném stažení a změření vůle na předloze bychom měli dosáhnout stejné hodnoty jako při prvním měření tj. 0,3mm i s namontovaným těsněním.

3) Jestliže při prvním suchém měření naměřím větší vůli např. 0,6mm nebudu používat těsnění , ale lepit na slabou vrstvu tmelu. Je nesmysl zvětšovat vůli ještě o sílu těsnění a použiji pouze distanční podložky odpovídající síly. V tomto případě 0,3 mm.

4)Při prvním suchém měření nemáte žádnou (nebo minimální) vůli na předlohovém hřídeli. Požadované vůle dosáhnete použitím odpovídající tloušťky těsnění bez použití distančních podložek nebo jedné slabé pro drobnou korekci. Momentálně jsou k dostání hotová těsnění o sílách tuším 0,3 , 0,4 , 05, 08 ,1,0 mm. Kdo je trochu šikovný a má sadu výsečníků , nůžky, vhodný těsnící papír udělá si těsnění na míru sám.

Možností jak zkombinovat podložky s těsněním je samozřejmě více ,ale držím se pravidla udělat to tak aby toho bylo jen opravdu potřebné množství. Je určitě hloupost tam dát 1,0 mm těsnění a doskládat to podložkami.

Po složení celé převodovky by se ta měla při zařazení všech rychlostí voně otáčet a předloha mít +- stejnou vůli jako při zkoušce. To že se vám převodovka po složení špatně točí nemusí být dáno špatnou vůlí. Doporučuji si před složením převodovky zkontrolovat zda jsou tam kolečka, která tam patří, mají odpovídající počet zubů a shodnou šířku! ( U své 550 jsem měl na předloze místo dvojkového kolečka 19z. /5k kolečko 18z./5k z Jawy 20 , které je i širší. Chvíli trvalo než jsem si toho všiml , ale předchozí majitel na tom normálně jezdil ). Ohnutá vidlička, vůle na bronzových pouzdrech aj…Převodovka pionýra má jednu nevýhodu , že si do ní člověk nemůže šáhnout tak jako do velké Jawy a zkontrolovat vůli vidličky při každém zařazeném stupni zda má drobnou vůli a nedře.

Samozřejmě nikomu svůj postup nevnucuji, každý ať si nastaví vůli jakou chce a jak chce , ale mám motorky jako koníček a nemám problém obětovat čas třeba takové věci jako je vymezení převodovky u pionýra na hodinky……..hlášky kamarádů „udělej to tak aby tam byla nějaká vůle“ neumím akceptovat i když s ohledem na konstrukci mají v podstatě pravdu     [Bein]   02.03.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  https://www.motojelinek.cz/Stupackovy-kriz-Jawa-550-d1178.htm nebo za půlku krásnej výrobek místo toho sesmrkance?    [-A-]   23.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  https://motorky.bazos.cz/inzerat/132676858/stupackovy-kriz-jawa-550-parez.php    [Machas] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Jak jinak, samozřejmě jsem před EK domaloval za xx    [Kadel]   15.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Kadel, takže když ti změnili SPZ, tak jsi ju i přemaloval??    [HonzaBK]   15.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Můj nedávný případ při registraci doděděné 555: formát xx 12-34 opraven v TP na xx01234, na plechu je xx0 1234. Doklady celkem pracně zachráněny, knížečka zůstala doma.    [Kadel]   12.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Píšu kraviny, J05 má kola 24/14 a 24/13, 6 děr. Kolo 23/14 nebylo, logicky by musela být jiná hlavní hřídel. Volnoběžka jde přelisovat, jediné vysvětlení.    [jirka]   11.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Motory jsou stejné pro J20, J21 i J23. Zaznamenal jsem tři druhy segmentů http://www.jawamania.info/Files/users/44354/CIMG8150.JPG Segment z 550/555 tam není. Kolečko se 14 zuby je nejspíš z J05 - kolo 24/14 a poté 23/14, vždy 6 děr. S kolem 23/13 se snadno spletou.    [jirka]   11.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  podle mě ta hřídelka vějíř byl jen u 550 a možná 555. Je ale pravda že to pootočení mě nikdy nenapadlo zkoumat, vždy jsme byli rádi když jsme sehnali aspoň něco, většinou se měnil jen segment. Kola vím že byli nějaké rozdíly, ale to už si nepamatuju, ale segmenty byly stejné, jen později místo odlitků už byly pouze vypálená z plocháče a byla tam daná podložka, aby byl stejně široký jako odlívaný. Takže i kola musí být zaměnný pokud je segment stejnej.    [HonzaBK]   11.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Jedna pamětnická. Jestli byl nějaký předpis / norma na to, jak má vypadat základový plech pod malovanou SPZ, to nevím. Ovšem - v roce cca 1984 jsem si osobně přihlašoval fungl nového Simsona enduro z Mototechny (ano, podpultovka, z úplně první dodávky, snad je to již promlčené ;-)).
Na DIVB (Dopravní inspektorát Veřejné bezpečnosti = dneska úřad evidence vozidel) by mi bylo řečeno (a do TP, už tehdy "velkého" klasického formátu A5, napsáno): "Tohle číslo si černě napište na tuto tabulku". Tečka - žádná velikost písma, font, umístění na plechu, pomlčky atd.
Tak jsem vystřihl šablonu - a bylo. Písmena nahoře, číslo dole. Jinak mám doma Pionýra (550). který doposledka jezdil s malovanou SPZ v podobě: XX-123 (všechno v lajně, napsáno od ruky štětcem černou barvou...).    [host] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.02.2021
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
 Strana 1/296 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 

Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006